چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: موج جدیدی از ریزگردها وارد ایران می‌شود و تا جمعه (12 خرداد) هم ادامه دارد، شدت این ریزگردها در 7 استان مرزی بیشتر بوده و تا 15 استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

polution

به گزارش ایسنا، دکتر علی محمد شاعری افزود: برای کاهش ریز گردها دو اقدام در منشا و مقصد میتوانیم انجام دهیم. در عراق، سوریه و عربستان، 6 کانون ریزگرد شناسایی شده که 95 درصد گردو غبار کشوررا ایجاد می‌کنند. مقابله با بیابان‌زایی از جمله فعالیت‌هایی است که باید در این کشورها انجام شود.

more ریزگرد از کجا می‌آید؟

 وی افزود: عراق 13 میلیون هکتار بیابان دارد که 2 میلیون هکتار از آن شن روانه بوده و شرایط بحرانی را ایجاد می کند. 30 درصد مساحت عراق بیابانی است. در این رابطه باید طرح های مقابله با بیابان زایی در عراق اجرا شود. سازمان محیط زیست برنامه هایی را به سازمان محیط زیست عراق ارائه کرده که در دوره 5 ساله باید اجرا شود.

 قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کار دیگر آموزش و توانمندسازی کارشناسان عراقی و اعزام کارشناس به این کشور است. با رایزنی‌های انجام شده اکنون در اعتبارات سال 2012 اعتباری برای مقابله با بیابان زایی در نظر گرفته شده است. البته ایران برای کمک مالی به کشور عراق در این زمینه کمک کرده است.

 وی ادامه داد: به قدری بحران زیاد است که به این زودی حل نمی‌شود. اگرازتمام تجهیزات مورد استفاده قرار گیرد در دوره‌ای 10 ساله این بحران کنترل می‌شود. دستگاه دیپلماسی ما باید به عراق برای اجرای قول های خود فشار بیاورد.

more هورالعظیم؛ منبع اصلی ریزگردهای ایران

 شاعری افزود: خشکسالی‌های 10 سال اخیر میزان بارندگی را کم کرده ، این خشکسالی‌ها کشور عراق را بیشتر تحت تاثیر قرار داده و بخش زیادی از تالاب‌های آن را خشک کرده است. سدهایی که ترکیه و سوریه روی فرات ایجاد کرده اند نیز تاثیر گذاشته و باعث بروز این بحران شده است.

 وی گفت: در اثر ریزگردها آمار فوتی نداریم اما وقتی ریزگردها می‌آید آمار مراجعه مردم به مراکز درمانی چند برابر می‌شود و این مشکل در کاهش عمر افراد تاثیر گذار است. تا پایان امسال 10 هزار دستگاه کاهش آلودگی برای مراکز بسته مانند مدارس، بیمارستان و ... تولید می‌شود. حدود 300 هزار تومان قیمت هر دستگاه بوده و از مهر ماه به طوری تدریجی ارائه می‌شود.

صناعی، رئیس سازمان هواشناسی کشور نیز دراین باره گفت: گرد و غبار درسیستان از سایر استان‌های کشور بیشتر است و تا چهارشنبه یزد و کرمان را نیز در بر می‌گیرد . از امروز 4 استان کردستان، کرمانشاه ، ایلام و خوزستان درگیر می‌شوند و تهران مقدار کمی تا پنجشنبه صبح این پدیده را دارد .

 وی افزود: کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس ، غرب و چهارمحال و بختیاری بیشتر و اصفهان، مرکزی، قم، آذربایجان شرقی و غربی و زنجان کمتر تحت تاثیر این ریزگرد قرار می‌گیرند.

کد خبر 172619
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز