سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

درحالی‌که مذاکرات بغداد به دلیل مشکلات داخلی و ناهماهنگی 1+5 بدون نتیجه ملموس به پایان رسید و چشم‌ها در انتظار مذاکرات مسکو است تا شاید گرهی از پرونده هسته‌ای ایران در این مذاکرات باز شود

روز دوشنبه لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا تهدید کرد چنانچه مذاکرات به نتیجه نرسد، حمله نظامی به کشورمان در دستور کار قرار خواهد گرفت. درخصوص مذاکرات هسته‌ای و این نوع تهدیدات، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم با جواد جهانگیرزاده؛ نماینده مردم ارومیه در مجلس نهم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم.

  • ارزیابی‌تان از مذاکرات بغداد چیست؟

آنچه از شواهد پیداست، مذاکرات بغداد، مذاکرات سختی بوده، چون اساسا رویکرد غرب نسبت به مذاکرات استانبول بعد از 16 - 15 ماه یک رویکرد گشاددستانه و توأم با لبخند و نرمش بود که موجب شد بازتاب این مذاکرات در رسانه‌های بین‌المللی به سود ایران ارزیابی شود. بنابراین غرب در مذاکرات سعی کرد تا نوع برداشت افکار عمومی جهان را نسبت به مذاکرات استانبول تصحیح کند. به اعتقاد بنده این نوع رفتار تحت‌تأثیر مذاکرات استانبول از پیش طراحی شده بود و غرب برای توافق به بغداد نیامده بود و به‌نظر می‌رسد مذاکره‌کنندگان غربی اجازه خارج‌شدن از این چارچوب از قبل طراحی شده و تلاش برای حصول توافق را نداشته‌اند.

  • یعنی غرب برای تعدیل توافقات استانبول به بغداد آمده بود؟

قطعا همینطور است. تعدیل توافقات استانبول در افکار عمومی جهان تنها هدف غرب در مذاکرات بغداد بود.

  • با این تفاسیر آیا می‌توان امیدی به موفقیت مذاکرات در مسکو داشت؟

به‌نظرم نوع برخورد جمهوری اسلامی ایران حین مذاکرات بغداد و پس از آن غرب را وادار خواهد کرد که در مسکو رفتار بهتری داشته باشد و تلاش کند تا رضایت جمهوری اسلامی را بیش از پیش جلب کند. البته این جلب رضایت الزاما به این معنا نیست که در مسکو توافقی حاصل خواهد شد بلکه این زخم همچنان باز خواهد ماند اما سعی می‌شود کمی التیام پیدا کند تا در آینده راه بهره‌برداری از این مذاکرات فراهم باشد و مسیر مذاکره و همکاری بسته نشود؛ ضمن اینکه مکان مذاکرات به لحاظ روانی به سود ایران خواهد بود. با این همه گمان نمی‌کنم مذاکرات مسکو به سختی مذاکرات بغداد باشد.

  • وزیر دفاع آمریکا اخیرا تهدید کرد که چنانچه مذاکرات اتمی با ایران به نتیجه نرسد، طرح‌هایی را برای حمله احتمالی نظامی به ایران آماده کرده است.

این تهدیدات نه تنها ثمری برای غرب ندارد بلکه به روند مذاکرات نیز آسیب خواهد زد؛ ضمن اینکه اساسا این تهدیدات چیز جدیدی نیستند و نمی‌توانند در روند رفتاری جمهوری اسلامی ایران تاثیری داشته باشند. اتفاقا این نوع اظهارات نشان‌دهنده ماهیت واقعی غرب است که از یک سو تهدید می‌کند و از سوی دیگر به‌دنبال آن است که نظر ایران را برای حصول توافق جلب کند. من این نوع رفتار را رفتاری ریاکارانه می‌دانم که قطعا منجر به نتیجه مطلوب نخواهد شد.

  • آیا نیاز اوباما برای به نتیجه رساندن پرونده هسته‌ای ایران تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم در بیان این نوع تهدیدات مؤثر است؟

من هم معتقدم آقای اوباما برای اینکه بتواند از فشار افکار عمومی آمریکا به خاطر ضعف در به‌سرانجام رساندن پرونده هسته‌ای ایران رهایی پیدا کند و درعین‌حال برای آینده سیاسی خود و حزبش در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر ذخیره‌ای اندوخته باشد مجبور است اینگونه تهدیدات را در دستور کار قرار دهد. البته این تهدید، یک تهدید جدی و واقعی نیست و شما خواهید دید که به سرعت از این تهدید انصراف خواهند داد، اما اینکه این تهدیدات آیا صرفا خصلت انتخاباتی دارد یا نه، قطعا چنین است.

کد خبر 172509
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز