چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۰
۰ نفر

فاطمه داوودی: منابع اسلامی پیرامون امام‌علی‌النقی(ع) بر دو گونه هستند: نخست کتاب‌هایی که ویژه زندگی امام هادی(ع) تدوین شده‌اند که در گذشته و امروز به زبان‌های مختلف مخصوصا زبان عربی تدوین و به زبان فارسی نیز ترجمه شده اند؛ مانند کتاب اعلام الهدایه، حیاه الامام الهادی(علامه‌باقرشریف القریشی)، فرهنگ جامع سخنان امام هادی(ع)، موسوعه الامام الهادی(ع) و منهاج التحرک عند الامام هادی(ع) .

کتاب

دسته دوم کتاب‌هایی هستند که درباره چهارده معصوم علیهم‌السلام تالیف شده اند: ازجمله ستارگان درخشان (مرحوم محمدجواد نجفی) و... به زبان فارسی، که هر یک از آنها در بخش‌هایی به زندگی، سیره و اندیشه امام هادی(ع) می‌پردازند. کتاب‌هایی ازجمله الجوهرالنقی، سوانح حیات امام هادی علی النقی (نواب احمد حسین مذاق هندی)، سوانح امام علی الهادی(سید علی حایری)، سیره النقی (سید اولاد حیدر بلگرامی هندی) و... نیز به زبان اردو نوشته شده اند. تالیفاتی نیز از خود حضرت به‌جا مانده است، ازجمله رساله‌ای در ردّ اهل جبر و تفویض و اثبات عدالت و منزلت بین المنزلتین؛ پاسخ‌ به پرسش‌های یحیی بن اکثم، قاضی القضات بغداد؛ مجموعه احکام دین؛ احادیث و اقوال و مواعظ و حِکَم و آداب و ادعیه امام‌هادی(ع).
گزارش حاضر درنگی دارد بر برخی از کتاب‌هایی که در زمان ما به زبان فارسی درباره زندگی و فعالیت‌های این امام همام نگاشته یا ترجمه شده است.

فصول المهمه، ابن صباغ مالکی

ابن صباغ مالکی در کتابی موسوم به فصول المهمه خطوط واضحی از سیمای تابناک فضایل و ویژگی‌های اخلاقی امام‌هادی(ع) قهرمان شکست‌ناپذیر عصر متوکل عباسی را ترسیم می‌کند. در این کتاب آمده است:
«فضل و دانش امام دهم شیعیان بر اوج قلل بلند پایه عالم بشریت نقش‌بسته بود و رشته‌های مشعشع آن بر اختران آسمان سر می‌سایید. نیکی‌ها و اخلاق پسندیده او را نمی‌توان در شمار عدد ذکر کرد. اما می‌شود به افتخارآمیزترین آنها که موجب حیرت است بسنده کرد. او جمیع صفات نیک و مفاخر معنوی را یک‌جا در وجود داشت. ابعاد وسیع و منبع فیاض حکمت و دانش او بر لوح سرشتش ثبت شده و بدین سبب او از ناشایسته‌ها و آلایش‌ها به دور و برکنار است».

فرهنگ جامع سخنان امام هادی (علیه‌السلام)

فرهنگ جامع سخنان امام هادی (علیه‌السلام)، همراه با متن کتاب موسوعه کلمات الامام الهادی، گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم، ترجمه علی مویدی، نشر معروف 1380، 590ص.
این کتاب مجموعه کاملی از کلام امام هادی(ع) به همراه متن عربی کتاب موسوعه‌‌کلمات الامام الهادی(ع) است که در 4 فصل با عناوین عقاید، احکام، اخلاق و دعاها تنظیم شده است. در بخشی از مقدمه‌ این کتاب چنین آمده است:
زندگی امام هادی(ع) سرشار از پایداری در راه حق و عدم‌تزلزل در حوادث پرتلاطم روزگارش بوده است. او در خط مستقیم سیره و هدایت پیامبراکرم(ص) حرکت کرد. در این راه سختی‌ها و رنج‌های بسیاری از طاغوت‌های عصر خود دید و تحمل کرد، متوکل عباسی بر آزار و شکستن حرمتش اصرار فراوان داشت؛ ظلم و بی‌احترامی به امامی که به اعتراف همه‌ راویان، از دانش بی‌نظیر الهی برخوردار و داناترین مردم به معارف بلند الهی و قرآنی و نیز در زمینه اخلاقی و سلوک الهی در عصر خود بوده است.
چنین نیست که شیعه، امامی از خاندان پیامبر اکرم(ص) را کورکورانه تقدیس کند بلکه با مستندات و ادله محکمی که در اختیار دارد پیروی از ایشان را برگزیده است. ایمان شیعه بلکه ایمان همه‌ مسلمانان به وجوب موّدت و پیروی از اهل‌بیت‌(ع) از عمق معارف اسلام و ژرفای رسالت رسول خدا(ص) گرفته شده است. این فرموده خدای سبحان درباره‌ اهل‌بیت علیهم‌السلام که می‌فرماید: «قل لا اسئلکم علیه اجراً إلا الموده فی القربی» هر مسلمانی را ملزم می‌کند تا به ریسمان مودت و محبت ایشان چنگ زند و از آنها پیروی کند تا از هر گونه انحراف و گمراهی در امان باشد.

امام هادی و نهضت علویان

امام هادی و نهضت علویان، محمد رسول دریایی، تهران، انتشارات رسالت قلم، 1361، رقعی، 293ص.
این کتاب به زندگانی پر برکت امام دهم شیعیان حضرت امام هادی‌(ع) و تحولات سیاسی - اجتماعی دوران آن حضرت می‌پردازد.
«شیعه بودن تنها به معنای دوست داشتن امامان شیعی نیست بلکه تشیع به معنای پیروی کردن در حقیقت عمل است و حرکت، پیروی از پیشوایان راستین اسلام در خود کلمه‌ شیعه و لفظ تشیع نهفته است. البته لازمه‌ این پیروی شناخت است و لازمه‌ شناخت دوست داشتن. اما آنچه معنی تشیع را تحقق خارجی می‌بخشد پیروی از اندیشه، روش زندگی، ‌روش کار، نحوه‌ جهاد و... ائمه علیهم‌السلام است».
این کتاب پس از بیان این مطلب به شرح زندگی امام هادی(ع) و ویژگی‌های ایشان پرداخته است تا خوانندگان بیش از پیش با این امام و راه و روش زندگی‌ ایشان آشنا شوند و پیروی از آن حضرت را سرلوحه‌ راه خود قرار دهند.
مولف در آخر این کتاب، کتاب امام هادی قهرمان شکست‌ناپذیر عصرمتوکل را درمیان آثار چاپ شده‌اش معرفی کرده است.

تحلیلی از تاریخ دوران دهمین خورشید امامت، امام هادی(ع)

تحلیلی از تاریخ دوران دهمین خورشید امامت، امام هادی‌(ع)، علی رفیعی، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1370، وزیری، 163ص.
خوانندگان گرامی می‌توانند در این نوشتار به مطالعه‌ مطالبی چون: ولادت، رفتار و اخلاق امام‌(ع)، علم و دانش امام‌هادی‌(ع)، زمامداران معاصر، شرایط سیاسی، ‌اجتماعی عصر امام(ع)، ‌امام هادی(ع) و نهضت علویان، ترس دستگاه از حضور امام هادی(ع) در مدینه، نگرش بر فعالیت‌ها و مبارزات امام علیه‌السلام در مدینه، ورود به سامرا، فعالیت‌ها و مبارزات امام(ع) در سامرا، تبیین و تثبیت موضع امامت و غیرمشروع دانستن حکومت عباسیان، فراهم کردن زمینه غیبت حضرت مهدی(ع)، سخنان و نوشته‌های آن حضرت، شرکت در جلسات مناظره و... بپردازند.

زندگانی پیشوای دهم، امام‌هادی(ع)

زندگانی پیشوای دهم، امام‌هادی(ع)، عبدالرحیم عقیقی بخشایشی، قم، انتشارات نسل جوان، 1357، جیبی، 112ص.
این کتاب پیرامون زندگی و شخصیت حضرت امام هادی(ع) و مجاهدت‌های ارزنده دهمین پیشوای معصوم است. در فهرست کتاب این عناوین وجود دارد: میلاد امام(ع)، خوشه‌هایی از علم و دانش آن بزرگوار، جود و بخشش آن بزرگوار، خلفای معاصر امام، امام هادی در سامرا، آرا و نظرات دانشمندان اهل سنت درباره امام‌هادی(ع) و سخنان آن بزرگوار.

پیشوای دهم، حضرت امام علی بن محمد الهادی

پیشوای دهم، حضرت امام علی بن محمد الهادی، گروه نویسندگان، قم، موسسه در راه حق، 1371، رقعی، 70ص.
این کتاب علاوه بر بیان فشرده‌ای از تاریخ زندگانی پیشوای دهم علیه‌السلام به معجزات امام، امام‌شناسی در گفتار حضرت‌هادی(ع)، ‌زیارت جامعه، شاگردان و سخنان امام هادی(ع) نیز پرداخته و همچنین به زبان‌های عربی و اردو ترجمه شده است.

دهمین ستاره (داستان زندگی امام هادی (ع))

دهمین ستاره (داستان زندگی امام‌هادی (ع))، رضا شیرازی، تهران، انتشارات پیام آزادی، 1373، رقعی، 119ص (مصوّر، ویژه نوجوانان).
کتاب دهمین ستاره مصور ویژه نوجوانان است و نویسنده با قلمی ساده و روان، 14 داستان از زندگی امام هادی(ع) را برای خوانندگان بیان کرده است.

زندگانی امام‌هادی(ع)

زندگانی امام‌هادی(ع)، محمدباقر شریف القریشی، ترجمه‌غلامحسین انصاری، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل، 1387 .
بررسی اوضاع و شرایط دوران زندگی شخصیت‌های بزرگ و سترگ دینی و تاریخی، از مباحث راهبردی در کار پژوهش و تحقیق درباره بزرگان است؛ زیرا قسمت‌های مهمی از حیات فکری، اجتماعی و سیاسی و ابعاد گوناگون شخصیت و دلایل ماندگاری ایشان را آشکار می‌کند. کتاب زندگی امام هادی(ع) نوشته شریف القریشی تلاش دارد تا با بررسی عصر امام هادی(ع) و توجه به ابعاد مختلف زندگی آن حضرت، تصویر روشنی را از شخصیت و حیات این بزرگوار ارائه کند.
دوران حیات امام آکنده از حوادث خوفناک بود.آشکارترین آنها تسلط ترکان بر تمامی شئون حکومت و در انحصار گرفتن اموال عمومی و دولتی است. سلطه ترک‌ها چنان گسترده بود که هیچ نفوذ و اقتداری برای خلفای عباسی باقی نمانده و آنان از دخل و تصرف در امور داخلی و خارجی بر کنار بودند. هر یک از ایشان که ترک‌ها از وی راضی بودند، در خلافت باقی می‌ماندند و هر کسی که ترک‌ها از وی ناخرسند بودند معزول یا کشته می‌شدو همین امر سرزمین‌های اسلامی را با بحران‌های سختی مواجه می‌ساخت؛ زیرا ترک‌ها مردمی بیابان‌نشین و دور از تمدن بودند و از سلطنت و مدیریت جامعه آگاهی نداشتند.
کتاب حاضر این موضوع را به تفصیل بیان می‌کند و تصاویری از دیگر حوادث آن زمان نیز فراروی قرار می‌دهد تا خواننده بتواند با تصور و تامل در فضا و شرایط به درک مطلوب‌تری از شخصیت امام هادی(ع) دست یابد.
این مجموعه همچنین به شرح حال اصحاب امام هادی(ع) و راویان احادیث وی و توضیح قسمتی از اندیشه و علوم آن حضرت می‌پردازد.
نگارنده معتقد است ارائه این مباحث از متمم‌های بحث از هر شخصیت است و حیات فکری و فرهنگی و علاقه وی به مردم و علاقه مردم به او را آشکار می‌سازد.
فایده دیگر این بحث این است که پاره‌ای از توانایی‌های علمی شخصیت مورد نظر، که در زندگینامه‌های وی درج نشده است، در ضمن شرح حال اصحاب ذکر می‌شود.

موسوعه الامام الهادی(ع)

موسوعه الامام الهادی(ع)، 4 جلد، ابوالفضل طباطبایی اشکذری، مهدی اسماعیلی، قم، موسسه ولی‌العصر(ع)، 1424ق، 2109ص.
یکی از آثار در خور تقدیر که گام بلندی در جهت معرفی امام علی‌النقی(ع) است، موسوعه الامام‌الهادی(ع)است. این مجموعه چهار جلدی به همت حجج الاسلام سید ابوالفضل طباطبایی، شیخ مهدی اسماعیلی، سید محمد موسوی، شیخ عبدالله صالحی و تحت اشراف جناب حضرت سیدمحمدحسینی قزوینی تهیه و تدوین و در سال 1424ق در 4 مجلد منتشر شده است.
در مقدمه این کتاب درباره اسلوب تحقیق و نگارش آن آمده است:
ازجمله اهداف ما در نگارش این دایره‌المعارف، بررسی موضوعات کلامی، فقهی، تاریخی و خبر آن برحسب کلام امام(ع) بوده است. براین‌اساس، هر حدیث را به‌طور کامل در باب مخصوص به آن گردآورده و در پاورقی به منابع آن اشاره کرده‌ایم. احادیث را از قدیم‌ترین مأخذ گرفته و دامنه‌دارترین متن‌ها را برگزیده و در پاورقی به سایر طرق حدیث و مصادر و موارد اختلافش اشاره کرده‌ایم؛ اغلاط و اشتباهات صورت‌گرفته در نقل متن یا سند حدیث را برطرف ساخته‌ایم. برخی از عبارت‌های احادیث مبهم و واژه‌های مشکل آنها را با استفاده از کتب معتبر لغت، روشن کرده‌ایم. با استفاده از قرائن رجالی و غیر آن، معصوم مورد نظر در احادیث مضمر را که در آنها نام معصوم مزبور یادنشده، مشخص ساخته‌ایم. در برخی از احادیث، نام معصومی که حدیث از او نقل شده، دقیقاً مشخص نیست؛ مثل ابوالحسن که مشترک میان امام کاظم و امام‌رضا و امام‌هادی(ع) است. ما در موسوعه به رفع این ابهام پرداخته‌ایم اما متعرض تصحیح یا تضعیف سند احادیث نشده‌ایم.
این مجموعه چهار جلدی دارای 9 باب است و هر باب شامل فصل‌هایی می‌شود.
باب اول درباره نسب و احوال امام است؛ مانند تاریخ ولادت، اسامی، شمایل، مادر، همسران، فرزندان، اقوام، سن و مدت امامت و شهادت ایشان و... .
باب دوم درباره فضایل امام‌هادی(ع) طی6 فصل آمده است که عبارتند از: نصوص بر امامت، نصوص بر امامت و مناقب، فضایل و نشانه‌های امامت، کرامات و معجزات و امور خارق‌العاده‌ای که از امام هادی ظاهر شد.
باب سوم درباره سیره فردی و اجتماعی امام است.
باب چهارم درباره عقاید که مشتمل بر 4 فصل است: فصل نخست: روایات مربوط به توحید؛ فصل دوم: روایات مربوط به نبوت؛ فصل سوم: روایات مربوط به امامت؛ فصل چهارم: روایات مربوط به معاد.
باب پنجم درباره احکام فقهی در 23 فصل، به این قرار ترتیب یافته است: مقدمات فقه، طهارت، نماز، روزه، زکات، خمس، حج و زیارت، جهاد و تقیه، نکاح و احکام اولاد، طلاق، وقف‌ها و صدقه‌ها، دین و قرض و ضمان، وصیت، اجاره، شفعه و لقطه، بیع و تجارت، بندگان، ارث، خوردنی و آشامیدنی‌ها، زینت و تجمّل، قسم و نذر، قضاوت و شهادت، حدود و قصاص و دیات.
باب ششم درباره قرآن و دعاها ست.
باب هفتم مشتمل است بر روایات امام هادی(ع) در زمینه مواعظ اخلاقی، پزشکی، اشعار امام و ذکر پاره‌ای از اشعار درباره امام.
باب هشتم نیز مناظرات علمی و مکاتبه‌های امام و نامه‌های ایشان را بیان می‌کند.
باب نهم درباره روایات امام هادی(ع) از پدران خود و دیگران است.
این باب همچنین درباره احادیث مشتبه و کسانی است که امام هادی(ع) به‌گونه‌ای آنها را مدح یا مذمت کرده و نیز درباره کذّابان و افراد مورد وثوق امام، وکلا، نایبان امام و شعرای مورد توجه ایشان است.
جلد چهارم این کتاب نیز درباره 395 تن از اصحاب و شاگردان امام هادی(ع) است. در آخر جلد چهارم، فهرست‌های فنی که برای محققان کارایی دارد و مآخذ و مصادر کتاب آمده که بالغ بر 265 مورد است.

حیاه الامام الهادی(ع)

حیاه الامام الهادی(ع)، محمدجوادالطبسی، قم، فیض کاشانی 1426ق، 511ص.
چاپ نخست کتاب «حیاه الامام الهادی(ع)» تالیف محمدجواد المروجی الطبسی از سوی موسسه بوستان کتاب به زبان عربی منتشر و روانه بازار نشر شده است.
این اثر حاضر که یکی از مجلدات موسوعه بزرگی درباره زندگی اهل‌بیت(ع) است، پژوهشی موضوعی کاملی به حساب می‌آید که حیات پربرکت امام هادی(ع) از ولادت تا شهادت را در برمی‌گیرد.
«هنگام خواندن این کتاب، در حضور امامی از ائمه اهل‌بیت(ع) هستیم که فضایل و علوم ایشان دنیا را پر و زندگی خود را به پیشگاه خداوند هدیه کرده است و بالاترین صمیمیت و اخلاص را نسبت به حق ابراز داشته‌اند. او امام دهم علی الهادی(ع) هم نام جدش امام امیرالمومنین علی(ع)، راهنمای حکمت و عدالت اجتماعی در زمین است که در ناشناخته ماندن شخصیت و مبرا بودن از هر انگیزه مادی همانند اوست. کسی درباره این امام بزرگ نگفته که وی به خواهشی از خواهش‌های هوا و هوس پاسخ گفته یا در برابر گرایشی از گرایش‌های نفسانی سر تسلیم فرود آورده باشد بلکه تنها اطاعت خدا را بر هر چیزی مقدم داشته و با عشق به خدا شب‌ها را به عبادت و راز و نیاز و شب زنده‌داری گذرانیده است». اثر حاضر، نخستین کتابی نیست که درباره زندگانی امام علی الهادی(ع)، فراهم شده است. علامه محقق شیخ ذبیح‌الله کتابی را به‌صورت جامع و گسترده، درباره آن بزرگوار تالیف کرده و جلد سوم از کتاب خود، به نام «مآثرالکبراء» را که در آن از شهر سامرا سخن گفته، به امام هادی(ع) اختصاص داده است. همچنین استاد عبدالرزاق شاکر بدری شافعی کتابی به نام «سیره الامام العاشر علی الهادی» تالیف کرده است.
کتاب‌هایی که درباره این امام بزرگوار، نوشته شده‌اند، به‌صورت قطعی نمی‌توانند به تمام آثار و شئون زندگی آن حضرت اشاره داشته باشند بلکه شعاع‌ها و یادداشت‌های ناچیزی درباره برجستگی‌های شخصیت والای آن امام بزرگوار به حساب می‌آیند. آن شخصیت امتداد ذاتی از زندگانی پدران بزرگوارشان است که جامع فضایل دنیا و مکارم نخبگان دنیا بودند.
مولف این کتاب، پژوهش حاضر را به اندازه توان خود در ده‌ها منبع و مصدر تاریخی، حدیثی، رجالی، کلامی، تفسیری و اخلاقی پیگیری کرده است که از آن جمله می‌توان کتاب‌های اعلام الوری، ارشاد، اخبارالدول، اختصاص، امالی(طوسی، صدوق)، احقاق الحق، احتجاج، استبصار، القاب الرسول و عترته، الاتحاف بحب الاشراف، الزام الناصب، اعلام الهدایه، الانساب، بحارالانوار، بصائرالدرجات، بشاره الاسلام، البرهان، بشاره المصطفی، تهذیب الاحکام، تحف العقول، تاریخ یعقوبی، تفسیر عیاشی، تفسیر قمی، توحید، تاریخ خلفا، حیاه الامام العسکری(ع)، رجال(کشی، طوسی، نجاشی)، علل الشرائع، عقائدالامامیه، الفصول المهمه، کافی، کمال الدین، مروج الذهب، من لایحضره الفقیه، معانی الاخبار، مسند الامام الهادی(ع)، مجمع البحرین، منتهی الآمال، نورالابصار، ینابیع الموده و... را نام برد. در انتهای این اثر، فهرستی از آیات، احادیث، اعلام، مکان‌ها و بقاع و فهرست مطالب نیز درج شده است.

205 پرسش در محضر امام‌هادی(ع)

205 پرسش در محضر امام‌هادی(ع): به همراه گلچین مدایح و مراثی امام‌هادی(ع)، علیرضازکی‌زاده، قم، حدیث نینوا، 1388، 280 ص.
این کتاب از 6 فصل تشکیل شده است که عبارتند از: توحید و یگانگی خداوند، نبوت، امامت، قرآن، طهارت، گوناگون.
فصل امامت نیز به 2 بخش اهل‌بیت‌(ع) و امام‌هادی(ع) تقسیم می‌شود و طی آن علم امام‌هادی‌(ع) و کرامات امام‌هادی(ع) مطرح می‌شود.

مشکات هدایت: پژوهشی در زندگانی امام هادی (علیه‌السلام)

مشکات هدایت: پژوهشی در زندگانی امام‌هادی (علیه‌السلام) ابوالفضل هادی منش، قم، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، 1383، 136ص.
مجموعه حاضر رهاوردی است از نگاهی تحلیلی به رویدادهای مهم زندگانی امام‌هادی(ع) که ابتدا به رخدادهای آغازین زندگانی و بیان ویژگی‌های برجسته اخلاقی ایشان، دریچه‌ای گشوده است. سپس با بررسی شرایط فرهنگی و سیاسی حاکم بر آن روزگار و مبارزات فرهنگی و سیاسی امام، فضای فرهنگی و سیاسی دوران امامت ایشان را ترسیم کرده است.
همچنین در واپسین صفحه‌ها با بیان پیشنهادهای راهبردی و معرفی برخی راهکارها، گامی چند برای تولید برنامه‌های مفیدتر و سازنده‌تر برداشته است.

تحلیلی از زندگانی امام‌هادی(ع)

تحلیلی از زندگانی امام هادی(ع)، باقر شریف القریشی، ترجمه محمدرضا عطایی، مشهد، کنگره جهانی امام‌رضا(ع)، 1371، وزیری، 528 ص.
این کتاب پیش از این نیز توسط مترجمی دیگر روانه بازار نشر شده است.مولف در فصل اول کتاب تحلیلی از زندگانی امام‌هادی(ع)، به تاریخ ولادت و رشد آن بزرگوار و دیدگاه مولفان درباره وی پرداخته است. در فصل دوم مظاهر شخصیت و حضور عینی امام را در جامعه بررسی کرده است. فصل سوم با عنوان علوم و معارف آن حضرت، که بیانگر بخشی از روایات امام(ع) است به موضوعات مختلفی رسیدگی کرده و در ضمن سند، متن و شرح‌های زیارت جامعه را آورده است. در فصل بعد به گزارش اصحاب و راویان امام پرداخته و از 177 راوی یاد کرده است.مولف در فصل‌های دیگر، زندگی امام(ع) را در سامرا، اوضاع سیاسی و اجتماعی و اقتصادی دوران امامت را در ضمن اشاراتی گویا به حرکت‌های ستم‌ستیزانه تشیع و نقش شعر و شاعری در آن زمان، نقد و بررسی می‌کند.گزارش تحلیلی جریان‌های فکری انحرافی و موضع امام(ع) در مقابل آنها نیز از فصول خواندنی کتاب است.

صحیفه امام‌هادی(ع)

صحیفه امام هادی (ع)،جواد قیومی اصفهانی ، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1381، چ 1، 32 ص.
مولف در صحیفه امام هادی(ع) مجموعه ادعیه و کلام آن حضرت در توحید خدای بزرگ، تسبیح و مناجات امام را با استفاده از منابع و مصادر مختلف جمع‌آوری و تحت عنوان صحیفه امام هادی تهیه و تنظیم کرده است.

خورشید هدایت سیری در زندگی امام هادی(ع)

خورشید هدایت سیری در زندگی امام هادی(ع)، جواد ترابی، نشر بیت الاحزان قم، چاپ اول 1386.
کتاب خورشید هدایت سیری در زندگی امام هادی(ع)جهت بهره‌گیری عموم طبقات جامعه درنظر گرفته شده است. لذا سعی نویسنده بر این بوده که با قلمی ساده، گوشه‌هایی از زندگی امام‌هادی(ع) را به رشته تحریر درآورد و از نقل برخی اصطلاحات یا جریانات تخصصی پرهیز کند. کتاب در 5 بخش ولادت تا امامت، امام‌هادی(ع) و بنی عباس، معجزات امام‌هادی(ع)، در محضر امام‌هادی (ع) و شهادت امام هادی(ع) ارائه شده است.

چهره‌های درخشان سامرا حضرت امام هادی و امام‌عسکری(ع)

چهره‌های درخشان سامرا حضرت امام هادی و امام عسکری(ع)، حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ علی ربانی خلخالی، انتشارات مکتب الحسین، اردیبهشت 1386.
کتاب چهره‌های درخشان سامرا در 9 بخش تنظیم شده است که عبارتند از: نگاهی کوتاه به زندگانی امام هادی، نگاهی کوتاه به زندگانی امام حسن عسکری، نگاهی کوتاه به زندگانی حضرت امام‌مهدی(عج)، نگاهی به فضایل بانوی بزرگوار حضرت نرجس، کراماتی از آستانه سامرا، نگاهی کوتاه به کارنامه سیاه ستمگران در هتک حرمت بارگاه امامان، نگاهی کوتاه به تاریخچه سامرا از گذشته تاکنون و ادب زائر در آستانه مقدسه سامرا.

ستارگان درخشان (ج12) (سرگذشت حضرت امام علی النقی(ع))

ستارگان درخشان (ج12) (سرگذشت حضرت امام علی النقی(ع))، محمد جواد نجفی، چاپ پنجم، تهران، انتشارات اسلامیه، 1361، جیبی، 176ص.
کتاب ستارگان درخشان به گفته نویسنده، تاریخچه‏ صحیح و اصیلی است که طبق شماره‏ چهارده معصوم علیهم‏السلام به 14 جلد به قطع جیبی تقسیم شده است و دوازدهمین جلد آن به سرگذشت حضرت امام علی‌النقی(ع) اختصاص دارد.این کتاب دارای مزایایی است که قسمتی از آنها بدین قرار است: در عین حال که این کتاب زبده و خلاصه است جامع هم هست، یعنی از طرفی حاوی همه‏ موضوعات لازم تاریخی بوده و از جهتی هم طول و تفصیل‏های بی‏جایی ندارد که خواننده را خسته کند. این کتاب از کتاب‌های معتبری جمع‌آوری شده که نام آنها در پایان کتاب ذکر شده است. این کتاب به قدری ساده نوشته شده که حتی برای آن افرادی که مختصر سوادی داشته باشند مورد استفاده قرار می‏گیرد. شهرها و قریه‌ها و مکان‏هایی که در این کتاب ذکر شده از لحاظ جغرافیایی تعیین شده‏اند و طرز تلفظ آنها نیز ضبط شده است.

امام علی‌النقی(ع)

امام علی‌النقی(ع)، سید کاظم ارفع، تهران، موسسه انتشارات فیض کاشانی، 1370، رقعی، 63ص.
کتاب امام علی النقی (ع)، شماره دوازدهم از مجموعه جزوات«سیره عملی اهل‌بیت (ع)» و شرح ‌مختصری ‌بر زندگانی، آثار، فضایل، کرامات‌ و سیره‌ عملی ‌امام‌هادی(ع) است. این کتاب در 5فصل گردآمده ‌است که عبارتنداز: چگونگی‌ولادت، شاگردان‌ممتاز، آثار امام، کلمات ‌حکمت‌آمیز، شهادت‌امام(ع).

زندگینامه امام علی‌النقی(ع)

زندگینامه امام علی‌النقی(ع)، فاطمه جعفری‌نیکو، ساحل، آوای عشق، وزیری (شومیز)، 1389، 112 ص.
درکتاب ‌زندگینامه امام علی‌النقی(ع)، در روایتی ‌داستانی، سرگذشت‌نامه‌ای‌ از دوران زندگی امام علی نقی(ع)، به نثر درآمده‌است. این‌روایت داستانی در 11بخش موجز و به هم پیوسته، با عنوان‌هایی چون: محوشدگان، دسیسه‌ وحیله متوکل، آیا ت و معجزات امام(ع) و... ارائه‌ شده است.

کد خبر 171659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز