دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکایی‌ها سرانجام در قالب طرح امنیتی بغداد یورش گسترده به شهرک شیعه نشین صدر در بغداد را آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در این حمله افزون بر 1100 سرباز عراقی و آمریکایی شرکت دارند.

در این عملیات جستجوی خانه به خانه برای بازداشت افرادی که آمریکایی‌ها از آنان به عنوان مقابله با شبه نظامیان مسلح نام می‌برند، آغاز شده است.

واقعیت این است که آمریکایی‌ها از مدت‌ها پیش مترصد فرصتی برای مقابله با گروه مقتدا صدر و بازوی نظامی ‌آن - جیش‌المهدی - هستند.

طی ماه‌های گذشته آنها تعدادی از فرماندهان ارشد این جنبش را به اتهام مشارکت در قتل نیرو‌های آمریکایی و اقدام به خشونت بازداشت کردند.

مقتدا صدر به رغم هشدار‌های مکرری که در این خصوص به آمریکایی‌ها داده بود به نوعی تلاش داشت تا در دام اشغالگران نیافتاده و برخلاف طرح آنها اقدام مقابله به مثل انجام نداد.

از سوی دیگر طرح آمریکایی‌ها برای حمله به شهرک صدر و رویارویی با هواداران مقتدا صدر همواره با مخالفت نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق روبرو بودند به گونه‌ای که به رغم تمایل آمریکایی‌ها در محاصره این شهرک، مالکی همواره مخالف آن بود.

اکنون آمریکایی‌ها به بهانه اجرای طرح امنیتی بغداد یورش به این شهرک را آغاز کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه تا کنون ساکنان این شهرک که از هواداران جدی مقتدا صدر هستند واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند. در گذشته هر نوع حضور آمریکایی‌ها در این شهرک با واکنش جدی ساکنان آن روبرو می‌شد.

به نظر می‌رسد مقتدا صدر منظور خاصی از عدم واکنش به این عملیات دارد. احتمالا طی روز‌های آینده این شهرک شاهد رویداد‌های مهمی خواهد بود.

آمریکایی‌ها گروه صدر را در راس نیرو‌های تهدید کننده عراق می‌دانند و د رمقابل مقتدا صدر بار‌ها اعلام کرده است که تنها راه اصلی رسیدن به آرامش در عراق خروج نیرو‌های اشغالگر از این کشور است.

کد خبر 17187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز