همشهری آنلاین: مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور قرآنی اظهار کرد: براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر راه‌اندازی مدارس تخصصی قرآن، این مدارس از سال تحصیلی آینده در 32 استان کشور راه‌اندازی و در شیفت صبح مدارس در قالب برنامه رسمی آموزش و پرورش فعالیت خواهند داشت.

قرآن

محمد بنیادی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با اشاره به راه‌اندازی 10 هزار مدرسه قرآن طی دو سال گذشته از سوی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: 10 هزار مدرسه قرآن در نخستین سال راه‌اندازی به صورت آزمایشی فعالیت داشتند که طی یک سال اول، تمامی بسترهای اجرایی برای ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های این مدارس فراهم شد و در سال جاری توسعه کیفی فعالیت‌های قرآنی را در این مدارس شاهد بودیم.

مدیرکل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش با یادآوری اینکه 10 هزار مدرسه قرآن در شیفت عصر مدارس فعالیت می‌کنند، به راه‌اندازی مدارس تخصصی قرآن از سال تحصیلی 91 ـ 92 اشاره کرد و گفت: مدارس تخصصی قرآن که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است در شیفت صبح مدارس فعالیت خواهند داشت.

بنیادی با بیان اینکه اساسنامه مدارس تخصصی قرآن برای فعالیت در شیفت صبح مدارس به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده و هفته گذشته به ادارات آموزش و پرورش در 32 استان کشور ابلاغ شده است، گفت: علاوه بر ابلاغ این اساسنامه به استان‌ها، وزیر آموزش و پرورش نیز دستورالعمل راه‌اندازی این مدارس را به مدیران آموزش و پرورش استان‌ها اعلام کرده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اساسنامه مدارس تخصصی قرآن که به 32 استان کشور ابلاغ شده، مدیران آموزش و پرورش استان‌ها موظف شده‌اند تا با انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق و منسجم نسبت به راه‌اندازی مدارس تخصصی قرآن در شیفت صبح مدارس اقدام کرده و در هر استان بنا به شرایط و امکانات مدارس و ویژگی‌های هر منطقه و مدرسه به راه‌اندازی مدارس تخصصی قرآن بپردازند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور قرآنی در این بخش از سخنان خود با یادآوری اینکه براساس اساسنامه مدارس تخصصی قرآن، این مدارس از اول مهرماه فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز می‌کنند، عنوان کرد: در اساسنامه مدارس قرآن آمده است که دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی دو تا سه ساعت و در مقطع راهنمایی نیز دو تا سه ساعت آموزش قرآن در کنار ساعات رسمی و سایر دروس خود خواهند داشت.

دبیر ستاد اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای از فعالیت وزیران آموزش و پرورش چنین اتفاقی رخ نداده بود که دانش‌آموزان در شیفت صبح مدارس و در کنار ساعات رسمی خود به یادگیری تخصصی قرآن کریم بپردازند، گفت: مدارس تخصصی قرآن، بستر حفظ، روخوانی و روان‌خوانی و درک مفاهیم و معانی قرآن کریم را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند تا دانش‌آموزان پس از فارغ‌التحصیلی از مدارس و کسب دیپلم آموزش و پرورش دارای مهارت‌های ویژه‌ای در روخوانی و روان‌خوانی قرآن، حفظ قرآن و ... باشند.

وی با بیان اینکه حفظ، روخوانی و روان‌خوانی قرآن در مدارس تخصصی قرآن که در شیفت صبح مدارس فعالیت خواهند داشت به صورت رسمی دنبال می‌شود، گفت: دانش‌آموزانی که در مدارس تخصصی قرآن حضور داشته و از برنامه‌ها و کلاس‌های رسمی این مدارس استفاده کنند، پس از کسب نمرات قبولی، گواهینامه قرآنی دریافت می‌کنند و در نهایت پس از فارغ‌التحصیل شدن، دارای مهارت‌های ویژه‌ای خواهند بود.

مدیرکل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش در این بخش از سخنان خود با بیان اینکه مدارس تخصصی قرآن به عنوان قطب فعالیت‌های مذهبی و دینی کشور فعالیت خواهند داشت، به راه‌اندازی این مدارس در تمامی استان‌ها اشاره کرد و افزود: هر استان بنا به ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که دارد، مسئولیت راه‌اندازی تعدادی از مدارس تخصصی قرآن را بر عهده می‌گیرد که البته تعداد مدارس قرآن به دلیل ظرفیت‌های موجود در استان‌ها متفاوت خواهد بود.

بنیادی با بیان اینکه در مدارس تخصصی قرآن برای تمامی دانش‌آموزان حاضر در مدارس، جلسات عمومی و رسمی به منظور آموزش قرآن برگزار می‌شود، به استعدادیابی و گزینش دانش‌آموزان بااستعداد برای بهره‌گیری از فعالیت‌های تخصصی‌ و ویژه اشاره کرد و گفت: علاوه بر برگزاری کلاس‌های رسمی قرآن در مدارس تخصصی قرآن، دانش‌آموزانی که دارای استعداداها و توانایی‌های بالقوه هستند نیز انتخاب شده و برای این دانش‌آموزان دوره‌های آموزشی ویژه گذاشته می‌شود.

وی با یادآوری اینکه ادارات آموزش و پرورش استان‌ها به‌زودی ظرفیت خود را برای راه‌اندازی مدارس قرآن اعلام می‌کنند، افزود: در صورتی که ادارات آموزش و پرورش استا‌ن‌ها ظرفیت خود را اعلام کنند اداره‌کل قرآن، نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش نیز تعداد مدارس تخصصی قرآن که از سال تحصیلی آینده راه‌اندازی خواهند شد را اعلام می‌کند.

کد خبر 173546
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز