یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس الجزایر جلسه پارلمان را بایکوت کردند.

تعدادی از نمایندگان به نشانه اعتراض به ترکیب مجلس از جلسه گشایش و تحلیف پارلمان بیرون رفتند. آنها می‌گویند انتخابات به سمتی کشانده شد که اکثریت را تقدیم حزب حاکم کرد.

49 نماینده از ائتلاف سبز الجزایر(ای وی وی) همراه با نمایندگانی از دو حزب کوچک تر که 62 کرسی از 462 کرسی پارلمان را دراختیار دارند، اولین جلسه مجلس را از بعد از انتخابات 21 اردیبهشت بایکوت کردند.

نمایندگان مجلس پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود" تقلب نه!"و بلافاصله بعد از خواندن فهرست نمایندگان تازه انتخاب شده، جلسه را ترک کردند.

ای وی وی در یک بیانیه با محکوم کردن"بازگشت به دوره تک حزبی" ، گفت:"ما تصمیم گرفتیم از اولین جلسه مجمع ملی کنار بکشیم و به طور رسمی به نتیجه انتخابات اعتراض کنیم"

بنا به گزارش الجزیره،هنوز مشخص نیست نمایندگانی که از جلسه بیرونر فته‌اند بعد به مجلس بازگردند.

برای الجزاری که تنها کشور شمال آفریقاست که بعد از  اعتراض‌های مردمی یک سال گذشته موسوم به"بهار عربی" هنوز دست نخورده باقی‌مانده، بایکوت مجلس توسط نمایندگان به مدت طولانی می‌تواند اصلاح قانون اساسی را که رئیس‌جمهور  عبدالعزیز بوتفلیقه مدنظر دارد؛ پیچیده کند.

اصلاحات قانون اساسی به حمایت سه، چهارم پارلمان نیاز دارد.بایکوت نمایندگانی که از جلسه بیرون رفته‌اند با توجه به این‌که 13 درصد کرسی‌ها را دراختیار دارند سبب می‌شود تا تغییر‌های قانون اساسی با مشکلات بیشتری برای تصویب روبه‌رو شود.

در انتخابات 21 اردیبهشت، جبهه لیبراسیون ملی(اف ال ان)، حزب حاکم الجزایر از زمان استقلال این کشور از فرانسه تا به حال در طول نیم قرن گذشته، 220 کرسی را به خود اختصاص داد و حزب آر ان دی با 68 کرسی در رده دوم قرار گرفت.

ای وی وی که با اطمینان پیروزی اش را پیش بینی کرده بود بعد از کسب کمتر از 50کرسی، اتهام تقلب را مطرح کرد.

نتیجه انتخابات با آنچه در منطقه شمال آفریقا در این مدت رخ داده و نیز برخی اعتراض‌ها در این کشور، هماهنگ نبود.

و شاید همین موضوع احتمال تقلب را تشدید کرد.

کد خبر 172152
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز