دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

مریم غفاری: از 15 اسفند ماه متولدین اول فروردین 68 تا 29 اسفند 68 می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی و با دردست داشتن کارت شناسایی معتبر به طور رایگان علیه هپاتیت B واکسینه شوند.

به خاطر وارد شدن واکسن هپاتیت در برنامه واکسیناسیون کشوری، هم اکنون همه ایرانیان زیر 13 سال نسبت به هپاتیت B ایمن هستند و قرار است در یک برنامه زمان بندی شده هم جوانان 14 تا 18 سال واکسینه ‌شوند.

از آنجا که  محیط سربازخانه‌ها و نظامیان از گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند تا پایان سال 85 کلیه نیروهای مسلح زمینی ‌ارتش و سپاه هم علیه این بیماری ویروسی واکسینه می‌شوند.

واکسن بی‌ضرر است

دکتر سید موید علویان، معاون سلامت وزارت بهداشت می‌گوید: افراد با سابقه سه بار تلقیح واکسن هپاتیت B ، نیازی به شرکت در این طرح را ندارند.

به گفته وی، تاکنون کوچکترین عارضه‌ای از واکسن هپاتیت B در دنیا گزارش نشده و مصرف توامان هر نوع دارو با تزریق واکسن بلامانع است. وی تاکید می‌کند تزریق واکسن حتی برای افراد HBSAg مثبت بی ضرر است.

معاون وزارت بهداشت تصریح می‌کند 20 میلیون ایرانی سابقه تماس با ویروس را دارند و 5/1 تا 8/1 میلیون نفر نیز ناقلان آن هستند و تزریق واکسن با هدف پیشگیری از انتقال ویروس از افراد ناقل به سالم است.

دکتر زهرایی، مدیر دفتر بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم در این باره می‌گوید: نوجوانانی که قبلاً واکسن هپاتیت B دریافت کرده‌اند و واکسیناسیون آنها کامل نشده است هم می‌توانند در این طرح سراسری شرکت کنند.

به گفته زهرایی هرچند با اجرای این طرح جوانان علیه هپاتیت B واکسینه می‌شوند اما همواره خطر ابتلا به انواع عفونت‌های ویروسی نظیر HCV و HIV از طریق رفتارهای پر خطر وجود دارد. در حال حاضر بین۴۰ تا ۵۰هزار بیمار مبتلا به هپاتیت  Bدر سال احتیاج به درمان دارند.

واکسیناسیون در مدارس ممنوع است

ورود هر گونه اکیپ جهت واکسیناسیون دانش آموزان علیه هپاتیت B به مدارس ممنوع است. این هم نکته دیگری است که مسئولان وزارت بهداشت بر آن تاکید کرده‌اند. دانش آموزان متولد سال 68 می‌توانند از تاریخ 15/12/85 لغایت 25/12/85 با در دست داشتن شناسنامه شخصاً به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود مراجعه کنند.

البته براى ایجاد مصونیت دائمی باید سه تزریق در سه نوبت طبق برنامه انجام شود. بنابراین به افراد یک کارت واکسن ارائه می‌شود تا در نوبت‌های بعدی، یک ماه و شش ماه بعد، مجدداً مراجعه کنند.

ویروس هپاتیت، مسری‌تر از ایدز

هپاتیت B مسرى‌تر از ویروس ایدز است. این ویروس مى‌تواند تا حدود 10 روز بیرون از بدن زنده بماند، در حالى که ویروس ایدز حداکثر چند ساعت بعد از خروج از بدن از بین مى‌رود. بعضى از افراد بعد از گذراندن دوره حاد بیمارى یا بدون سابقه قبلى ابتلا به این بیمارى، با ورود ویروس به بدن به ناقلین سالم تبدیل مى‌شوند.

این گونه بیماران بالقوه آلوده هستند و مى‌توانند بیمارى را به افراد سالم منتقل کنند. این افراد هیچ گونه علائم بالینى ندارند و حتى آزمایش خون این افراد وجود بیمارى را ثابت نمى‌کند و به همین دلیل این گروه خطرناک‌ترین گروه در انتقال و شیوع بیمارى در جامعه هستند. به همین دلیل است که واکسیناسیون علیه هپاتیت اهمیت دوچندان پیدا می‌کند.

کارت را فراموش نکنید

وزارت بهداشت، اعلام کرده است مراکز بهداشتی پس از تجویز واکسن هپاتیت B به افراد واجد شرایط، کارت واکسیناسیون ارائه می‌دهند که حفظ و نگهداری این کارت برای تکمیل نوبت‌های بعدی واکسن ضروری است.

از امروز، مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور به منظور اجرای واکسیناسیون هپاتیتB در دو نوبت صبح و عصر آماده ارائه خدمات هستند. اگر 17 ساله هستید یا دوروبرتان، جوان 17 ساله‌ای می‌شناسید، دست به کار شوید.

کد خبر 17197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز