همشهری آنلاین: مدیر کل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد گفت: در حال حاضر فقط یک درصد از اقیانوس‌های کره زمین محافظت می‌شوند که این کافی نیست

اقیانوس

به گزارش ایرنا، ایرینا بوکووا، در پیامی به مناسبت روز جهانی اقیانوس‌ها( 8 ژوئن برابر با 19 خرداد) گفت: روز جهانی اقیانوس‌ها به ما فرصت می‌دهد حقیقتی ساده را به یاد آوریم که کره زمین ما، قبل از هر چیز کره‌ای ابی رنگ است.

وی گفت: حفاظت از اقیانوس‌ها اولویتی اقتصادی- اجتماعی است زیرا میلیون‌ها شغل در بخش صنعت، جهانگردی، حمل و نقل و انرژی وابسته به دریاست.

وی اظهارداشت: بیش از 40 درصد از جمعیت جهان در 100 کیلومتری دریا زندگی می‌کنند، بیش از یک میلیارد نفر پروتیین حیوانی خود را از طریق اقیانوس‌ها به دست می‌آورند و بیشتر شهرهای بزرگ دنیا مانند ریو ، توکیو، کراچی و مانیل در کنار سواحل بنا شده‌اند. رشد سبز و توسعه پایدار مبتنی بر مدیریت مسئولانه منایع موجود در اقیانوس‌ها و مناطق ساحلی است.

در پیام مدیر کل یونسکو آمده است :ما ابتدا باید دانسته‌های خود را در مورد اقیانوس‌ها افزایش دهیم تا بتوانیم حفاظت از آن را بهبود بخشیم. باور کردنی نیست که دانش ما درباره اهمیت اقیانوس و آینده مرتبط با آن تا چه اندازه اندک است.وی ادامه داد: زباله‌های پلاستیکی که در دریا انداخته می‌شوند به مرور زمان تبدیل به لکه‌هایی شده که چندین میلیون کیلومتر مربع از سطح آب را پوشانده‌، در جریان آب گیر کرده و منجر به تاثیرات ویرانگری بر روی گونه‌های گیاهی و جانوری می‌شوند.

ایرینا بوکووا گفت: حفاظت از اقیانوس‌ها مستلزم همکاری‌های قانونی، علمی و سیاسی محکم‌تری بین کشورها است. یونسکو در نظر دارد فعالیت‌های علمی دراین زمینه را از طریق کمیسیون بین الدولی اقیانوس شناسی ارتقا دهد.

وی به برگزاری کنفرانس ریو + 20 اشاره کرد و اظهارداشت: این کنفرانس نقطه عطفی در تعریف آینده‌ای که می‌خواهیم است که در آنجا بایستی اقیانوس‌ها در طرح اصلی ایجاد الگوی توسعه قرار گیرند.

کد خبر 173379
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز