شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- فتانه انفرادی: تنها دستگاه‌ ام‌آر‌آی منطقه غرب خراسان رضوی از کار افتاده است.

این دستگاه که در بیمارستان واسعی سبزوار نصب شده مدتی است که به‌دلیل کمبود گاز هلیوم نمی‌تواند به مراجعه‌کنندگان که بسیاری از آنها نیاز مبرم به تصویر برداری از اندام‌های مختلف بدن با تشخیص پزشک خود دارند، سرویس دهد و این درحالی است که به‌دلیل نبود دستگاه‌ ام‌آرآی در سایر شهرستان‌های خراسان رضوی، این دستگاه می‌تواند نیاز بیش از یک میلیون نفر از افرادی را که به هر دلیل به تصویربرداری از اعضای مختلف بدن نیاز دارند برطرف کند.

گزارش خبرنگار همشهری حاکی است که مراجعه‌کنندگان و بیمارانی که به بیمارستان واسعی سبزوار مراجعه می‌کنند به‌دلیل از کار افتادن این دستگاه ناچار هستند که به مشهد برای انجام تصویربرداری مراجعه کنند که این امر مشکلات بسیار زیادی را برای آنها به همراه دارد. سرگردانی، فشارروانی، افزایش هزینه‌های درمان، آسیب‌های جسمی و از همه مهم‌تر از دست دادن فرصت طلایی برای درمان ، تنها بخشی از خسارت‌هایی است که به مراجعه‌کنندگان و بیماران تحمیل می‌شود.

بنابراین گزارش، این مسأله همچنین سبب شده است که پزشکان نتوانند خدمات درمانی مناسبی را به بیماران ارائه دهند چراکه استفاده از این دستگاه برای تشخیص، درمان و دنبال کردن مسیر بیماری ضروری است و دستگاه‌ ام‌آرآی در موارد بسیار زیادی کاربرد دارد.

تصویربرداری و بررسی اندام‌های مختلف بدن از جمله مغز، نخاع، چشم، گوش، سروگردن، ستون مهره‌ها، استخوان و مفصل‌ها، دستگاه گردش خون و بررسی وضعیت قلب و رگ‌ها تنها بخشی از کاربردهای دستگاه‌ ام‌آرآی است.خبرنگار گروه دانش و سلامت همشهری برای پیگیری این موضوع ابتدا دلیل این امر را از نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی جویا شد.

رمضانعلی سبحانی فرد، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: بنده هم توسط چند نفر از مردم از این قضیه مطلع شدم و اینطور که شنیدم این مسأله به‌دلیل همین مشکلی است که می‌گویید یعنی کمبود گاز هلیوم. البته بنده در جلسه‌ای این مسأله را مطرح کردم و با تماسی هم که با معاون پارلمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشتم این موضوع را به اطلاع ایشان رساندم و ایشان گفت که اگر مشکل کمبود گاز هلیوم باشد در اسرع وقت برطرف خواهد شد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس افزود: از آنجا که مدتی است دانشگاه علوم پزشکی سبزوار مستقل شده است و دیگر زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیست برای رفع این مشکل باید دکتر حسن‌پور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار پاسخگو باشد.در این باره دکتر کاظم حسن‌پور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری، این موضوع را رد کرد و گفت:

دستگاه ‌ام‌آر‌آی مشکلی ندارد و فعال است.وی افزود: شاید گلایه‌های مردم به‌دلیل ازدحام جمعیت و نوبت‌هایی است که زمان دار است چراکه در حال حاضر این دستگاه باید پاسخگوی نیاز منطقه غرب خراسان رضوی یعنی پاسخگوی بیش از یک میلیون نفر از افرادی باشد که ممکن است به خدمات ‌ام‌آر‌آی نیاز داشته باشند. از سوی دیگر، زائرانی که از مناطق مختلف کشور به استان خراسان سفر می‌کنند نیز در برخورد احتمالی با حوادث و بیماری‌ها ممکن است که به ‌ام آرآی نیاز داشته باشند که به بیمارستان‌های امدادی سبزوار معرفی می‌شوند.

دکتر حسن پور در ادامه تصریح کرد: در هرحال اگر بیمار اورژانسی باشد و نیاز به ‌ام‌آر‌آی داشته باشد به بیمار خدمات لازم داده می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و بیماران غیراورژانسی نیز پس از گرفتن نوبت می‌توانند از خدمات لازم بهره‌مند شوند.وی گفت: درعین حال، خرید دستگاه ‌ام‌‌آر‌آی در برنامه‌های امسال دانشگاه علوم پزشکی سبزوار قرار دارد.

در این زمینه‌، دکتر محمدرضا محسنی ثانی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بنده گزارشی در این زمینه دریافت نکرده‌ام اما اگر چنین مشکلی وجود داشته باشد، قطعا پیگیری می‌کنم و موضوع را با رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در میان خواهم گذاشت.

اظهارات رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در حالی صورت می‌گیرد که بنا به مشاهدات خبرنگار همشهری ، بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان واسعی برای استفاده از ‌ام‌آرآی با پاسخ منفی مسئولان بیمارستان مواجه شده و به آنها گفته می‌شود دستگاه خراب است و قادر به سرویس‌دهی نیست.

حتی بعد از اظهارات دکتر حسن پور نیز مجددا با مراجعه حضوری به بیمارستان مشخص شد که دستگاه مذکور هنوز شروع به کار نکرده و مشکل کماکان وجود دارد.این گزارش حاکی است که مشکل از سرویس خارج شدن دستگاه‌های ‌ام‌آرآی تنها منحصر به سبزوار نبوده و بسیاری از شهرهای کشور با این مشکل مواجه شده‌اند اما مسئولان وزارت بهداشت با فرافکنی سعی دارند این مشکلات را نادیده بگیرند، در حالی‌که بیماران هر روز این مشکل را لمس کرده و با تبعات آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

کد خبر 173480
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز