چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: چارلز تیلور، رئیس‌جمهوری سابق لیبریا از سوی دادگاه جرائم جنگی لاهه به اتهام ارتکاب جنایات جنگی به 50 سال حبس محکوم شد.

به گزارش ایسنا، ماه گذشته چارلز تیلور، رئیس جمهوری سابق لیبریا به اتهام ارتکاب جنایت جنگی، کمک و تحریک شبه نظامیان در سیرالئون در جریان جنگ داخلی 1991 ـ 2002 میلادی محکوم شناخته شده بود.

 به گزارش بی‌بی‌سی، دادستان دادگاه ویژه لاهه برای رسیدگی به جنایات جنگی سیرالئون برای رئیس جمهوری سابق لیبریا 80 سال حبس در خواست کرده بود که وکیل مدافع این دوره را بسیار زیاد دانست.

 تیلور 64 ساله بر بی‌گناهی خود تاکید دارد و احتمالا علیه حکم صادر شده درخواست استیناف می‌کند. روند تجدیدنظر دادگاه شش ماه به طول می‌انجامد.

 در جریان دادگاه، قاضی "ریچارد لوسیک"، گفت که جرایم صرت گرفته در سیرالئون فجیع بوده است.

 در دادگاه ویژه ماه آوریل، چارلز تیلور در 11 مورد گناهکار شناخته شده که از آن میان می‌توان به تجاوز و قتل اشاره کرد.

 وی اولین رئیس سابق دولت یک کشور محسوب می‌شود که توسط دادگاه بین‌المللی لاهه و از زمان دادگاه‌های نورنبرگ در مورد جنایات نازی‌ها پس از جنگ جهانی دوم به جنایت جنگی محکوم شده است.

 رئیس جمهوری سابق لیبریا در واکنش به حکمش دادستان را به پرداخت پول و تهدید شاهدان در جریان جلسات دادگاه متهم کرد.

 وی همچنین به قضات این دادگاه گفت که سنش را در زمان اعلام حکم در نظر بگیرند و اعلام کرد که وی هیچ تهدیدی علیه جامعه نیست.

 رئیس جمهوری سابق لیبریا علاوه بر این، تمام قساوت‌ها و بی‌رحمی‌ها در جهان را محکوم کرده و همدردی عمیق خود را در مورد قربانیان جنگ سیرالئون ابراز داشت. اما در مورد جنایات جنگی صورت گرفته عذرخواهی نکرد.

 دادستان‌ها اعلام کرده‌اند که بیماری و سن تیلور نباید تاثیری در حکم داشته باشد.

کد خبر 172633
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز