مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: حضور غیر منتظره شهردار تهران شور و حال دیگری به فضای اختتامیه اولین همایش بین‌المللی معماری و توریسم در مشهد بخشید

همایش معماری و توریسم

حضور دکتر محمد قالیباف، شهردار تهران در مراسم اختتامیه "اولین همایش  بین‌المللی معماری و توریسم"،  نه تنها به عنوان شهردار تهران بلکه به عنوان همشهری مشهدی‌ها شور و حالی دیگر به فضای همایش بخشید.

more  گزارش همشهری‌آنلاین از همایش بین‌المللی معماری و توریسم در مشهد

قالیباف به درخواست دست اندرکاران همایش سخنانی در این زمینه ایراد و بر ضرورت استفاده از نظریات اندیشمندان و متخصصان تاکید کرد و گفت: پس از دوران دفاع مقدس، در حوزه معماری و شهرسازی، کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است، اما این کارها همچنان باید با مدریت صحیح و متخصصان حاذق، ادامه پیدا کند.

شهردار تهران در ادامه افزود، وقتی در اوایل قرن بیستم موضوعات را رصد می‌کنیم، مشاهد می‌کنیم که در آن زمان مدیران، خیلی وجود و نیاز علم و تخصص را احساس نمی‌‌کردند و خود را بی‌نیاز از علم و تخصص می‌‌دانستند.  اما، مشاهده و رصد کار مدیران  دهه اول قرن بیست و یکم، نشان می‌دهد که این نیاز و ضرورت احساس شده است. با این وجود، یک درک سطحی و برداشت غلط از این نیاز در مجموعه کارها می‌بینیم و اینجاست که چرخ کار نمی‌چرخد و درجا می زنیم...

او همچنین به نامگذاری سال جاری به عنوان سال "تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت:

هیچ کشوری نمی‌تواند بدون تولید، استقلال و عزت خود را حفظ کند، اما این تولید باید در راه تولید قدرت، ثروت، منزلت و معرفت باشد.


شهردار تهران در ادامه با اشاره به اینکه مشکل امروز ما در عقل ابزاری و حوزه ساختار و مدیریت است افزود؛ امروز، باید به این موضوع توجه داشت که در طرح‌های ارائه شده معماری در سطح کشور چه نقشه‌ای را می‌بینیم و برای چه پروژه‌ای پروانه ساخت و مجوز صادر می‌کنیم.

قالیباف با اشاره به این نکته که یکی از مولفه‌های معرفی ایران در بین کشورهای خارجی، نوع خاص معماری بناهای قدیمی آن است، گفت؛ شهر یک موجود زنده است و حیات دارد، نباید انگشت در چشم آن کرد. این موجود زنده  نیازمند یک رصد جدی است و شخصی را نیاز دارد که دقیقاً نبض آن را گرفته و علائم حیاتی‌اش را کنترل کند.

متاسفانه در حال حاضر، نتوانسته‌ایم از لحاظ معماری خیلی قوی حرکت کنیم. ما در حوزه ساختاری و کارکردی  شهرها، دچار مشکلات عمیقی هستیم و زخم‌های کهنه‌ای در آنها وجود دارد.  امروزه ما واقعا شاهد،ً بی‌هویت‌ترین معماری‌ها در شهرهای خودمان هستیم. این در حالی است که ما در کشور معماران بسیار بزرگ و خلاقی داریم.

شهردار تهران درپایان خاطرنشان کرد: نشست‌های تخصصی همچون معماری و توریسم بسیار تأثیرگذار است و در گسترش و توجه به نظم دقیق‌تر شهرسازی کشور بسیار حایز اهمیت خواهد بود.

کد خبر 172026
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز