همشهری آنلاین: معاون اجتماعی وزارت کشور از اعمال ممنوعیت عرضه قلیان در رستوران‌ها، تالارها و مهمانپذیرها پس از هفته بدون دخانیات (10 خرداد) خبر داد.

قلیان

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا افشار روز شنبه در نشست خبری هفته بدون دخانیات که در محل ساختمان شماره 2 وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: 26 اردیبهشت ماه امسال مقرر شد که اعمال ممنوعیت عرضه قلیان در رستوران‌ها، تالارها و مهمانپذیرها پس از هفته بدون دخانیات و طی دو مرحله اجرایی شود. به موجب مصوبه دولت در آبان ماه سال گذشته فعلا قهوه خانه‌ها از شمول اماکن عمومی مستثنی شده‌اند.

وی ادامه داد: مرحله اول جمع آوری قلیان‌ها از رستوران‌ها،‌ تالارها و مهمانپذیرها از طریق اتحادیه‌های صنفی صورت می‌گیرد و پس از آن نیز ناجا برخوردهای خود را با واحدهای متخلف انجام خواهد داد. البته ممکن است در مراحل بعدی برای جمع آوری قلیان‌ها از قهوه خانه‌ها نیز برنامه‌های جایگزین داشته باشیم اما فعلا دولت مصلحت دیده است که قلیان‌ها از شمول اماکن عمومی خارج شوند.

افشار گفت: شورای اجتماعی کشور مسئولیت سیاست گذاری، برنامه ریزی، ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌ها و حمایت از برنامه‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سرمایه‌های اجتماعی را بر عهده دارد. متناظر این شورا کارگروه‌های اجتماعی و فرهنگی استان‌ها نیز فعالند. یکی از کارگروه‌های شورای اجتماعی کشور، کارگروه کاهش اعتیاد است که در آن در زمینه کاهش مصرف مواد مخدر، روان گردان‌ها، مشروبات الکلی و کاهش استعمال دخانیات از جمله سیگار و قلیان فعالیت می‌کند. در مجموع وزارت کشور هماهنگی میان دستگاه‌ها را بر عهده دارد.

معاون اجتماعی وزارت کشور افزود: نکته مهم در سه بخش مذکور اولویت دادن به مقوله پیشگیری است. متاسفانه پیشگیری در تمام این زمینه‌ها ضعیف بوده و لازم است تمام حوزه‌های فرهنگی در این زمینه فعال شوند.

وی به تصویب قانون ممنوعیت توزیع و عرضه قلیان در مهرماه 1385 اشاره کرد و گفت: آیین نامه این موضوع نیز مهرماه سال 86 تصویب و به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد. در کارگروه شورای اجتماعی کشور نیز جلسات متعددی در این زمینه گذاشته شده است و بنا برآن شده که به صورت تدریجی و مرحله‌ای ممنوعیت قلیان را اعمال کنیم.

کد خبر 172029
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز