گروه اقتصادی - محمد رضایی: در پی فشار رسانه‌ای در روزهای اخیر، مسئولان و مجریان طرح آزاد راه تهران- شمال تقویمی جدید برای بهره‌برداری از نیمی از آزادراه ارائه دادند.

این درحالی است که اختلافات دولت از یک سو و بنیاد مستضعفان از سوی دیگر سرنوشت این طرح عمرانی کشور را در ابهام قرار داده است. مسئولان احداث پروژه آزاد راه تهران- شمال تقویم قطعی افتتاح قطعات مختلف این مسیر را اعلام کردند. به گزارش همشهری پس از گذشت قریب به 35 سال از طرح آزادراه تهران- شمال سازندگان آزادراه به‌طور قطعی اعلام کردند که فاز 4 این مسیر تا شهریور ماه سال‌جاری و فاز یک آن تا پایان سال 92 افتتاح خواهد شد.

به این ترتیب مسافران شهرهای شمالی می‌توانند از نوروز سال آینده حداقل 53 کیلومتر از مسیر را از طریق این آزادراه طی کنند. البته برای تحقق این وعده‌ها شرط و شروطی هم تعیین شده است که درصورت تأمین نشدن آن احتمال تعویق مجدد در افتتاح این مسیر وجود دارد اما کماکان عملیات اجرایی در قطعات 2 و 3 متوقف است که به گفته رئیس شرکت آزادراه، اعتبارات لازم برای راه‌اندازی فعالیت‌های قطعه 2 در بودجه سال‌جاری دیده شده است. بنیاد مستضعفان به‌عنوان شریک 50 درصدی این پروژه مدعی است مشکلات این آزادراه درصورت تأمین منابع مالی و آزادسازی اراضی معارضی برطرف خواهد شد و پروژه حداقل در مناطق یک و 4 زودتر به اتمام می‌رسد.

پیش از این معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرده بود که قطعه یک تا پایان سال‌جاری افتتاح خواهد شد. این تاریخ در پی آن اعلام می‌شد که رانش زمین در این محدوده سبب شد تا وعده افتتاح در پایان سال 90 محقق نشود اما اکنون مجری قطعه 4 این قول را داده است که منطقه مذکور را زودتر از تاریخ اعلام شده یعنی تا پایان شهریور ماه تحویل بدهد. به گزارش فارس، محسن عابدی ضمن تشریح میزان پیشرفت فیزیکی این قطعه، طول این مسیر را 21.5 کیلومتر عنوان کرده و گفته است:

وجود نقص در مطالعات انجام شده توسط شرکت چینی موجب شد در اجرا با ریزش و در نتیجه تعویق در عملیات مواجه شویم. عابدی ادامه داد: مسیر منطقه 4 آزادراه تهران - شمال نسبت به مسیر فعلی جاده کرج - چالوس کوتاه‌تر نشده است اما از نظر سرعت حرکت و تسهیل در رفت‌وآمد، زمان را بسیار کوتاه می‌کند.مدیر منطقه یک آزادراه تهران - شمال هم از پیشرفت 40 درصدی این منطقه 32 کیلومتری خبر داده و گفته است:

اگر مشکل فاینانس و تحویل اراضی نداشته باشیم، این قطعه آزادراه انتهای سال 92 به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش ایرنا جلال عابدین گفت: با تکمیل منطقه یک آزاد راه تهران - شمال60 کیلومتر از مسیر فعلی جاده چالوس کوتاه و سالانه حدود 40 میلیون دلار از محل صرفه جویی سوخت عاید کشور خواهد شد.

کد خبر 172949
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز