مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: وقوع پدیده نادر گذر تاریخی سیاره زهره از مقابل خورشید با گردهمایی منجمان و علاقه‌ مندان علم نجوم در سازمان زمین ‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور بررسی شد

پدیده گذر زهره

به گزارش ایرنا، رییس انجمن نجوم ایران و دبیر علمی همایش تخصصی بررسی گذر سیاره ناهید از مقابل خورشید، در مراسم افتتاحیه این همایش که در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور برگزار شد گفت: این گذر ناهید از مقابل خورشید بهانه خوبی را فراهم کرده که در ایران و همه جای دنیا تکاپوی وسیعی در لایه‌های مختلف جامعه اعم از متخصصان نجوم و افراد غیرحرفه‌ای به وجود بیاید و رونق بیشتری به فضای علم نجوم در دنیا ببخشد.

علوم مختلف راهی به ‌سوی جهانی شدن کشور

'سعدالله نصیری قیداری با اشاره به موضوع پر اهمیت جهانی شدن که دنیا ناچار به وارد شدن با آن است، افزود: در حال حاضر جهانی شدن از سوی کشور‌ها به دو شیوه انجام می‌شود که بر همین اساس برخی کشورها تنها برای به دست آوردن منابع مورد نیاز خود به سمت جهانی شدن پیش می‌روند و در این مسیر تنها به منافع خود می‌اندیشند که چنین طرز فکری با موضوع جهانی شدن کاملا در تناقض است.

وی اظهار داشت: برخی نیز به منظور به اشتراک گذاشتن دستاوردهای علمی و پژوهشی و تبادل اطلاعات به دست آمده به موضوع جهانی شدن توجه می‌کنند که فضای مجازی، اینترنت، ماهواره، ابزار مغناطیسی و دیگر پنجره‌‌های ارتباطی و برگزاری چنین نشست‌ها و همایش‌هایی نیز راهی به سوی جهانی شدن است.

رییس انجمن نجوم ایران با بیان این که در تمام علوم زمینه‌های مناسب برای جهانی شدن وجود دارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه برای علم نجوم به دلیل اقتضای این علم و پدیده‌های خاصی که در آن اتفاق می‌افتد به همه افراد بشر مربوط می‌شود.

نصیری قیداری یادآور شد:‌همه کشورها در توسعه علم نجوم نقش دارند به عنوان مثال بروز انواع پدیده‌های نجومی مثل کسوف، خسوف، بارش‌های شهابی و... همه افراد جهان را گردهم می‌آورد و باعث جهانی شدن علم نجوم می‌شود و در حال حاضر گذر ناهید این تکاپو را در فضای حقیقی و فضای برای دانشمندان و منجمان آماتور فراهم کرده است.

ضرورت توجه به ایجاد تفکر علمی و وارد کردن علوم به لایه‌های مختلف جامعه

دبیر علمی همایش تخصصی بررسی گذر سیاره ناهید با بیان این که ایجاد تفکر علمی در جامعه بسیار مهم است، تصریح کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی به توسعه بحث ایجاد تفکر علمی در جامعه کمک می‌کند.

وی با بیان این که برخی کشورها از حدود 200 سال پیش در قوانین بالا‌دستی خود بحث ترویج علم را مطرح کرده‌اند، افزود: در کشورهای پیشرفته نیز در همین مقیاس‌ها به ترویج علم توجه کردند ولی متاسفانه در هیچ یک از برنامه‌های 5 ساله کشورمان به این موضوع توجه نشده تا این علم به لایه‌‌های مختلف جامعه برده شود.

به گفته رییس انجمن نجوم ایران متخصصان همه رشته‌ها وظیفه دارند علم تخصصی و تولیدی خود را ساده‌سازی کرده و به افراد مختلف جامعه منتقل کنند تا همه علوم در جامعه جاری شود و ممطئن باشند مخاطب مناسب و کافی برای هر تخصصی وجود دارد و بدانند همین امر به ارتقای سطح علمی جامعه کمک می‌کند.

نصیری قیداری با بیان این که خوشبختانه علم نجوم در بحث وارد شدن به لایه‌های مختلف جامعه بسیار پیشتاز است، خاطرنشان کرد: خصلت این علم باعث شده منجمان غیرحرفه‌ای نقش قابل توجهی در توسعه این علم داشته باشند که از گذشته تا امروز این امر وجود داشته است.

وی با بیان این که همه مردم جامعه در مشاغل مختلف فعالیت‌های ارزنده‌ای را در علم نجوم انجام داده‌اند، یادآور شد: بسیاری افراد بدون اینکه متخصص باشند به مسائل مهمی از علم نجوم دست یافته‌اند که بسیاری از این یافته‌ها در دنیا منتشر شده است.

برکات گسترده علم نجوم برای افزایش دقت نظر و تحکیم اعتقادات و مذهب

به گفته دبیر علمی همایش تخصصی بررسی گذر سیاره ناهید تحکیم اعتقادات و مذهب خصلت علم نجوم است و دلیل آن این است که بالای سر ما آزمایشگاه علم نجوم برای همه فراهم آمده و کافی است هر کس شبانگاهان به بالای سر خود نگاه کند و به زیبایی آسمان توجه کند تا بتواند به سئوالات موجود در ذهنش پاسخ گفته و باعث توسعه این علم در سطح جامعه شود.

رییس انجمن نجوم ایران با بیان اینکه خصلت علم نجوم برکات گسترده‌ای برای جامعه دارد، گفت: یکی از این برکات پرهیز از خرافات، شبه علم، رمال‌گری و جادوگری و کارهایی از این نوع است که باعث وسیع‌تر شدن دید انسان‌ها می‌شود، به نحوی که به همان نسبتی که علم وسیع می‌شود، انسان نیز فکر و اندیشه خود را گسترش دهد.

وی در ادامه از عبدالرحمان صوفی رازی به عنوان یکی از منجمان پرآوازه و مولف کتاب "صورالکواکب"  یاد کرد و گفت: این کتاب حدود 900 سال بدون رقیب در تمام دانشگاه‌ها و مراکز علمی دنیا تدریس شده و به انواع زبان‌ها ترجمه شد و خواجه نصیر طوسی نیز 300 سال پس از تالیف این کتاب آن را به فارسی ترجمه کرد.

نصیری قیداری افزود: عبدالرحمان صوفی رازی کسی است که در قرن 21 به وی احترام قابل توجهی می‌شود و نامش در کنار کسانی مثل بطلمیوس (یکی از فیلسوفان و اخترشناسان یونان‌باستان) روی یکی دهانه‌های کره ماه ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: عبدالرحمان صوفی، 1027 ستاره را در آسمان قابل رویت با چشم غیرمسلح تک‌ به ‌تک رصد کرده و موضع، مکان و موقعیت آنها در سیستم دایره‌های بروجی تعیین کرد و حتی فعالیت‌های علمی افراد و منجمان بزرگ دیگر را تصحیح کرده است.

رییس انجمن نجوم ایران با بیان این که در حال حاضر در علم نجوم به مسائل شبه علم توجه نمی‌شود گفت: دلیلش تفکر عمیق دانشمندان است که باعث می‌شود جامعه نیز نگاهی ریزبین و دقیق‌بین پیدا کند.

 توجه قرآن کریم به علم نجوم

وی تصریح کرد: برای ما که در در نظام جمهوری اسلامی در حال کار و زندگی هستیم؛ بهتر است بدانیم در میان 118 آیه نجومی قرآن کریم حتی یک کلمه از شبه علم و مسائل نامربوط به سیارات پیدا نمی‌شود و این در حالی است که قرآن در دوران زمین‌مرکزی بیش از 1400 سال پیش به وجود آمده ؛ زمانی که تصور دانشمندان از بیشتر علوم بسیار ابتدایی بوده ولی آیات نجومی هیچ گونه انحرافی ندارد.

به گفته نصیری قیداری به طور یقین می‌توان گفت مسائل نجومی مطرح شده در قرآن کریم با مسائل علمی ثابت شده امروزی تفاوتی ندارد و به قوت خود باقی است زیرا از نگاه‌هایی که بر پایه عقل و دقت نیست در آن خبری نیست.

رئیس انجمن نجوم ایران با بیان این که این همایش‌ها مرزها را برای ما روشن می‌کند گفت: ما امروز گردهم آمدیم تا یک پدیده نجومی که بسیار دقیق و هر چند سال یک بار اتفاق می‌افتد را بررسی کنیم ، مطالعات موجود به ما نشان می‌دهد که همه اجرام سماوی مسیر حرکت‌شان به طور دقیق اندازه‌گیری شده و همه کرات موجود در فضا در یک مسیری به شعاع 150 میلیون کیلومتر با سرعت 30 کیلومتر در ثانیه دور خورشید می‌چرخند که هیچ گونه خطایی هم در آن وجود ندارد.

به گفته وی امروز در این مکان گردهم آمدیم تا بدانیم سیاره زهره یک جرم با حرکت دقیق و قابل پیش‌بینی است که در هفته آینده در زمان کاملا مشخص از جلوی خورشید عبور می‌کند و تا 150 سال دیگر دوباره تکرار می‌شود که همین امر موجب افزایش دقت نظر و تحکیم اعتقادات و مذهب ما می‌شود.

دبیر علمی همایش تخصصی بررسی گذر سیاره ناهید با اشاره به این که قرآن آیات و نشانه‌های فراوانی برای علم نجوم دارد که کوچک‌ترین تناقضی با دستاوردهای ثابت شده دانشمندان دنیا ندارد، تصریح کرد: باید بدانیم آنچه در قرآن کریم قید شده از زبان و ذهن یک انسان مکتب نرفته و معمولی و حتی نابغه نیست و برگرفته از منبع وحی الهی در سیره مکرم حضرت محمد مصطفی(ص) است که به ما انسان‌ها ابلاغ شده است.

همچنین مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در مورد گذر تاریخی سیاره ناهید (زهره) از مقابل خورشید در 17 خرداد ماه گفت: این واقعه همزمان با طلوع خورشید روز چهارشنبه ( 17 خردادماه ) در کشور قابل مشاهده است ساعت طلوع خورشید در این روز در تهران 48 : 5 دقیقه و در شهرهای مختلف بر اساس اختلاف افق متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: رویداد بعدی گذر زهره از مقابل خورشید در سال 1496 خورشیدی یعنی 105سال دیگر رخ خواهد داد و امسال تنها فرصت برای رصد این پدیده نادر و تاریخی است.

همایش تخصصی بررسی گذر سیاره ناهید از مقابل خورشید با حضور سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، پژوهشگر و مترجم قرآن کریم و صحیفه سجادیه، گروه‌‌های نجومی از استان‌های یزد، اصفهان، گیلان و مرکزی و همچنین مهندس ایرج حسابی، فرزند پروفسور سید محمود حسابی، پدر علم فیزیک و بنیانگذار فیزیک دانشگاهی ایران و حجت الاسلام تقدیری رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در استان تهران و رییس مرکز نجوم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، محمد سلطان الکتابی منجم آماتور نمونه سال 88 و دیگر علاقه‌مندان علم نجوم کشور همزمان با نزدیکی به چهارشنبه 17 خرداد و پدیده بزرگ گذر سیاره ناهید از مقابل خورشید به همت سازمان زمین‌شناسی واکتشافات‌معدنی کشور و انجمن نجوم ایران و انجمن نجوم آماتوری ایران برگزار شد.

کد خبر 172693
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز