همشهری‌آنلاین: میزگرد چالش‌ها و چشم‌اندازهای روزنامه‌نگاری در ایران در دومین روز چهارمین سمینار بررسی مسائل مطبوعات ایران، چالش‌ها و چشم‌اندازها برگزار شد.

به گزارش ایسنا، پروفسور معتمدنژاد، محمدجعفر محمدزاده، محمدمهدی فرقانی، یونس شکرخواه، فریدون صدیقی و پدرام پاک آیین در این میزگرد درباره ارکان و عناصر روزنامه‌نگاری حرفه‌یی، حقوق و مسوولیت‌های اجتماعی روزنامه‌نگار صحبت کردند.

محمدمهدی فرقانی که ریاست میزگرد دوم را برعهده داشت با اشاره کوتاهی به تاریخ مطبوعات ایران به موانع و چالش‌های این حوزه پرداخت و گفت: این سمینار مطلب یا کتاب ویژه‌ای آماده نمی‌کند بلکه سراسر این سمینار می‌تواند آموزش باشد.

پروفسور معتمدنژاد هم با اشاره به تاریخ مطبوعات ایران گفت: در ایران از 175 سال پیش که صاحب روزنامه شدیم، 230 سال از روزنامه‌های دیگر عقب بوده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به اولین قانون تصویب شده مطبوعات درباره مشکلات و چالش‌های این حوزه صحبت کرد.

در ادامه فریدون صدیقی درباره چارچوب‌هایی که باید در این حوزه رعایت شوند صحبت کرد و گفت‌:‌ خبرنگار مسائل را می‌جوید و رازگشایی می‌کند از پوشیده‌ها.

یونس شکرخواه در ادامه این میزگرد با اشاره به صحبت‌های معتمدنژاد درباره گذر از چهار مرحله؛ واژه روزنامه‌نگاری حرفه‌‌ای و اینکه اولین بار روابط‌ عمومی‌ها آنرا به کار بردند صحبت کرد.

در ادامه پدرام پاک‌آیین - مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - گفت: روزنامه‌نگاری غیرحرفه‌یی پدیده‌ای است که در جامعه وجود دارد و باید شاخص‌های آن مورد توجه قرار بگیرد که آیا تنها تحصیلات در این حوزه دغدغه است یا نیاز و تجربه او در کار روزنامه‌نگاری.

محمدجعفر محمدزاده - معاون اطلاع‌رسانی وزیر ارشاد - هم دراین میزگرد با تعریفی از روزنامه‌نگار حرفه‌یی ادامه داد: روزنامه‌نگار غیر حرفه‌یی نیز در کنار روزنامه‌نگار حرفه‌یی است و وجود روزنامه‌نگار حرفه‌یی روزنامه‌نگار غیر حرفه‌یی را نقض نمی‌کند.

در این میزگرد به موانع و چالش‌های شکل‌گیری روزنامه‌نگاری حرفه‌یی در ایران با توجه به عناصر شکل دهنده آن و راه‌های پیشبرد و تقویت روزنامه‌نگار حرفه‌یی در ایران اشاره شد.

کد خبر 171761
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز