سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: خیابان‌های مونترال، بزرگ‌ترین شهر استان کبک در کانادا از چند هفته پیش شاهد اعتراض‌های خیابانی دانشجویان به مقام‌های این استان نسبت به افزایش شهریه های دانشگاهی است.

canada

دولت محلی کبک قصد دارد در پنج سال آینده شهریه‌های دانشگاهی را ۷۵ درصد افزایش دهد.

یورو نیوز می‌گوید پلیس در سه شب گذشته ۵۰۰ نفر را در اعتراض‌های خیابانی دستگیر کرده است. مقام‌های دولتی در کبک قانون جدیدی برای محدود کردن تظاهرات وضع کرده‌اند که براساس آن تجمع‌هایی با حضور بیش از ۵۰ نفر باید پیش‌تر به پلیس اعلام شوند.

گابریل نادو دوبوا، نماینده دانشجویان معترض از مقام‌های دولتی کانادا خواسته لغو قانون مزبور را بپذیرند، زیرا به گفتۀ وی ممکن است در اقدام‌های احتمالی پلیس علیه معترضان افرادی زخمی یا کشته شوند، موضوعی که نمایندۀ دانشجویان آن را ناراحت کننده و نامطلوب دانسته است. با وجود این دانشجویان اعلام کرده اند که به اعتراض های خود ادامه می دهند.

ژان شاره، نخست وزیر دولت محلی کبک قصد داشته با قانون جدید دربارۀ تجمع ها، وضعیت را آرام کند، اما در روند اعتراض‌ها تغییر چندانی به وجود نیامده است.

شهردار مونترئال از دانشجویان معترض خواسته از ورود آشوب طلبان به جمع معترضان جلوگیری کنند، چون به گفتۀ وی این روند به اعتبار بین المللی مونترال آسیب می‌رساند.

اکنون گروه هکرهای «نا‌شناس» که بعضی وبسایت‌های دولتی را در گذشته از کار انداخته‌، حمایت خود را از دانشجویان معترض اعلام کرده است.

مادران این دانشجویان هم ضمن تظاهرات همبستگی خود را با آنها اعلام کرده‌اند.

سه ماه قبل نیز هزاران دانشجو در استان کبک کلاس‌های خود را در اعتراض به افزایش شهریه‌های دانشگاهی تعطیل و تظاهرات کرده بودند. با وجود این اعتراض‌ها مقام‌های دولتی از دانشگاه‌ها خواسته اند فعالیت روزمرۀ خود را ادامه دهند

کد خبر 171595
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز