چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان حامی دولت روسیه در پارلمان این کشور با تصویب لایحه‌ای، جریمه تعیین شده برای افراد شرکت‌کننده در تجمعات غیرقانونی را تا 150 برابر افزایش داد.

روسیه تظاهرات

به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، این لایحه به دنبال تظاهرات گسترده‌ای که حاکی از افزایش نارضایتی از 12 سال تصدی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بر قدرت بود، مطرح شد و جریمه تعیین شده برای افراد شرکت‌کننده در تجمعات غیر مجاز را از 2000 روبل به حدود 300 هزار روبل (9 هزار دلار) افزایش داد.

 این مجازات سنگین از مجازات تعیین شده برای بسیاری از جرایم دیگر همچون تعرض به انبارهای مواد هسته‌ای، سخت‌تر است.

 فراکسیون‌های مخالف کرملین در مجلس دومای روسیه در تلاش بی‌سابقه برای مانع شدن از تصویب این لایحه چند صد اصلاحیه را بر سر راه تصویب آن قرار دادند اما از طرف دیگر حزب روسیه متحد وابسته به کرملین که اکثریت را در پارلمان روسیه در دست دارد، طی یک جلسه طولانی که بیش از شش ساعت به طول انجامید و پیش از نیمه شب به پایان رسید، این اصلاحیه‌ها را یک یه یک رد کرد.

 حزب روسیه متحد پس از آن با استفاده از اکثریت خود در پارلمان روسیه، این لایحه را تصویب کرد. این لایحه با رای نهایی 241 رای موافق در مقابل 147 رای مخالف به تصویب رسید.

 کرملین به دنبال آن است که این لایحه جدید تا پیش از سه‌شنبه هفته آینده که مخالفان برای تظاهرات گسترده در این روز در مسکو برنامه‌ریزی کرده‌اند، رسما به قانون تبدیل شود. این لایحه برای آنکه به قانون تبدیل شود نیازمند تصویب مجلس علیا و امضای ولادیمیر پوتین است اما این دو اقدام هم‌اکنون تنها حالت صوری دارند.

 ولادیمیر پوتین از زمان بازگشت به ریاست جمهوری در ماه مه موضع سختگیرانه‌ای در قبال مخالفان خود اتخاذ کرده است. تظاهرات مخالفان وی در طول فصل زمستان نزدیک به 100 هزار تن را به خیابان‌های روسیه کشاند.

 وی اخیرا در حمایت از این لایحه سخنانی ایراد کرده و گفته است: "می‌بایست مردم کشور خود را در مقابل اقدامات افراط گرایانه حفظ کنیم." مقام‌های روسیه معمولا از دادن مجوز به مخالفان برای تجمع سر باز زده و یا مکان‌هایی را دور از مراکز شهرها برای تجمع آنها پیشنهاد می‌کنند.

 سرگئی میرونوف، رهبر فراکسیون حزب روسیه عادل در پارلمان اظهار داشت که "این لایحه توهینی به مردم روسیه است". وی پیش از آنکه فراکسیون خود را قبل از رای‌گیری نهایی از از پارلمان خارج کند، گفت: این لایحه نفرت‌انگیز تلاشی است تا مردم را بترسانند و دهان آنها را ببندند.

 وی به همراه دیگر رهبران مخالف کرملین هشدار دادند که این قانون تنش‌ها را در جامعه روسیه تشدید کرده و هیچ امکانی برای مردم به منظور ابراز نارضایتی به طور آزادانه باقی نخواهد گذاشت.

 حزب روسیه عادل به همراه نمایندگان حزب کمونیست بیش از 400 اصلاحیه را به منظور کند کردن فرآیند تصویب این لایحه و افزایش آگاهی عمومی در قبال آن ثبت کردند.

کد خبر 173204
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز