همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت : رویکرد جمهوری اسلامی ایران درمذاکرات 1+5 محکم و جدی بوده و ایران باحسن نیت و با نظر حل و فصل موضوع وارد گفت و گوهای استانبول و بغداد شده وامیدواریم درنشست آتی در مسکو نیز طرف مقابل بارویکرد مثبت در مذاکرات حاضر شود.

علی اکبر صالحی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا دردهلی نو اظهار داشت: جهت مذاکرات جهت خوب و درستی است و فقط فرآیند مذاکرات ممکن است باکندی و یا تندی روبرو شود ولی جهت درستی است و ما با همین اعتبار امید زیادی به موفقیت مذاکرات داریم.

صالحی گفت:به هرحال مذاکرات سختی است و باید این فرآینده را طرفین به گونه ای عمل کنند و تسریع بخشند که این پرونده هر چه زودتر به یک سرانجام نیکو و مورد رضایت طرفین برسد.

وی گفت : دراین سفر هند نیز از نگاه و رویکرد مثبت ایران به مذاکرات 1+5 استقبال و ابراز امیدواری کرد که این گفت و گو ها به خوبی پیش برود و ما اعلام کردیم که هدف ما و مواضعی که طرف مقابل اعلام می کند بر محور اهمیت 'ان پی تی' بوده و به همان اندازه که طرف مقابل اعلام می کند ایران نیز به قوام و اهمیت 'ان پی تی ' باور دارد.

وی گفت : تمام تلاش ما این است که معاهده ان پی تی به عنوان معاهده عدم انتشار به خوبی بتواند از فعالیت های غیر صلح آمیز هسته ای درجهان جلوگیری کند که این موضوع در جهت منافع ملی جمهوری اسلامی می دانیم و براین مساله تاکید داریم .

وی با اشاره به مواضع خوب هند در رابطه با ایران گفت: مواضع سیاسی هند مواضع بسیار عادلانه و بی طرفانه است و این نشان از اهمیت و جایگاه هند در عرصه بین المللی دارد و هند بعنوان بزرگترین دمکراسی جهان از ابتدای استقلال همواره به عنوان یک کشور صاحب رای در عرصه بین المللی شناخته شده و رای این کشور مبتنی بر اصول بی طرفی و مبتنی بر استقلال حق و عدالت هست و همواره هند اشتهار به این موضوع دارد و همین جایگاه هند را درعرصه تعاملی سیاسی و بین المللی بالا برده است .

وی درخصوص روابط ایران و هند گفت : هند به ایران نگاه راهبردی و استراتژیک دارد و هند ایران را به عنوان شریک قابل اعتماد راهبردی خود می داند و ما هم همین نظر را درمورد هند داریم .

صالحی گفت : ما درخیلی از مسایل مهم منطقه مخصوصا افغانستان با هم رایزنی ها و همکاری های خوبی داشتیم و الان نتیجه این همکاری بروز و ظهور پیدا کرده و مقرر شده به این همکاری ها ادامه دهیم .

وی افزود : ایران وهند در خیلی از مسایل و تحولات منطقه ای و بین المللی نظرات و مواضع مشترک داشته و ازجمله درخصوص سوریه که با مقامات هندی صحبت شد طرفین بر حمایت از طرح کوفی عنان برای حل بحران سوریه و کمک به این طرح تاکید داشته و خواستار این هستند که طرح کوفی عنان با شکست روبرو نشود و این طرح می تواند برون رفت خوبی را برای سوریه مد نظر قرار دهد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: ایران و هند دوکشور مهم در منطقه و درشرق وغرب آسیا بوده و دارای توانایی های فراوانی هستند که می توانند ازآنها به نحو احسن بهره برداری کنند

صالحی افزود: اشتراکات فرهنگی و تمدنی هند با ایران بسیار زیاد بوده اما تلاش های فراوانی می شود که نگذارند روابط دوکشور عمیق تر وگسترده تر شود .

وی گفت : با توجه با مذاکرات و ملاقات هایی که بین آقای احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران و 'مان موهان سینگ ' نخست وزیر هند درسفر ایشان به هند و نیویورک انجام شد ، اراده مسوولان دوکشور براین قرار گرفته که تمامی موانع پیش روی تقویت روابط و گسترش روابط برداشته شود و ما دراین مسیر حرکت می کنیم و سفر به هند درهمین راستا انجام شده است .

وی همچنین گفت : یک یکی از اهداف سفر ارائه دعوتنامه آقای احمدی نژاد به اقای سینگ نخست زیر هند بود که با توجه به اینکه هند یکی از پایه گذاران این جنبش است و لذا حضور نخست وزیر هند درنشست این جنبش از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است که امروز این دعوت نامه تحویل شد و مورد استقبال نخست وزیر هند قرارگرفت .

وی گفت : هدف دوم این سفر رسمی ادامه گفت و گو ها با وزیر امور خارجه و سایر مسوولان ازجمله مشاور امنیت ملی نخست وزیرهند در ارتباط با مسایل سیاسی و رایزنی در خصوص مسایل منطقه و روابط دو جانبه بود و گفت وگو های مفصل و خوبی داشتیم.

صالحی گفت : دراین دیدار تصمیم مهمی که گرفته شد این بود که انشاالله هفدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی را در تهران برگزار کنیم که تعدادی سند آماده امضا شده است .

وی با بیان این که هند علاقمند به استفاده از جایگاه ترانزیتی ایران است، گفت که دراین خصوص و پروژ ها و کالاهایی که می تواند بین دوکشور مبادله شود ، گفتگو شد.

صالحی گفت : به دلیل اینکه فروش نفت ما به هند قابل توجه است وما تصمیم گرفته ایم که درقبال فروش نفت کالاها و خدمات مورد نیاز ایران را درعرصه های مختف صنعتی ،تکنولوزیکی ، علمی و تولیدات کشاورزی ازهند وارد کنیم.

کد خبر 172814
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز