دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 86 کل کشور از دیروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی‌آغاز شد و بخش‌های درآمدی تبصره‌های یک و 2 و 3 مورد بررسی قرار گرفت و ادامه بررسی تبصره 4 به امروز موکول شد.

لایحه بودجه 86 کل کشور دارای یک ماده واحده و 20 تبصره است که نمایندگان مجلس در بررسی جزئیات لایحه بودجه ابتدا بخش‌های درآمدی و سپس بخش‌های هزینه‌ای را مورد بررسی قرار خواهند داد.

در آغاز جلسه علنی دیروز مجلس 115 نماینده در نامه‌ای خواستار بازگشت مجلس به لایحه بودجه دولت شدند که رئیس‌ مجلس با این پیشنهاد مخالفت کرد و به این ترتیب این پیشنهاد مطرح نشد. با مخالفت رئیس مجلس شورای اسلامی‌با این پیشنهاد، تعدادی از نمایندگان پیشنهاددهنده قصد ترک صحن علنی مجلس را داشتند که با وساطت تعداد دیگری از نمایندگان از این کار منصرف شدند.

‌٢٠ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز در بررسی جزئیات بودجه به بررسی تبصره یک بودجه پرداختند و در اولین مصوبه‌ خود به دولت اجازه دادند تا در سال آینده برای تکمیل عملیات اجرایی طرح‌های عمرانی شرکت‌های دولتی با رعایت مفاد قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت تا مبلغ 20 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت به فروش برساند.

همچنین بر اساس جزء 4 بند الف تبصره یک خرید دست اول اوراق مشارکت موضوع این بند توسط بانک‌های دولتی ممنوع است.

افزایش 2 درصدی تعرفه سود بازرگانی

مجلس شورای اسلامی در دیگر مصوبه خود، دولت را موظف کرد تعرفه سود بازرگانی کالاهای وارداتی را به گونه‌ای تعیین کند که نرخ تعرفه موثر این کالاها معادل 2 واحد درصد بیشتر از عملکرد سال 85 باشد.

مخالفت با افزایش قیمت دلار به 950 تومان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌در بررسی سقف درآمدهای دولت از فروش نفت، با افزایش قیمت دلار از 890 تومان به 950 تومان مخالفت کردند. 

15/1 میلیارد دلار سقف درآمدهای نفتی دولت

نمایندگان مجلس همچنین با تصویب بخش درآمدی تبصره 2 لایحه بودجه سال 86 سقف درآمدهای دولت از فروش نفت در سال آینده را تعیین کردند.

بر این اساس، به هیات وزیران اجازه داده می شود معادل ارزی 134 هزار 630 میلیارد و 300 میلیون ریال را به عنوان سقف درآمدی دولت از فروش نفت تعیین و برداشت کند که رقمی‌حدود 1/15 میلیارد دلار می‌شود.

این مبلغ از طریق فروش نفت به وسیله نظام بانکی به نرخ روز ارز به حساب خزانه‌داری کل واریز می‌شود.

8/7 میلیارد دلار برای طرح‌های نیمه‌تمام

در ادامه‌ بررسی بخش درآمدهای لایحه بودجه 86 و با تصویب بند «د» تبصره 2 این لایحه، به هیات وزیران اجازه داده شد تا به منظور تسریع در اجرای عملیات طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و خاتمه یافتن طرح‌هایی که در سال‌های 1386 و 1387 به پایان می‌رسد، با اولویت طرح‌های حصول کشاورزی منابع طبیعی، منابع آبی و حمل و نقل و نیز مجتمع آبرسانی روستایی در سال 1386 نسبت به تامین اعتبار مبلغ 77 هزار و 680 میلیارد و 969 میلیون ریال (معادل ارزی 7/8 میلیارد دلار) از طریق حساب ذخیره ارزی یا فروش اوراق مشارکت اقدام کند.

9/5 میلیارد دلار برای بخش خصوصی

هم‌چنین با تصویب بند «هـ» تبصره 2 به دولت اجازه داده شد که حداکثر تا معادل ارزی 84 هزار و 550 میلیارد ریال (5/9 میلیارد دلار) موجودی حساب ذخیره ارزی پس از وضع تعهدات قانونی مربوط را مشروط به آن‌که از 50 درصد موجودی تجاوز نکند برای سرمایه‌گذاری صادرات و تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز بخش غیردولتی که توجیه فنی و اقتصادی آنها به تایید وزارتخانه‌های تخصصی مربوط رسیده است از طریق شبکه بانکی داخلی و بانک‌های ایرانی خارج از کشور به صورت تسهیلات ارزی و بابت تامین هزینه‌های ارزی با تضمین کافی اختصاص دهد.

بر این اساس بانک‌ها موظفند که محل ساختمان، ماشین‌آلات و تجهیزات پروژه را به عنوان وثیقه قبول کنند.

کد خبر 17218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز