یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

محمد باقر تهرانی: آسمان شهر من تا چند سال پیش فقط آلوده بود اما مدتی است این روزهای سال که می‌شود، هوا رنگ و بوی زمین به‌خود می‌گیرد.

تا دیروز بیشتر اواخر پاییز و اوایل زمستان که می‌شد می‌گفتند پدیده وارونگی هوا پیش آمده و کودکان و سالخوردگان و بیماران تنفسی در روزهایی که نه باد می‌آید نه باران از خانه خارج نشوند، اما امروز علاوه بر آن روزهای سرد سال، این روزها هم که می‌شود، می‌گویند همان سه‌گروه تا می‌توانند از خانه خارج نشوند. آنهایی هم که به ضرورت از خانه بیرون آمده‌اند مثل همان روزهای وارونگی هوا ماسک بر بینی و دهان خود بگذارند.

پزشکان می‌گویند آنها که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند به‌دلیل تنفس بیش از معمول مواد آلاینده در هوا، اکثرا گرفتار برونشیت مزمن هستند و ریه‌هایشان زخمی آلودگی هواست و با هر تحریکی مجددا گرفتار می‌شوند؛ پس وقتی گرد و غبار زمین در هوا معلق است تا می‌توانند این ذرات ریز که بیشتر مواقع حامل ویروس‌های عفونی است را مهمان ریه‌های خود نکنند.  همان پزشکان باز می‌گویند ریه‌هایی که پذیرای ذرات معلق در هواهستند، نه تنها با اختلال روبه‌رو می‌شوند، بلکه نمی‌توانند اکسیژن کافی به قلب برسانند، پس آنهایی که بیماری قلبی دارند هم در این گردو غبار در خانه بمانند بهتر است وگرنه سکته قلبی در کمینشان است.

متخصصان پزشکی این بار توصیه اکید می‌کنند که سالمندان به‌دلیل فرسودگی سیستم تنفسی و کودکان به‌دلیل آسیب‌پذیر بودن مکانیسم بدنشان اصلا چه سالم باشند چه بیمار، قدم از قدم برندارند و در خانه محبوس شوند. باز همان‌ها می‌گویند که در خانه ماندن هم کافی نیست بلکه باید در و پنجره‌ها را بست، منافذ را پوشاند و در این روزهای گرم، گرما را تحمل کرد که سلامت در هوای بسته، بهتر از بیماری در هوای آزاد است.

اما مسئولان مثل روزهای سرد سال و در ایام وارونگی هوا، توصیه می‌کنند این روزها هم بهتر است دست عیال و خانمان خود را بگیرید و اگر جیبی پر پول دارید، سر به کوه و دشت گذاشته و از طبیعت پاک لذت ببرید چرا که همیشه پاک کردن صورت مسئله راحت‌تر از حل آن است!

این روزها گلوی ساکنان حدود 22 استان کشور از تنفس دود و خاک، گرفته است. اوضاع وخیم‌تر از آن است که ستاد بحران تشکیل شود! مردم شهرهای جنوب و غرب کشور، تنها امیدشان آن است که زبانه‌ای از این ریزگرد عربی به تهران رسیده و مسئولان مرکز‌نشین را به فکر چاره‌ای مؤثر بیندازد؛ چاره‌ای متفاوت‌تر و اثر‌گذار‌تر از آنچه تاکنون اندیشیده و به مرحله عمل رسانده‌اند.  این روزها هر نفسی که فرو می‌رود نه ممد حیات بل مضر حیات است!

کد خبر 173526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز