مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: میلگرد یا آرماتور فولادی است که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فولادی که به این منظور در سازه‌های بتن آرمه به کار می‌رود، به شکل سیم یا میلگرد می‌باشد و فولاد میلگرد نامیده می‌شود. البته در موارد خاصی از فولاد ساختمانی نظیر نیمرخ‌های شکل، ناودانی و یا قوطی نیز برای مسلح کردن بتن استفاده می‌شود.

خاموت

آرماتورهای عرضی که به دور آرماتورهای طولی و اصلی در شناژها بسته می‌شوند، خاموت نام دارند.

از آرماتوربندی به منظور قوی ساختن ساختمان، پل، سد و ... استفاده می‌شود. آرماتوربند با بستن میلگردها به هم توسط سیم آن‌هارا به هم متصل می‌کند.

مشخصه‌های محاسباتی مهم میلگرد


مقاومت تسلیم:

مقدار تنشی را که در آن بدون افزایش بار تغییر طول نمونه فولادی ازدیاد می‌یابد، تنش تسلیم یا مقاومت تسلیم یا مقاومت جاری شدن می‌نامند و با y نمایش می‌دهند.

مقاومت کششی:

از تقسیم حداکثر بار ثبت شده در آزمایش کشش بر سطح مقطع اولیه به دست می‌آید.

طبقه‌بندی فولاد میلگرد


در کشورهای مختلف فولاد میلگرد با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شوند و در هر استانداردی طبقه‌بندی مشخصی در ارتباط با خواص مکانیکی فولادها وجود دارد.

در ایران قسمت عمده فولادهای میلگرد که توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می‌شوند، با استاندارد روسی مطابقت دارند. فولادی که در ایران تولید می‌شود (طبق استاندارد روسی) به سه گروه تقسیم می‌شود: فولاد نوع A-1، فولاد نوع A-2 و فولاد نوع A-3.

فولاد A-1 از نوع صاف بوده و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی آن به ترتیب ۲۳۰۰ و۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می‌باشد.

فولاد A-2 از نوع آجدار با مقاومت تسلیم ۳۰۰۰ و مقاومت کششی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است و فولاد A-3 نیز از نوع آجدار با مقاومت تسلیم ۴۰۰۰ و مقاومت کششی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می‌باشد.

از نظر تنوع قطر میلگردها نیز استانداردهای تولیدکنندگان متفاوت است. در سیستم روسی که در کارخانجات ذوب آهن اصفهان مورد استفاده ‌است، میلگردها تا قطر ۴۰ میلی‌متر ساخته می‌شوند.


http://fa.wikipedia.org

کد خبر 171624
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز