در روز‌های گذشته رسانه‌های غربی و خصوصا رسانه‌های آمریکایی جوسازی‌های تبلیغاتی شدیدی را علیه برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان انجام داده‌اند.

علت افزایش دامنه این جو‌سازی‌‌ها در آستانه مذاکرات مسکو را از حسن عابدینی - کارشناس رسانه - جویا شدیم.

  • روزنامه‌های نیویورک‌تایمز و واشنگتن پست اخیرا در گزارشی مدعی شدند در معاهده ان‌پی‌تی حق غنی‌سازی‌ هسته‌ای برای کشور‌های عضو شناخته نشده است. این ادعا چقدر با واقعیت مطابقت دارد؟

معاهده ان‌پی‌تی که دستور‌العمل کشور‌ها برای بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز است، برای همه کشور‌های عضو این حق را قائل شده که بتوانند از انرژی هسته‌ای در جهت مقاصد و مصارف صلح‌آمیز مانند برق، دارو‌ها، کشاورزی و سایر کاربرد‌های صلح آمیز آن استفاده کنند. اساسا خود آمریکایی‌ها که امروز چنین ادعایی را مطرح می‌کنند، در بیانیه اولی که برای این مقصود و تحت‌عنوان «اتم برای صلح» صادر شد، پیشنهاد‌دهنده این موضوع بودند و تعجب‌آور است که معاهده‌ای که پیش‌نویس آن توسط خود دولت آمریکا در دهه 50 میلادی نوشته شده را الان باید دیگران برای آنها تفسیر کنند؛ چرا که حاضر نیستند واقعیت‌هایی که در قوانین ان‌پی‌تی بر آنها تاکید شده و به نفعشان نیست را بپذیرند.

تا‌کنون بارها و بارها موضوع حق کشور‌ها برای توسعه و پیشرفت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مورد تاکید قرار گرفته و همگان به آن اذعان دارند. به هر حال حق توسعه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای متضمن داشتن چرخه سوخت هسته‌ای است؛ ضمن اینکه براساس همین معاهده، کشور‌های دارای این تکنولوژی موظف هستند این دانش را به کشور‌های دیگر منتقل کنند که تا‌کنون از اجرای آن سر باز زده‌اند. بنابراین به‌نظر می‌رسد این بیشتر یک جنجال رسانه‌ای است تا یک بحث فنی و حقوقی.

  • روزنامه نیویورک‌تایمز همچنین در گزارشی از جنگ سری آمریکا با ایران در حوزه سایبری خبر داده است. به‌نظر شما این روش‌ها می‌توانند به حل موضوع هسته‌ای ایران کمک کنند؟

این نخستین باری نیست که غرب و آمریکا از این روش‌های مخرب برای بازدارندگی در موضوع هسته‌ای ایران بهره می‌گیرند. پیش از این نیز از ویروس استاکس‌نت و اخیرا از ویروس فلیم برای این مقصود استفاده کرده و حتی ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان را در دستور کار قرار داده بودند. آقای جان فاورز؛ رئیس، MI6 انگلیس و مقامات رژیم صهیونیستی و مقامات آمریکایی پیش‌تر از این بارها اعلام کرده بودند که از طرق مختلف برای ضربه زدن به برنامه‌های هسته‌ای ایران اقدام خواهند کرد، اما باید دید میزان اثر‌گذاری اینها تا چه حد است و از سوی دیگر تا چه مقدار این اقدامات در آینده به زیان این کشور‌ها خواهد بود و هزینه‌های آنان را افزایش خواهد داد؟ طبیعتا این ویروس‌ها و بد افزارها تنها بر رایانه‌های ایرانی اثر نخواهند داشت و سیستم‌های خود غربی‌ها را نیز تهدید خواهند کرد؛ ضمن اینکه این روش‌ها ممکن است علیه خودشان هم به کار گرفته شوند.

  • علت این جو‌سازی‌‌های رسانه‌ای در آستانه مذاکرات مسکو چیست؟

از آنجا که نگاه غرب به پرونده هسته‌ای ایران نگاهی سیاسی و تبلیغاتی است و نه فنی و حقوقی، اساسا پیش از برگزاری هر دور از مذاکرات، رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند تا فشار روانی و تبلیغاتی‌ای را بر جمهوری اسلامی وارد کرده و در عین‌حال فضای افکار عمومی را نیز از طریق این آلودگی‌های اطلاعاتی مسموم کنند. درحالی‌که عملا مشاهده شده که این جو‌سازی‌‌ها نمی‌تواند تاثیر تعیین‌کننده‌ای روی مذاکره‌کنندگان ایرانی داشته باشد.

کد خبر 172962
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز