همشهری‌آنلاین: هر چند تاکنون خبر رسمی از مذاکرات پشت درب‌های بسته ایران و گروه 1+5 به بیرون درز نکرده اما خبرنگاران خارجی حاضر در دارالضیافه با حرارت خاصی درباره پیشنهادهای جدید غرب به ایران سخن می‌گویند.

مهر نوشت: هیئت‌های آمریکا و اروپا پیش از حضور در مذاکرات بغداد نشستی را در امان (پایتخت اردن) داشته‌اند و همین موضوع موجب شده تا خبرنگاران خارجی از توافقی که در این نشست حاصل شده سخن بگویند.

به اعتقاد این خبرنگاران نتیجه نشست امان پیشنهادات جدیدی بوده که به ایران ارائه شده و در آن از تهران خواسته شده تا غنی سازی 20 درصد را متوقف و پروتکل الحاقی را نیز بپذیرد.

یکی از خبرنگارانی که درباره این نشست سخن می گوید "دامین مکلروی" خبرنگار روزنامه دیلی تلگراف انگلیس است که می‌گوید: در نشست امان توافقاتی حاصل شده و این توافقات مبنای گفتگو است اما از جزئیات این توافق خبری نیست.

"ادگار پترسن" خبرنگار روزنامه کریستین ساینس مانیتور با اشاره به وجود روایت مختلف در این مذاکرات می‌گوید: هر یک از گروه‌های ایرانی و غربی سخنی می‌گوید. غرب می‌گوید ما پیشنهادهای جدیدی به ایران ارائه کردیم اما مقامات ایرانی وجود چنین پیشنهاداتی را نفی می‌کنند و حقیقت ماجرا تاکنون بر خبرنگاران پوشیده است.

دور اول مذاکرات بغداد ساعاتی پیش خاتمه یافت اما هنوز خبر رسمی درباره نتایج آن منتشر نشده است. پیش از آغاز نشست اعلام شده بود که بر اساس توافقات استانبول، "علی باقری" و "هلگا اشمیت" بر روی تهیه سندی برای ادامه همکاری‌ها کار خواهند کرد که مبنای مذاکرات بغداد قرار خواهد گرفت اما هیچ یک از مقامات به خبرنگاران در این باره اطلاعاتی نمی‌دهند.

کد خبر 171757
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز