سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

گروه بین الملل: جیمز وب، سناتور دمکرات ایالت ویرجینیا روز سه شنبه ششم مارس(15 اسفند) طرحی را تقدیم کنگره ایالات متحده کرد که محدود کردن اختیارات جورج بوش، رئیس جمهور در زمینه صدور فرامین جنگی جدید را دنبال می‌کند.

به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، وب علت تدوین این طرح الزام‌آور را خودداری کاخ سفید از تأیید این نکته که بوش در ماه‌های باقیمانده از دوره ریاست جمهوری خود هر تصمیم جنگی جدیدی را با کنگره هماهنگ می‌کند، عنوان کرده است.

او تصریح کرد مترصد الزام دولت بوش به جلب‌نظر کنگره قبل از رویارویی احتمالی با ایران است.

وب در پاسخ به سئوالات خبرنگاران پیرامون این طرح گفت: مسأله کاملا مشهود است که ایران، عراق نیست. وی افزود: رئیس جمهور حق آغاز عملیات نظامی یکجانبه علیه ایران را ندارد.

در این طرح منع اختصاص بودجه برای هرگونه عملیات نظامی علیه ایران بدون کسب مجوز کنگره پیش‌بینی شده است البته در متن طرح ارائه شده استثناهایی چون آغاز حمله از سوی ایران، مواردی که واحدهای ارتش ایالات متحده در تعقیب عناصر متخاصم چاره‌ای جز ورود به خاک ایران نداشته باشند یا وقتی انجام عملیات اطلاعاتی ضروری جز با ورود به قلمرو ایران ممکن نباشد پیش‌بینی شده است.

آنچنان که وب گفته با ملزم شدن کاخ سفید به کسب مجوز کنگره قبل از صدور فرامین جنگی جدید قانونگذاران آمریکایی سعی می‌کنند مانع از درگرفتن منازعه جدیدی در غیاب ادله قابل قبول شوند.

او می‌گوید توانسته هری رید، رهبر اکثریت دمکرات سنا را متقاعد به حمایت از این طرح کند و تاکید دارد سعی خواهد شد این لایحه پس از تصویب به اصلاحیه قانون بودجه سال 2007 که بوش در آن خواستار اختصاص وجوه جدیدی به ارتش آمریکا برای ادامه جنگ در عراق و افغانستان شده است، منضم شود.

وب اصرار دارد ارائه این طرح را نباید با مسأیل حزبی خلط کرد و هدف از پیشنهاد آن را تامین منافع ملی آمریکا توصیف کرده است.

جان وارنر، سناتور جمهوریخواه ایالات ویرجینیا اولین عضو اقلیت سنا بود که روز گذشته به این طرح واکنش نشان داد.

او در اظهاراتش ضمن ابراز نگرانی از محتوای این طرح، آن‌را ناقض اختیاراتی دانست که کنگره پیش از این به بوش اعطا کرده و رئیس جمهور در چارچوب آن محق است در مواردی که خطری متوجه امنیت ملی آمریکا باشد بدون مجوز کنگره فرامین جنگی صادر کند.

رویارویی در نقطه صفر

طرح وب ادامه تلاش‌های اخیر دمکرات‌ها برای حصول اطمینان از عدم صدور فرمان نظامی عجولانه دیگری از سوی کاخ سفید تحت سیطره جمهوریخواهان است.

مجلس نمایندگان کنگره ایالات متحده حدود دو هفته قبل قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن از عملکرد دولت بوش در عراق و به‌ویژه طرح جدید کاخ سفید که در چارچوب آن حدود 30 هزار نیروی تازه‌نفس به این کشور اعزام می‌شوند، انتقاد شده بود.

این قطعنامه برای دولت بوش الزام‌آور نبود اما از آنجا که تصویب آن در سنا می‌توانست رسوایی‌ سیاسی غیرقابل جبرانی برای دولت بوش باشد اقلیت جمهوریخواه سنا مانع از تصویب آن شد.

همزمان با این قطعنامه جناح‌هایی در داخل کنگره از تلاش برای لغو اختیارات جنگی ویژه بوش خبر دادند که در سال 2002 میلادی برای صیانت از ایالات متحده از سوی کنگره به وی اعطا شد.

این تلاش هم با حمایت جمهوریخواهان از بوش مسکوت ماند اما وقتی بوش لایحه متمم بودجه سال 2007 میلادی را که در آن حدود یکصد میلیارد دلار بودجه اضافی برای پنتاگون درخواست شده بود را تقدیم کنگره کرد دمکرات‌ها درصدد اعمال فشار به کاخ سفید با جلوگیری از اختصاص همه این بودجه شدند.

کد خبر 17289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز