همشهری آنلاین: علی‌اکبر صالحی با اشاره به اینکه تحولات فکری دنیای اسلام دارای عمق بوده و مخاطبان و توده‌های عظیم انسانی را در این حرکت بیداری به خود معطوف داشته است، بیان کرد: ریشه و بنیاد انقلاب عظیم امام خمینی(ره) در واقع با پشتوانه تطور بیداری، خردمندی و آگاهی مردم بنا شده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی به ششمین همایش «بیداری اسلامی و نهضت امام خمینی(ره)» که صبح امروز سه‌شنبه در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، در ابتدا با ابراز خرسندی از اینکه چنین همایشی در ایام گرامیداشت یاد و نام امام راحل(ره) به عنوان بزرگ‌ترین بیدارگر معاصر جهان اسلام و نیز یوم‌الله 15 خرداد برگزار می‌شود، گفت: بیداری و انقلاب، رشد و آگاهی آحاد مردم را به همراه آورد و شعار استقلال و آزادی را که در کنار جمهوریت نظام تبدیل به یک برنامه عملی کرد و ساختار همسانی به هنجارهای دنیای اسلام بخشید و جهان اسلام را نسبت به صلح، امنیت، عدالت، آزادی و پیشرفت حساس کرد و رشد مردم ایران را در شناخت تحولات سیاسی و فکری به دنبال داشت.

وی با اشاره به این که استغناء و پیشرفت نتیجه این آگاهی است، تصریح کرد: اما موج این بیداری از پای ننشست چرا که از سرچشمه‌ای جوشان، زنده و پاک بهره‌مند بود. حال شاهدیم که این بیداری به گوش ملت‌های دیگر نیز رسیده است و ثمرات آن در جهان اسلام دیده می‌شود.

صالحی نقش بیدارگرانه امام خمینی(ره) را فقط به انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی محدود ندانست و بیان کرد: آن بزرگوار چنین روزی را پیش‌بینی کرده بود، روزی که فرمودند: «معنی صدور انقلاب ما این است که همه ملت‌ها بیدار شوند و خودشان را از این گرفتاری که دارند و تحت سلطه بودنی که هستند و از اینکه همه مخازن آنها دارد به باد می‌رود و خودشان به نحو فقیرانه‌ای زندگی می‌کنند نجات بدهند».

وی تاکید کرد: آرمان‌های امام(ره) طبق گفته خودشان «آن روز به کمال می‌رسد که مستضعفین جهان از زیر بار مستکبرین خارج شوند».

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه تحولات فکری دنیای اسلام دارای عمق بوده و مخاطبان و توده‌های عظیم انسانی را در این حرکت بیداری به خود معطوف داشته است، بیان کرد: ریشه و بنیاد انقلاب عظیم امام خمینی(ره) در واقع با پشتوانه تطور بیداری، خردمندی و آگاهی مردم بنا شده است.

وی افزود: امام خمینی(ره) رهبری با برخورداری از سبک، شیوه و روش خود در مسیر آگاهی مردم است. او دارای دکترین و نقشه راه برای نهضت بیداری خود بود. او به هیچ‌وجه از نهضت‌های پیشین الگو نگرفت. مخاطب خود را آحاد مردم، خیل وسیع توده‌ها و آماده‌سازی نخبگان می‌دانست. امام خمینی(ره) نه چپ‌گرایی را برمی‌تافت و نه قائل به افراط و تفریط بود. ادبیات نهضت بیداری را بر الگوبرداری از ادبیات حماسی بنا کرد تا کلام و بیان او در عمق جامعه جریان پیدا کند.

وی تاکید کرد: امام (ره) در عمق و روح مردم نفوذ کرد و از همه مهم‌تر نهضت بیداری و انقلاب اسلامی را توامان بر نفی استبداد و رد استعمار بنا کرد. وی صبوری، مهجوری و مشتاقی را هوشمندانه طی چند دهه برای نهادینه شدن فکر مردم، مبنای رهبری خویش قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: تحولات اخیر در جهان عرب هم قدرت‌های بزرگ را به خود مشغول داشته و هم توجه ملت‌ها و محافل فکری، سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی را درک کرده است که برخی آن را شرایطی بحرانی و گذرا می‌دانند.

وی تصریح کرد: حقیقت این است که این تحولات شعله‌های کوچکی نیستند که مهارپذیر باشند بلکه طوفانی بنیان‌برانداز از مطالبات مردمی در جهان عرب است که ریشه در اعتقادات اسلامی و الگوی انقلاب ایران با پرچمداری بنیان‌گذار آن دارد.

صالحی اظهار کرد: ملت‌های بیدار شده که رنگ و بوی اسلام‌خواهی در کلام و شعارشان به وضوح قابل مشاهده است می‌خواهند در تعیین سرنوشت خود مشارکت داشته باشند، مشارکتی که در جهت منافع ملی و ایدئولوژیک خودشان است.

وی ادامه داد: بیداری اسلامی، مهم‌ترین مؤلفه بسیج آحاد مردم و بهره گیری از حس نوستالژیک ضد استعماری ملت‌ها است. استعمار و استبداد، هدف مشترک نهضت‌های بیداری بوده است و یکی از دلایل متقن در موفقیت نهضت بیداری ایران در مصاف با استعمار و استبداد باور به نقش سازنده و تاثیرگذار دین در تحولات عصر حاضر بود.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: بیداری اسلامی همان گوهری است که در آیه کریمه بیان شده است؛ نجات انسان‌ها از ظلمت‌ها به سوی نور، یعنی از ظلمت جهل به نور دانش، از ظلمت کفر به نور ایمان، از ظلمت گناه به نور پاکی، از ظلمت ستمگری به نور عدالت، از ظلمت فساد به نور صلاح، از ظلمت پراکندگی و تفرقه و نفاق و اختلاف به نور وحدت و اتحاد.

وی ادامه داد: ایمان به خدا و گام نهادن در این طریق موجب حرکت و بیداری و وحدت می‌شود و نتیجه

آن پیشرفت و عدالت است. گام نهادن در این مسیر نیاز به رهبری عالم، بصیر و توانا دارد تا به وسیله آن گمراهان را از ظلمات به نور سعادت هدایت کند و مردم را به سوی فلاح و رستگاری در دنیا و آخرت سوق دهد.

صالحی تأکید کرد: رسالت همه انبیای الهی، اولیای خدا و رهبران معنوی انسان‌ها همچون امام خمینی(ره) دنبال کردن این هدف بزرگ است که ملت‌های اسیر را از اسارت فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی که چیزی جز ظلمت و تاریکی نیستند آزاد سازند و به سوی ایمان، توحید، پاکی و تقوا، آزادگی و استقلال، سربلندی و عزت که همان نور روشنایی است هدایت کنند.

وی تصریح کرد: در اندیشه امام خمینی(ره) مردم مبنا و محور اصلی قدرت مشروع و پایدار سیاسی شناخته شده‌اند و آگاهی آنها از این قدرت می‌تواند منشاء ایجاد حرکت‌ها و نهضت‌های خودجوش و فراگیر مردمی در جهت آزادی از سلطه قدرت‌های نامشروع باشد.

صالحی افزود: مبانی اندیشه امام خمینی(ره) تبیین‌کننده رسالت جهانی انقلاب اسلامی و گسترش تعمیق نهضت‌های اسلامی در جهت زمینه‌سازی برپایی حکومت عدل جهانی حضرت مهدی موعود(عج) است.

وی خاطرنشان کرد: آن بنیان‌گذار بیداری اسلامی در زمان معاصر چنین بیان کرد که «تا بانگ لا اله الا الله و محمد رسول‌الله(ص) بر تمامی جهان طنین نیفکند مبارزه هست و تا مبارزه در هر کجای جهان علیه مستکبرین هست، ما هستیم».

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه رشد و گسترش بیداری ملت‌ها در خاورمیانه توأم با ایستادگی، مقاومت و استقامت مردم و با تکیه بر احقاق حقوق آنها و محوریت اسلام، از انقلاب اسلامی و رهنمودهای حضرت امام(ره9 الگو گرفته است، تأکید کرد:‌ خاورمیانه امروز با گذشته دارای تفاوت ماهوی است.

وی افزود: بلوغ مردم و فروپاشی نظام‌های توتالیتر نوید خوشایندی است. آنچه امروز در ادبیات مردم خاورمیانه خود را با گذشته متمایز کرده است ملازمت دین و دولت است.

صالحی ادامه داد: احترام به کرامت اسلامی،‌ حقوق شهروندی و مردم‌سالاری است. خزان استبداد سران وابسته و دلبسته به استعمار و رایحه دلنشین آزادی است. آزادی، استقلال می‌آوردف آگاهی می‌آفریند و استبداد و استعمار را در هم می‌کوبد. آزادی به رشد و آگاهی آحاد امت عرب سرانجامی دلنشین می‌دهد و فریادها را با آرمان‌ها پیوند می‌دهد.

وی با بیان اینکه بهار آزادی اعراب فرا رسیده و امید است این فرآیند منجر به پیشرفت، توسعه و همگرایی منطقه‌ای و درون دنیای اسلام شود، اظهار کرد: امام خمینی(ره) با زنده کردن اسلام و قوانین آن در ایران و الگوبخشی به کشورهای منطقه و جهان اسلام آنان را به بازیابی هویت خود فراخواند تا در پرتو آن از سیطره بی‌چون و چرای بیگانگان در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی جلوگیری به عمل آورد. ایشان فرمودند: « من امیدوارم که مسلمانان جهان در آستانه قرن حاضر گرفتاری‌های خود و منشأ آن را به درستی ادراک کنند؛ و با اتحاد همه‌جانبه و اتکال به اسلام و در زیر پرچم پرافتخار آن از قید و بندهای استعمارگران رهایی یابند. مسلمین... باید با به هم پیوستگی صمیمانه و توجه به خداوند بزرگو اسلام عزیز به فکر چاره برآیند. چاره و یا مقدمه اساسی آن است که ملت‌های مسلمان و دولت‌ها، اگر ملی هستند، کوشش کنند تا وابستگی فکری خود را از غرب بزدایند و فرهنگ و اصالت خود را بیابند و فرهنگ مترقی اسلام را _ که الهام از وحی الهی می‌گیرد_ بشناسند و بشناسانند».

وزیر امور خارجه تاکید کرد:‌ امام(ره) مقابله با ظلم را نه تنها حق مسلمانان می‌دانست که آن را به عنوان تکلیف بر می‌شمرد و تأکید داشت که هیچ مسلمانی حق ندارد رضایت به حکومت ظلم و جور بدهد وباید به وظیفه خود نسبت به ایستادگی در برابر حکومت جور هر مقدار که می‌تواند عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) جویندگان راستین عدالت را امید داده بودند که به زودی وعده الهی تحقق خواهد یافت و دست قدرتمند حق تعالی از آستین ملت‌های مظلوم بیرون ‌آمده و همان تحول الهی را که بر ملت ایران پدید آمده در سراسر جهان محقق خواهد ساخت، چنانکه فرمود: « با تأییدات خداوند متعال پرچم اسلام در آتیه‌ای نه چندان دور به دست ملت‌های اسلامی، بلکه مظلومان تشنه عدالت اسلامی در سراسر عالم به اهتزاز در خواهد آمد».

صالحی تاکید کرد: حال شاهدیم که در این زمان پایه‌های رژیم اشغالگر متزلزل‌تر از هر زمان دیگر شده و رویای خام قدرت‌های استکباری برای ایجاد خاورمیانه بزرگ به بن‌بست رسیده است. مردم بیدار شده منطقه به دنبال رهایی از استبداد، فساد، وابستگی به آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و کشورهایی که به دنبال سلطه جهانی هستند باید بدانند که نخواهند توانست آینده ملت‌هایی را که خواهان آزادی و عدالت هستند را به نفع خود رقم بزنند.

به گفته وی جمهوری اسلامی ایران نمونه بارزی است بر این که اگر حکومتی بر اراده ملت خود استوار باشد قطعاً منافع ملی خویش را به نفع منافع قدرت‌های استکباری قربانی نخواهد کرد. بزرگ‌ترین دستاورد این تحولات برای جهان اسلام شکست‌ طرح‌های آمریکا و غرب برای منطقه خواهد بود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: قیام امام خمینی(ره) در برابر حکومت طاغوت و نوع نگاه ایشان به بیداری اسلامی و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی امروز در جهان طنین‌انداز شده است. این ندای برائت از زر و زور و تزویر است که شنیده می‌شود و شکل‌گیری جنبش مقاومت اسلامی است که پایه‌های قدرت‌های استبدادی و زورگو را متزلزل ساخته است.

کد خبر 173045
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز