همشهری‌آنلاین: در حالی که درهای تمامی مراکز رای‌گیری در مصر بسته شده است، منابع غیر رسمی از پیشتازی نامزد جماعت اخوان المسلمون در این انتخابات خبر می‌دهند.

انتخابات مصر

فارس به نقل از شبکه خبری "الجزیرة" نوشت: درهای مراکز رای‌گیری بسته شده‌اند و بر اساس اخبار غیر رسمی "محمد مرسی" از سایر رقبای خود پیشی گرفته است.

جماعت اخوان المسلمون پیش از این اعلام کرد که "محمد مرسی" نامزد این جماعت در انتخابات ریاست جمهوری مصر در روز اول انتخابات پیشتاز است.

محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر در شعب خارج از کشور موفق شده با پیشی گرفتن از سایر رقبا 37 درصد آرا را به خود اختصاص دهد.

براساس این گزارش، به احتمال قوی نتایج اولیه فردا شنبه اعلام می‌شود اما نتایج رسمی این انتخابات سه‌شنبه آینده اعلام خواهد شد. بسیاری از ناظران سیاسی بر این باورند که این انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد و هیچ نامزدی نخواهد توانست حداکثر مورد نیاز آراء را به خود اختصاص دهد.

کمیته عالی انتخابات مصر، میزان مشارکت مردمی در این انتخابات سرنوشت‌ساز پس از سرنگونی رژیم مبارک را 50 درصد اعلام کرده است.

رئیس جمهوری آینده مصر باید حداکثر مطلق (50 + 1 درصد) آرا را به دست آورد و در صورتی که هیچ یک از نامزدهای شرکت کننده در مرحله اول به کسب این میزان از آرا موفق نشود، انتخابات مرحله دوم با حضور دو نامزد حائز بیشترین شمار آرا در روزهای 16 و 17 ژوئن برگزار خواهد شد.

قرار است، 30 ژوئن شورای عالی نظامی حاکم بر مصر قدرت را به رئیس جمهوری منتخب واگذار کند.

روز پنجشنبه که دومین و آخرین روز رای گیری بود، برخی تخلفات انتخاباتی نیز از سوی برخی از نامزدها گزارش شده است.

"محمد الشهاوی" یکی از مسئولان ستاد انتخاباتی "عبدالمنعم ابوالفتوح" با اشاره به برخی تخلفات صورت گرفته از جمله خرید آرا توسط برخی نامزدها گفت: نرخ هر رای در ساعات اولیه 200 پوند بود و در آخر وقت به 500 پوند رسید.

الشهاوی افزود: احمد شفیق، آخرین نخست وزیر حسنی مبارک از جمله نامزدهایی است که دست به خرید رای می‌زند و هنچنان به تخلف خود ادامه می‌دهد.

کمیته عالی انتخابات مصر شب گذشته نیز اعلام کرده بود، به خاطر برخی تخلفات از شفیق شکایت کرده است.

"عصام سلطان "، از نمایندگان پارلمان الشعب مصر نیز در اظهاری گفت که احمد شفیق نامزد وابسته به رژیم سابق تاکنون یک ملیارد پوند هزینه کرده است.

این نماینده پارلمان مصر الشعب در ادامه افزود: برخی پوسترهای تبلیغاتی احمد شفیق در جاده مصر-اسکندریه 200 هزار پوند هزینه برداشته است.

کد خبر 171820
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز