پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترمیم ضایعه نای و مری بر اثر بلع باتری در یک کودک اهل تربت جام برای نخستین بار در شرق کشور به روش نوین و با استفاده از تزریق 'فیبرین گلو' در بیمارستان دکتر شیخ مشهد انجام شد

یوه نوین در ترمیم ضایعه نای و مری در کودکان

به گزارش ایرنا، دانشیار و فوق تخصص جراحی اطفال دانشگاه علوم پزشکی مشهد و یکی از اعضای تیم جراحی ترمیم ضایعه نای و مری این کودک گفت: بلع باتری‌های دیسکی یکی از مشکلات شایع در میان کودکان به شمار می‌رود که موجب بروز ضایعات جبران ناپذیری در کودک می‌شود.

دکتر مرجان جودی افزود: تزریق فیبرین گلو ( ماده ترمیمی بافتی خون) بر روی کودک خردسال 2/5 ساله که بر اثر بلع باتری دچار بروز ضایعه شدید و فیستول دو سانتی متری در ناحیه مری و نای شده بود با موفقیت انجام شد.

وی با بیان اینکه کودک 24 ساعت پس از بلع باتری و در شرایط بحرانی از شهرستان تربت جام به بیمارستان دکتر شیخ منتقل شد، افزود: ایجاد ضایعه مری بر اثر بلع باتری می‌تواند در تمام عمر کودک را درگیر کرده و یا منجر به مرگ وی شود.

وی گفت: فیستول‌های کوچک نیم میلیمتری تا یک سانتی متری ممکن است پس از ماه‌ها ترمیم پیدا کند اما در موارد پیشرفته این امر امکان پذیر نیست و کاربرد روش جدید ترمیم ضایعه نای و مری اهمیت به سزایی در درمان این بیماری دارد.

عضو گروه بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سازنده فیبرین گلو نیز گفت: فیبرین گلو ماده خاص چسبنده بافتی است که از طریق خون دریافت می‌شود و در این عمل جراحی ماده مزبور چند روز قبل از عمل جراحی با گرفتن 40 سی سی خون از مادر بیمار در Clean room دانشکده پزشکی آماده شد.

دکتر داریوش حمیدی افزود: فیبرین گلو در ترمیم زخمها کاربردهای متعدد دارد و موجب کاهش زمان ترمیم زخم، کاهش زمان بستری بیمار و افزایش موفقیت در درمان می‌شود.

کد خبر 172550
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز