همشهری آنلاین: شهردار میلیارد نیویورک، مایکل بلومبرگ مبارزه‌اش با عادات ناسالم را با پیشنهاد بی‌سابقه برای ممنوع کردن نوشابه‌های گازدار شیرین سایز بزرگ گسترش بخشیده است.

bloomberg

به گزارش خبرگزاری فرانسه این ممنوعیت که احتمالا از ماه مارسال سال آینده عملی خواهد شد، به قول بلومبرگ، که از پیش مبارزی پیشرو در زمینه زندگی پاک بوده است، "همه‌گیری" چاقی را هدف قرار خواهد داد.

این ممنوعیت که نیازی به تایید شورای شهر نیویورک ندارد، اندازه نوشابه‌های گازدار عرضه شده در حد 450 سی سی محدود می‌کند. این میزان بزرگتر از یک قوطی نوشابه معمولی است، اما نصف حجم بزرگترین ظرف‌های نوشابه‌ای است که به مشتریان در سینماها، ورزشگاه‌ها و سایر مکان‌ها عرضه می‌شود.

این ممنوعیت در فروشگاه‌های فست‌فود و سایر رستوران‌ها و سایر مکان‌‌های تفریحی عمومی مانند استادیوم‌ها اعمال خواهد شد. این ممنوعیت نوشابه‌هایی را که در سوپرمارکت‌ها فروخته می‌شود، و نیز نوشابه‌های رژیمی، میوه‌ای یا لبنی را در برنخواهد گرفت.

منتقدان بلومبرگ می‌گویند او قصد دارد بزرگترین شهر آمریکا را به یک کودکستان بدل کند.

سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها، کنار ساحل و کافه‌ها و ادارات در نیویورک ممنوع است و وسائل نقلیه عمومی شهر پر از آگهی‌های تصویری ترسناک درباره رژیم غذایی ناسالم است. چربی‌های مصنوعی ترانس نیز ممنوع شده‌اند و همه رستوران‌ها و کافه‌ها باید درجه مربوط بازرسی بهداشتی‌شان در ویترین‌های جلو در معرض دید عموم بگذارند.

شهردار نیویورک، یک سیگاری سابق، در پاسخ به منتقدان؛ لحن عذرخواهانه‌ای ندارد، و می‌گوید:

"دست روی دست گذاشتن و به حال خود گذاشتن کودکانی که چاق و چاق‌تر می‌شوند...کاری نیست که از ما به عنوان یک جامعه انتظار می‌رود."

کد خبر 172750
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز