پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۹
۰ نفر

ترجمه پگاه شفتی: این یک افسانه است که می‌گویند بعضی‌ها می‌توانند همه چیز را به‌خاطر داشته باشند و در مقابل بعضی‌ها هیچ چیز را به‌خاطر نمی‌سپارند.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 653

بسیاری از ما حافظه‌ای با ظرفیت و قدرت یکسان داریم. این کاملاً به خودمان بستگی دارد که چه‌طور از این غول بی‌شاخ و دم استفاده کنیم. آیا توانایی به خدمت درآوردنش را داریم؟یا او را رها می‌کنیم تا بخورد و بخوابد و هرچه‌قدر دلش می‌خواهد شیطنت کند. در این جا به چند راهکار ساده برای به زانو درآوردن فراموشی اشاره می‌شود، هرچند برای چیره شدن بر این غول راه‌ها و تکنیک‌های فراوانی وجود دارد، ما فقط به ابتدایی‌ترین مسائل اشاره می‌کنیم:

1.چگونه نام‌ها را به‌خاطر بسپاریم:

گوش فرا دادن:

وقتی به یک ناشناس معرفی می‌شوید، به جای این‌که به حرف‌های رد و بدل شده یا افکار خودتان فکر کنید، روی اسم او تمرکزکنید و آن را کامل بشنوید. اگر کسی معرفی اش نکرد مؤدبانه از او نامش را بپرسید.

تکرار:

بلافاصله اسم را در جمله ای به کار ببرید. مثلاً: خیلی آز آشنایی‌تان خوشحالم مریم خانم!

تصویر:

این نام را با تصویری آشنا در ذهنتان بیامیزید. مثلا ً اگر مریم، شما را به یاد گل مریم می‌اندازد، همان موقع این گل را با تصویر شخص آشنا بیامیزید.

2.چگونه اعداد را به خاطر بسپاریم:

اگر این اعداد کوتاه هستند، آن‌ها را با آشناترین اعداد روزمره بیامیزید، مثلاً عدد1230 ما را یاد وقت ناهار و ظهر می‌اندازد. یا عدد 2206 را می‌توانید با به یادآوردن ماشین پژو 206 به خاطر بسپارید. برای به‌خاطر سپردن اعداد بلند، آن‌هارا منقطع کنید و هرکدام را یا به کمک شیوه‌ی قبلی حفظ کنید و یا یک آهنگ برایش دربیاورید که به جای کلمه با اعداد خوانده می‌شود.

3.چگونه درس‌ها را به خاطر بسپاریم:

اگر در حال گوش دادن درسی در کلاس هستید، یک کاغذ کوچک بردارید و نکات کلیدی و مهم هر قسمت را یادداشت کنید.(به غیر از جزوه) در وقت استراحت درس‌ها را با کمک همین نکات کلیدی مرور کنید و هرجا به مشکل برخوردید به جزوه یا معلم مراجعه کنید.

4.چگونه تولدها یا سالگردها را به خاطر بسپاریم:

ساده ترین راه این است که آن‌ها را به حافظه‌ی گوشی همراه بسپاریم که همیشه باماست و به ما یادآوری می‌کند، اما با درآوردن عدد روز و ماه و اسم شخص می‌توانید به آسانی روز تولدش را به خاطر بسپارید. مثلاً: مینا متولد 20 خرداد است. می‌توانید مینا را با این جمله در ذهنتان ثبت کنید: مینای بیستِ سه، یا علیِِ هفدهِ نُه، که نشان دهنده این است که علی متولد 17 آذر است.

کد خبر 173209
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز