گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: با وجود اعتراض‌های گسترده پاکستانی‌‌ها و تنش‌های اخیر در روابط واشنگتن و اسلام‌آباد، مقام‌های آمریکا از روز شنبه موج جدیدی از حملات هواپیماهای بدون‌سرنشین خود را در مناطق مرزی پاکستان آغاز کردند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در آخرین دور از حملات اخیر هواپیماهای بدون‌سرنشین آمریکا حداقل ۲۴ نفر طی ۲۴ ساعت کشته شده‌اند. درحالی‌که مقام‌های پاکستانی خواستار توقف حملات آمریکا به منطقه مرزی این کشور با افغانستان شده‌اند، از روز شنبه حداقل ۳ حمله موشکی صورت گرفته که به گزارش خبرگزاری فرانسه، هویت اکثر کشته شدگان آن مشخص نیست.

مقام‌های آمریکایی هر چند می‌گویند شبه‌نظامیان را در حملات خود هدف قرار داده‌اند اما مقام‌های امنیتی پاکستان در گفت‌وگو با این خبرگزاری اعلام کرده‌اند که اجساد کشته‌شده‌ها قابل شناسایی نیست و نمی‌توان وجود شبه نظامیان را میان آنها تایید کرد. حملات موشکی هواپیماهای بدون‌سرنشین آمریکا به وزیرستان شمالی و جنوبی کشته‌شدن ۲۴ نفر را طی ۲۴ ساعت به‌دنبال داشته است. در این دو حمله حداقل ۴ نفر دیگر هم به‌شدت زخمی شده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که در 2 هفته گذشته حداقل ۷ حمله از این دست در منطقه مرزی پاکستان صورت گرفته است.

این در حالی است که برخی منابع از ۱۰ حمله آمریکا طی ۱۰ روز گذشته خبر داده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در حمله به وزیرستان شمالی در بامداد روز گذشته 2 هواپیمای بدون‌سرنشین با شلیک ۴ موشک یک خانه و یک خودرو را در منطقه میر علی هدف قرار دادند.

وزیرستان جنوبی روز شنبه و یکشنبه شاهد حملات موشکی آمریکا بود. تخمین زده می‌شود که در این حملات ۱۴ نفر دیگر هم کشته شده‌اند. موج جدید حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا طی 3 روز گذشته در حالی آغاز شده که مقام‌های پاکستان خواستار توقف این حملات شده‌اند. گفته می‌شود طی مذاکرات دو طرف برای بازگشایی مسیر تدارکاتی ناتو توقف این حملات به‌عنوان یکی از شرط‌های مهم از سوی اسلام‌آباد مطرح شده است. پس از به توافق نرسیدن دو طرف اکنون مقام‌های واشنگتن به حملات خود شدت بخشیده‌اند. مسیر تدارکاتی ناتو به‌دنبال کشته‌شدن ۲۴ نظامی پاکستان در حمله بالگردهای آمریکایی در ماه نوامبر از سوی اسلام‌آباد بسته شد.

فهرست مرگ در دست اوباما

روزنامه نیویورک تایمز به‌تازگی در گزارشی اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا دستور حملات هواپیماهای بدون‌سرنشین این کشور را شخصاً صادر می‌کند. در این گزارش آمده است که اوباما فهرستی تحت عنوان «لیست مرگ» را مورد تایید نهایی قرار می‌دهد. مقام‌های آمریکایی ادعا دارند که در فرایند فوق سری آماده‌سازی این فهرست تدابیر لازم برای جلوگیری از کشته‌شدن غیرنظامیان را مورد توجه قرار می‌دهند اما واقعیت چیز دیگری غیر از این مسئله را نشان می‌دهد.

در ماه فوریه سال گذشته در گزارشی از سوی «دفتر خبرنگاری تحقیقی» اعلام شد که در جریان حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به مناطق قبیله‌ای پاکستان طی 3 سال گذشته صدها غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند. براساس نظرسنجی‌ها کشته‌شدن غیرنظامیان در حملات هواپیماهای بدون‌سرنشین باعث شده تا احساسات ضد‌آمریکایی میان مردم پاکستان به‌شدت گسترش پیدا کند. این حملات همچنین در زمینه‌های قانونی و اخلاقی هم با انتقادهای جدی روبه‌رو شده است.

بسیاری این حملات را حتی درصورتی که تنها شبه‌نظامیان طی آن هدف قرار گیرند، «اعدام‌های بدون محاکمه» افراد از سوی مقام‌های آمریکا قلمداد کرده‌اند. مقام‌های واشنگتن اما نشان داده‌اند که به هیچ عنوان حاضر به کوتاه آمدن در این رابطه با وجود انتقادهای گسترده نیستند. مقام‌های این کشور استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را از راهبردهای مهم خود در مبارزه با نیروهای طالبان و القاعده قلمداد کرده‌اند که در مقایسه با دیگر انواع عملیات نظامی برای نیروهای آمریکایی «کم‌آسیب‌تر» به حساب می‌آید.

هر چند حملات هواپیماهای بدون سرنشین در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش هم انجام می‌شد اما از زمان به قدرت رسیدن باراک اوباما تعداد آنها رشد چشمگیری داشته است. آمارهای تخمینی نشان می‌دهد که تنها از ابتدای سال‌جاری میلادی ۲۱ حمله در منطقه مرزی پاکستان صورت گرفته که کشته شدن ۱۵۱ نفر را به‌دنبال داشته است. خبرگزاری فرانسه تعداد این دست حملات را در سال ۲۰۱۰، 101حمله و در سال بعد از آن ۶۴ حمله تخمین زده است. در گزارشی که به تازگی اندیشکده «بنیاد آمریکای جدید» منتشر کرده اعلام شده که در ۸ سال گذشته بین هزار و ۷۱۵ تا ۲ هزار و ۶۸۰ پاکستانی در حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا کشته شده‌اند. دولت آمریکا همچنین از این راهبرد خود در کشورهای دیگر به‌ویژه سومالی و یمن هم استفاده می‌کند.

احتمال تنش‌های بیشتر

نمایندگان پارلمان پاکستان به‌دنبال کشته‌شدن ۲۴ نظامی این کشور خواستار عذرخواهی دولت آمریکا و توقف حملات هواپیماهای بدون سرنشین شدند. پارلمان پاکستان در مارس گذشته موافقت کرد که درصورت محقق شدن این شرایط در روابط خود با آمریکا بازنگری کند.

با امتناع کاخ سفید از عذرخواهی و ادامه حملات هواپیماهای بدون‌سرنشین به‌نظر می‌رسد که روابط دو طرف همچنان پرتنش خواهد بود. افزایش آمار غیرنظامیان کشته‌شده علاوه بر پاکستان، احساسات ضد‌آمریکایی را در منطقه گسترش داده است و به‌نظر نمی‌رسد آتش اختلاف‌ها میان اسلام‌آباد و واشنگتن به‌زودی بتواند خاموش شود.

کد خبر 172948
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز