در پی تعرضی که چندسال پیش نسبت به حرمین عسکریین در سامرا صورت گرفت، ستاد بازسازی عتبات عالیات با تشویق مردم و کمک‌های مادی و معنوی آنان، بازسازی حرم‌مطهر را آغاز کرد و تا به امروز پیشرفت‌های خوبی در این زمینه نایل شده است.

مهندس حسن پلارک

 آنچه درپی‌می‌آید، گفت‌وگویی است کوتاه با رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، مهندس حسن پلارک درباره چگونگی و روند این بازسازی و نحوه مشارکت مردم در این‌پروژه.

پس از سقوط صدام، ستادبازسازی عتبات عالیات فعالیتش را در شهر سامرا که مرقد مطهر امامین عسکریین در آن قرار دارد، آغاز کرد و به بازسازی حرم مطهر پرداخت. البته پیش‌تر اقداماتی جزئی را در ارتباط با تعمیر و بازسازی حرم مطهر آغاز کرده بودیم؛ اما پس از آن حادثه غم‌انگیز، یکی دو سال به دلیل اختلافات سیاسی که بین کشور عراق و متولیان و تولیت‌ها بود، امکان حضور ما وجود نداشت. در این بین، مردم مشتاقانه برای انجام کمک‌های مادی و معنوی اظهار آمادگی کردند و در واقع این مردم بودند که باتوجه به بغضی که از دشمنان اهل‌بیت در دل خود داشتند، ما را تشویق به این کار می‌کردند. مردم از ما خواستند که هرچه سریع‌تر و بهتر از گذشته حرم این دو امام همام را بازسازی کنیم. به هر حال به یاری خداوند، از سال1388 با هماهنگی‌های انجام‌شده شروع به بازسازی حرم مطهر در سامرا کردیم.

اگرچه مردم از قبل کمک‌هایی را در اختیار ما گذاشته بودند اما هزینه پروژه بازسازی بسیار بیشتر از این برآورد می‌شد. برخی از قسمت‌های حرم مطهر کاملا تخریب شده بود و آن قسمت‌هایی را که هم که تخریب نشده بود، ما می‌بایست از پایین تخریب می‌کردیم تا با یک زیرسازی محکم کاربازسازی را به سرانجام برسانیم.

به لطف خداوند تا به امروز شاهد هستیم که با کمک‌های مردمی این کار به جایی رسیده که تا پایان سال جاری پروژه به اتمام می رسد. در این راستا بیش از 10آیتم پروژه را تعریف کرده‌ایم؛ ازجمله تحکیم ستون‌های حرم مطهر که خود یک پروژه بسیار سنگین است و احداث گنبد از دیگر این پروژه‌هاست. می‌دانیم که گنبد امام‌علی‌النقی(ع) یکی از بزرگ‌ترین گنبدهای خشتی جهان است. از این‌رو تبدیل کردن آن به یک سازه فلزی و بتنی دشوار بود. طلاکاری گنبد هم پروژه بسیار بزرگی بود که باید به سرعت انجام می‌شد. امروزه به لطف خداوند، بالای 70درصد پیشرفت در این زمینه حاصل شده است. در این خصوص تلاش کردیم تا از روش‌های مدرن به نحوی بهره بگیریم تا اولا ماندگاری بالای 50سال طلا را داشته باشیم و درثانی از طلای کمتر و در عین حال شفاف‌تری استفاده شود. سنگ‌کاری کف و دیوارها از دیگر پروژه‌های بازسازی حرم‌مطهر بود. سعی کردیم که از مرغوب‌ترین و بدون رگه‌‌ترین سنگ‌های کشورمان استفاده کنیم. در این زمینه ماهرترین سنگ‌کارهای ایرانی را به کار گرفتیم که خوشبختانه در مراحل پایانی کار قرار داریم. گچبری و آینه‌کاری رواق‌ها و سقف‌گنبدها پروژه مهم دیگری بود که در عین حال یک کار هنری و معمارانه دقیقی را طلب می‌کرد. ما با ترکیب هنری بسیار شکیل و زیبایی که در شأن امامین همام باشد، به این کار پرداختیم.

در این زمینه از کتیبه‌کاری آیات قرآنی و آینه‌کاری براساس سبک معماری زیبای اسلامی بهره گرفتیم. در همین زمینه مضیف (مهمان‌سرا)یی را برای زائران درنظرگرفتیم. باتوجه به اینکه زائران حرم‌مطهر زمانی برای زیارت می‌آیند که حتما باید یک ناهار را مهمان حضرت باشند، ساخت این مضیف می‌تواند زائران را از سرگردانی و بی‌جایی نجات دهد. از ساخت این مهمانسرا نزدیک به یک سال می‌گذرد. همچنین سرداب مطهر را تعمیر و بازسازی کردیم. توسعه خود حرم مطهر را هم با ساختن یک مسجد زیرزمینی که به سرداب مطهر وصل است، به عنوان یک عبادتگاه آغازکردیم. با پایان گرفتن این پروژه می‌توان امیدوار بود که حرم مطهر به مراتب شکیل‌تر، زیباتر و با ابهت‌تر از گذشته شود. ما حتی درهای ورودی صحن‌ها را در ایران ساخته‌ایم که تعداد زیادی از آنها ساخته شده و تعدادی دیگر در حال ساخت است. افزون بر همه اینها، در آینده می‌خواهیم ایوان‌های طلای ورودی حرم، یعنی ایوان باب القبله و ایوان باب‌السلام را بازسازی کنیم.

درگذشته این ایوان‌ها با طرح هندسی ساخته شده بودند ‌اما هم اکنون می‌خواهیم آنها را به شکل معرق و شبیه ایوان نجف اشرف طراحی ‌کنیم. در آینده هم طرح توسعه حرم را به شکل گسترده در دست داریم. همانگونه که در آغاز مطرح شد، مشارکت مردم در این بازسازی وسیع بود. تلاش ما بر این بود که همه مردم را در این امر مشارکت دهیم. از این‌رو کمک‌های مردم را از سراسر کشور جذب کردیم. در جهت تکمیل کار،‌آقای قالیباف یک‌سال و نیم پیش طی بازدیدی که از روند کار داشت، به عنوان رئیس ستاد بازسازی در شهرداری تهران، از ما پشتیبانی مالی کرد و تا به امروز شاهد همکاری خوب شهرداری تهران در این زمینه بوده‌ایم.البته در این زمینه نباید از نقش موثر و همکاری خوب مرجعیت شیعه در عراق و تولیت حرم مطهر و دیوان وقف شیعی غافل ماند.

کد خبر 171670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز