همشهری‌آنلاین: تحلیلگران اظهار می‌کنند که طلا ممکن است پیش از پایان سال جاری وضعیت پناهگاه مطمئن مالی را مجدد بازیابد؛ اگرچه سرمایه گذاران به دلیل همبستگی این فلز با دارایی‌های پرمخاطره باید همچنان در انتظار نوسان قیمت کوتاه مدت باشند.

طلا در ماههای اخیر که سرمایه گذاران به دلیل نگرانی نسبت به بحران بدهی منطقه یورو و کندی رشد اقتصادی جهانی به دنبال نقدینگی بوده‌اند، به طور گسترده هماهنگ با فلزات صنعتی و اوراق بهادار معامله شده است.

همبستگی با ریسک، پرسشها را نسبت به وضعیت طلا به عنوان پناهگاه سرمایه برانگیخته است، اما تحلیلگران می گویند خرید طلا از سوی بانکهای مرکزی کشورهایی شامل مکزیک، اوکراین، قزاقستان و فیلیپین و تقاضا از سوی اقتصادهای نوظهور نشان‌دهنده این باور است که طلا یک پناهگاه مطمئن در درازمدت است.

به گزارش ایسنا، طبق آماری که هفته گذشته از سوی صندوق بین‌المللی پول منتشر شد، مکزیک، اوکراین و قزاقستان خریداران فعالی در بازار طلا در ماه آوریل بودند، در حالیکه بانک مرکزی فیلیپین ذخایر طلایش را به میزان یک میلیون اونس در ماه مارس افزایش داد. این بانک برای یازدهمین ماه متوالی به ذخایر طلایش اضافه کرد. بانک مرکزی مکزیک با خرید 94 هزار اونس طلا، ذخایرش را به 4.04 میلیون اونس رساند. قزاقستان 65 هزار اونس به ذخایرش که تا پایان آوریل به 3.16 میلیون اونس رسید، اضافه کرد. ذخایر اوکراین نیز به میزان 45 هزار اونس افزایش یافته و به 984 هزار اونس رسید.

همبستگی طلا با مس که اغلب به عنوان شاخص ریسک پذیری و نشاندهنده سلامت اقتصاد شمرده می شود، از آغاز ماه مه که نگرانیها نسبت به خروج یونان از منطقه یورو تشدید شده، محکمتر شده است. طبق آمار استاندارد چارترد، همبستگی طلای کامکس نیویورک با مس بازار فلزات لندن به 0.5 در مقایسه با 0.4 در ماه مه رسیده است در حالیکه همبستگی طلا با مس در سال گذشته 0.3 بود.

همبستگیها، ارتباط گردشهای دو دارایی را می‌سنجند و اگر داراییها منطبق با یکدیگر تغییر کرده افزایش و کاهش بیابند، همبستگیشان یک است و داراییهایی که خلاف یکدیگر گردش دارند، همبستگی منفی یک داشته و داراییهایی که مستقل از یکدیگر تغییر می کنند، همبستگی صفر دارند.

طلا حدود 1575 دلار در هر اونس معامله می شود که 5.4 درصد کمتر از آغاز ماه مه و تنها 0.7 درصد بالاتر از اوایل ژانویه است. در سه ماهه اول سال 2011 که وضعیت طلا به عنوان پناهگاه امن مالی تغییری نکرده بود، بهای این فلز 14.3 درصد رشد کرد.

مس بازار فلزات لندن حدود 7750 دلار در هر تن معامله می شود که 7.7 درصد از آغاز ماه مه کاهش یافته و حدود دو درصد بالاتر از اوایل ژانویه است. مس در سه ماه نخست سال 2011 به دلیل تشدید نگرانیها نسبت به بحران یورو و متزلزل شدن احیای اقتصادی آمریکا، 26.9 درصد کاهش بها یافت.

به گفته تحلیلگران، طلا در کوتاه مدت نسبت به تغییرات در اقتصادکلان آسیب پذیر است. با این‌همه می‌تواند پس از رویدادهای ریسک گریز، جای خود به عنوان دارایی مطمئن را به دست آورد و به اصلاح و بهبود قیمت طلا پس از ورشکستگی برادران لمان در سپتامبر 2008 به عنوان مثالی از توانایی طلا در به دست آوردن موقعیت پناهگاه امن خود پس از یک دوره معامله هماهنگ با داراییهای پرمخاطره اشاره می کنند.

این فلز پس از ورشکستگی برادران لمان به دلیل تقاضا برای پناهگاه مطمئن سرمایه گذاری افزایش بها یافته اما طی دو ماه پس از آن در بحبوحه تقاضای نقدینگی کاهش بها یافت و سپس روند صعودی خود را در دسامبر 2008 از سر گرفته بود. صعودهای یکباره بهای طلا به عنوان مثال در روزهای هفدهم و هیجدهم ماه مه نشان می‌دهد که برخی همچنان طلا را البته پس از دلار و اوراق قرضه آلمان یک پناهگاه مطمئن سرمایه گذاری به حساب می آورند.

برخی تحلیلگران با درنظر گرفتن احتمال اجرای دور سوم از سیاست تسهیل مقداری پول توسط بانک مرکزی آمریکا، همچنان انتظار دارند بهای طلا تا پایان سال به 1800 دلار در هر اونس برسد که نشان می دهد این فلز مجددا به موقعیت پناهگاه مطمئن سرمایه بازگشته است.

کد خبر 172519
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز