همشهری آنلاین: وزیر دفاع آمریکا در سفر غیر منتظره خود به افغانستان که پس از وقوع حملات انتحاری خونین در این کشور انجام شد، گفته است "کاسه صبر آمریکا در مقابل پاکستان لبریز شده است چرا که پاکستان از شبه‌نظامیان مرتبط به القاعده حمایت کرده و پناهگا‌ه‌های امن در اختیار آنها قرار می‌دهد."

پانه‌تا

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا که برای دیدار با مقام‌های افغان و فرماندهان ناتو در این کشور به کابل رفته است، به خبرنگاران گفت: پاکستان باید بصورت جدی علیه شبکه حقانی اقدام کند و تا زمانی که پناهگاه‌های این گروه در پاکستان نابود نشود، تامین ثبات و امنیت در افغانستان دشوار است.

 شبکه حقانی در یک سال گذشته به حملاتی علیه اهداف ناتو و نیروهای آمریکایی در افغانستان متهم شده است؛ حمله به سفارت آمریکا در کابل، حمله به مرکز فرهنگی سفارت انگلیس، حمله به هتل کابل از مواردی است که شبکه حقانی مسئولیت آن را به عهده گرفته است.

 پانه‌تا که در کابل با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت، به اینجا آمده است تا با فرماندهان ناتو و افغان در مورد افزایش حملات شبه‌نظامیان در ماه‌های اخیر و همچنین برنامه خروج نیروها و تاسیسات نظامی ناتو در افغانستان صحبت کند.

 به گزارش شبکه بی.بی.سی، وی گفت: به نظر می‌رسد شورشیان حملات بیشتری را سازماندهی می‌کنند اما در مجموع اگر حساب شود، به رغم افزایش حملات شورشیان در ماه‌های اخیر، چنین حملاتی در مقایسه با سال‌های گذشته کمتر است.

 روز چهارشنبه دو حمله انتحاری جداگانه در قندهار در جنوب افغانستان منجر به کشته شدن 22 تن و مجروح شدن 50 غیر نظامی دیگر شد. این حمله در نزدیکی پایگاه ناتو در قندهار رخ داد.

 پانه‌تا پیش از سفر به کابل در روز پنج‌شنبه، به هند سفر کرده بود و در آنجا از مقام‌های هند خواست نقش فعال‌تری در افغانستان ایفا کنند.

 دیدار لئون پانه‌تا از هند و افغانستان چند هفته پس از اجلاس شیکاگو اتفاق می‌افتد. اجلاسی که در آن باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو حاضر نشدند با آصف علی زرداری، رئیس جمهوری پاکستان دیدار کنند.

 در اجلاس شیکاگو انتظار می‌رفت مقام‌های پاکستانی و ناتو در مورد باز کردن مسیر تدارکات ناتو از خاک پاکستان به توافق برسند، اما پاکستان برای باز کردن این مسیر شرط‌هایی گذاشت که ناتو آن را نپذیرفت.

 مسیر پاکستان به روی کاروان‌های تدارکاتی ناتو پس از آن بسته شد که 24 مرزبان پاکستانی در یک حمله هواپیماهای آمریکایی کشته شدند.

 پس از آنکه پاکستان حاضر به بازگشایی راه تدارکاتی ناتو نشد، ناتو با ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان به توافق رسید تا همه تجهیزات نظامی ناتو در افغانستان از این مسیر به اروپا منتقل شود.

 اظهارات اخیر لئون پانه‌تا در مورد پاکستان نشان می‌دهد که آمریکا و ناتو از آنچه "بازی دوگانه پاکستان در قبال مبارزه با تروریسم" می‌خوانند، خسته شده‌اند.

 کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده در خاک پاکستان، اعلام مکرر فرماندهان ناتو مبنی بر رابطه ارتش پاکستان با شبکه حقانی و عدم همکاری پاکستان در باز کردن مسیر تدارکاتی ناتو، همه عواملی است که ظاهرا کاسه صبر آمریکا را نسبت به اصلی‌ترین متحدش در منطقه، لبریز کرده است.

کد خبر 173305
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز