چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها- محمد خادمی: سرسبزی و زیبایی مناظر طبیعی رشت باعث شده تا سالانه میلیون‌ها مسافر از مناطق گوناگون کشور به این شهر سفر کنند.

 این سفرها بیشتر در فصل بهار و تابستان است و مسافران این روزها مشکلاتی را در رشت مشاهده می‌کنند که گاهی حسابی خاطر آنها را تلخ می‌کند. اکنون ترافیک و زباله به مهم‌ترین مشکل این شهر تبدیل شده و نارضایتی شهروندان رشتی و مسافران و گردشگران از این وضعیت را ایجاد کرده است.

زباله مهم‌ترین دغدغه شهرداری

سخنگوی شورای شهر رشت بزرگ‌ترین مشکل شهر رشت را ترافیک و زباله می‌داند و می‌افزاید: نداشتن رینگ مناسب و ساماندهی زباله‌ها به‌ویژه در منطقه سراوان و رودخانه‌های «زرجوب» و «گوهررود» از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرداری رشت است چراکه وضعیت نامناسب این دو رودخانه و سرریز شدن فاضلاب، شرایط نامطبوعی را برای مردم رقم زده است. محمدحسن عاقل‌منش یاد‌آور می‌شود: در بسیاری از مناطق فاضلاب‏های سنتی به بهانه‏ ایجاد فاضلاب صنعتی تخریب شده و در برخی دیگر از محلات نیز به‌دلیل قدمت زیاد و انباشت فاضلاب وضعیت نامساعدی حاکم است. وی می‌افزاید: روزانه حدود 600 تن زباله در شهر رشت تولید و این زباله‌ها به 2بخش تقسیم می‌شود؛ قسمتی به محله دفن زباله انتقال پیدا می‌کند و قسمت دیگر نیز برای کمپوست استفاده می‌شود. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره اینکه چه مشکلاتی برای دفن زباله‌ها وجود دارد، می‌گوید: شیرابه زباله‌ها به آب‌های زیرزمینی و رودخانه‌ها انتقال پیدا می‌کند و موجب آلودگی محیط می‌شود.

به گفته عاقل‌منش علت بیشتر ترافیک شهر رشت نبود کمربندی شهری برای رسیدن مسافران به شهرهای دیگر است. وی در این خصوص می‌گوید: به‌دلیل سفر هموطنان از شهر‌های دیگر به شهر‌های شمالی کشور و همچنین به خاطر نبود کمربندی، خودروها مجبور هستند وارد معابر مرکزی شهر رشت شوند. عضو شورای شهر رشت تصریح می‌کند: در روزهای پنجشنبه و غروب جمعه، بار ترافیکی در ورودی و خروجی شهر بسیار زیاد است. وی در ادامه می‌افزاید: کمک‌های دولت برای برطرف شدن این مشکلات بسیار ناچیز بوده و تجربه در این چند سال نشان داده که نباید امید زیادی به کمک از سوی دولت داشته باشیم.

فرماندار شهرستان رشت در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری نیز می‌گوید: طبیعی است با این حجم ساخت‌وساز ترافیک در معابر شهر رشت ایجاد شود. سیدولی‌الله عظمتی یکی دیگر از دلایل ترافیک در این شهر را قرار گرفتن شهر رشت به‌عنوان مرکز استان گیلان می‌داند و می‌افزاید: انبوهی از مسافران از سراسر کشور با خودرو به این شهر سفر می‌کنند و موجب بار ترافیک در معابر شهری رشت می‌شوند.

محمد اکبرزاده معاون امور عمرانی استانداری گیلان می‌گوید: ساخت نیروگاه زباله سوز، احداث قطار شهری، اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح و 5پارکینگ طبقاتی در حال احداث از جمله حرکت‌های شورا و شهرداری رشت برای تحقق یک کلانشهر واقعی است که جای قدردانی دارد.

کد خبر 171610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز