همشهری آنلاین: نایب رئیس انجمن برنج کشور با بیان مشکلات شالیکاران ضمن بیان تشدید روند بیکاری شالیکاران هشدار دارد که شالیزارها در حال تبدیل شدن به ویلا هستند.

شالی کشاورز

نایب رئیس انجمن برنج کشور، در گفت‌وگو با ایلنا نرخ خرید تضمینی برنج را موجب زیان کشاورزان اعلام کرد و گفت: امسال به دلیل عدم تامین هزینه‌های تولید شالیکاران زیادی در کشور بیکار می‌شوند.

 پرویز حسین نتاج، با بیان اینکه قیمت‌های اعلام شده متعلق به چند سال قبل است گفت: در تعیین نرخ تضمینی همواره احتمالات را در نظر می‌گیریم، چرا که مسائلی نظیر وضعیت اقلیمی، تورم، بهای نهاده و هزینه‌های کارگری بر قیمت تمام شده تولید تاثیر گذار است.

 نایب رئیس انجمن برنج کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش سطح زیر کشت برنج در سال جاری تصریح کرد: امسال میزان تولیدات با ۵۰ هزار تن کاهش به دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن کاهش خواهد یافت.

 او عدم اعمال سیاست‌های حمایتی دولت را از شالیکاران را موجب گستردگی نرخ بیکاری در بین آن‌ها اعلام کرد و گفت: امسال به مانند سال گذشته اراضی برنج کاری بیشتری تبدیل به باغ و ویلا خواهند شد.

 نتاج با انتقاد از سیاست دولت در روند واردات برنج به داخل کشور یاد آور شد: ‌ دولت سالیانه به طور میانگین یک میلیون تن برنج وارد کشور می‌کند که در بد‌ترین شرایط نیاز کشور به واردات برنج ۴۰۰ هزار تن می‌باشد. این در حالیست که کشاورزان مجبور به پرداخت خساراتی هستند که در ایجاد آن هیچ نقشی ندارند.

 نایب رئیس انجمن برنج کشور با بیان اینکه هزینه‌های کارگری در این بخش بیش از ۷۰ درصد مجموع هزینه‌ها را شامل می‌شود، خاطرنشان ساخت: به علت عدم حمایت دولت از کشاورزان در پی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هزینه کارگران افزایش یافته است.

کد خبر 173201
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز