سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۸

همشهری آنلاین: محققان یک زیرگروه مولکولی مجزا در سلول‌های سرطانی پروستات کشف کرده‌اند که ظاهرا در ابتلای 15 درصد بیماران به این سرطان نقش دارد

سرطان پروستات

به گزارش ایرنا، محققان دانشگاه پزشکی ویل کورنل، پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست، دانشگاه هاروارد و موسسه تحقیقات سرطان دانا فاربر چگونگی جهش‌های جدید را در ژن ("S-pop") در تعداد زیادی از تومورها بررسی کردند .

محققان می‌گویند این تغییر در سرطان پروستات بسیار محنصر به فرد است و نشان دهنده یک طبقه مولکولی مجزا است که می‌تواند به تشخیص و درمان سرطان پروستات کمک کند.

این دانش پژوهان فکر می‌کنند جهش‌ها مسیری را که سلول برای تخریب پروتئین‌ها انتخاب می‌کنند ، تغییر می‌دهد که این امر به تجمع مولکول‌های خطرناک منجر می‌شود و رشد سرطان را در پی دارد .

محققان در این بررسی می‌خواهند ساز و کار ایجاد سرطان پروستات را کشف کنند.

آنها می‌گویند: این مطالعه و بررسی‌های پیشین به ما می‌گوید سرطان پروستات فقط یک سرطان نیست. تا کنون دو مسیر اصلی برای بروز سرطان پروستات یافته‌ایم و این یافته راه را برای توسعه شیوه‌های تشخیصی تخصصی‌تر باز می‌کند.

جهش در ژن SPOP موجب بروز 15 درصد سرطان‌ها می‌شود.

محققان در این بررسی بر روی یک تا دو درصد ژنوم DNA متمرکز شدند که حاوی کدهایی برای پروتئین‌هاست.

به گفته محققان این بزرگ‌ترین مطالعه تعیین توالی ژنوم در مورد سرطان پروستات است که تا کنون انجام شده است . آنها تومورهای پروستات 112 بیمار و فرد سالم را تعیین توالی کردند.

علاوه بر جهش در ژن SPOP که در 6 تا 15 درصد از چندین گروه متعدد و مستقل تومورها روی می‌دهد محققان ژن‌های FOXA1 و MED12 را نیز یافتند که هر یک از آنها در چهار درصد تومورها یافت می‌شوند.

ژن SPOP به طبقه‌ای از پروتئین‌ها موسوم به ubiquitin ligases تعلق دارد که نقش آنها نشان گذاری پروتئین‌های دیگر در تخریب سلول‌هاست.

این گروه از پژوهشگران کشف کردند جهش‌ها در جایی روی می‌دهند که پروتئین SPOP به دیگر پروتئین‌هایی که باید نشان تخریب بزند، متصل می‌شود.