همشهری‌آنلاین: مذاکرات دو جانبه در دارالضیافه مقر نخست وزیری عراق در حال پیگیری است و خبرهای شنیده شده از این مذاکرات حاکی است که آمریکا خواهان به نتیجه رسیدن این مذاکرات در بغداد نیست.

five plus one

مهر نوشت: مواضع یک بام و دو هوای آمریکا در مذاکرات بغداد ادامه دارد بطوریکه این کشور هم خواهان ادامه تحریم‌ها علیه ایران بوده و هم خواهان آن است که تاریخ بعدی مذاکرات به سرعت مشخص شود.

آمریکا از پیش از برگزاری مذاکرات بغداد با برگزاری مذاکراتی در این سطح در کشور عراق مخالف بود و بر همین اساس تلاش می‌کند تا مذاکرات بغداد به نتیجه خاصی نرسد و تلاش می‌کند محل و تاریخ دور بعدی مذاکرات را مشخص کند.

هر دو طرف مذاکرات بغداد بسته‌هایی را به طرف دیگر ارائه کرده‌اند که به گفته مقامات ایرانی، بسته ارائه شده از سوی ایران بسته‌ای جامع است اما بسته غرب داری نقص‌های زیادی است.

مذاکرات دو جانبه میان طرفین در حال برگزاری است و مهمترین محور این مذاکرات پیشنهادهایی است که از سوی دو طرف ارائه شده است اما گوبا تقاوت این دو بسته به حدی است که برگزاری دور بعدی مذاکرات در کشوری دیگر را دور از ذهن می‌سازد.

شایعه شده که غرب خواستار توقف غنی سازی 20 درصدی و همچنین امضای پروتکل الحاقی از سوی ایران است؛ مواردی که با نقطه نظرات ایران فاصله زیادی دارد و از همین روست که دیپلمات‌ها می‌گویند اگر غرب خواستار ادامه گفتگوهاست باید در بسته پیشنهادی خود تغییراتی را انجام بدهد.

دیپلمات‌ها می‌گویند که فاصله خواسته‌های دو طرف هنوز زیاد و نزدیک کردن نظرات آنها دشوار است. گروه 1+5 از ایران خواسته‌اند غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را متوقف کند اما هنوز روشن نیست که در مقابل حاضرند چه امتیازی به ایران بدهند.

کد خبر 171776
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز