همشهری‌آنلاین: محققان آمریکایی فناوری طراحی مشخصه‌ سیگنال‌های رادیویی رعد و برق را در اختیار کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی قرار می‌دهد.

رعد و برق

به گزارش ایسنا، انجمن ملی حمل و نقل ایالات متحده از مدیریت هواپیمایی فدرال خواسته است امکان قابلیت اجرایی افزودن داده رعد و برق به نمایشگر کنترل‌کننده ترافیک هوایی و در صورت امکان به نمایشگرهای کابین خلبان را مورد ارزیابی قرار دهد.

در صورت اجرای این طرح، فناوری طراحی مشخصه سیگنال‌های رادیویی فعالیت رعد و برق و هشدار به خلبانان در صورت امکان بروز خطر در اختیار کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی قرار می‌گیرد.

هواپیماهای مسافربری در برخی موارد توسط رعد و برق ساطع شده از آسمان به ظاهر آرام و غیرتوفانی به طور جدی دچار آسیب می‌شوند.

در حال حاضر به اکثر خلبانان توسط رادارهای آب و هوایی که بارندگی و نه رعد و برق را ردیابی می‌کنند، در خصوص خطر رعد و برق هشدار داده می‌شود.

انجمن ملی حمل و نقل در توصیه‌نامه امنیتی منتشر شده خود به تعدادی از آسیب‌های جدی هواپیماهای مسافربری در اثر رعد و برق اشاره کرد.این هواپیماها به صورت ناآگاهانه در سیستم‌های آب و هوایی دارای بارندگی با قابلیت تشخیص پایین حرکت می‌کردند.

در 14 آگوست سال 2011 جت بویینگ 757 متعلق به ناوگان هوایی ایالات متحده حین پرواز از فیلادلفیا به جزایر کارائیب در ارتفاع 160 هزار پایی مورد اصابت رعد و برق قرار گرفت و مجبور به فرود اضطراری در بالتیمور شد. این سانحه موجب ایجاد دود در کابین خلبان شد که می‌توانست آتش گرفتن مرگبار سیم‌ها را به دنبال داشته باشد.

کنترل ترافیک هوایی واشنگتن با استفاده از رادار هوایی به خدمه در خصوص بارش ملایم باران هشدار داده بود، اما هواپیما دچار اصابت شدید رعد و برق و توفان قرار گرفت. نقشه آب و هوایی نشان داد هواپیما مستقیماً به سوی یک میدان رعد و برق شدید در حرکت بوده است.

با عملی کردن ایده جدید انجمن ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا، حتی تلفن‌های همراه نیز قادر به کشف رعد و برق هنگامی که تعداد کافی گیرنده‌های رادیویی آن‌ها (WiFi, 3G, (Bluetooth, RFID برای ارزیابی امواج رادیویی ورودی مورد استفاده قرار می‌گیرند، خواهند بود.

more  چطور هنگام رعد و برق نکات‌ایمنی را رعایت کنیم؟

more

 چطور از رعد و برق عکاسی کنیم؟

کد خبر 172187
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز