دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

قم: خشکسالی‌های متوالی در چند سال اخیر موجب شده تا کیفیت آب شرب شهر قنوات همچون بسیاری از مناطق استان قم به حدی پایین بیاید که عملا غیرقابل شرب شود و اهالی با هر بار نوشیدن آب، طعم شوری آن را در کام خود احساس کنند.

قم - کم آبی

به گزارش مهر، شهر قنوات هم مانند بسیاری از مناطق استان قم طی چند سال اخیر درگیر مشکلات بسیاری در بخش تامین آب شرب است که با روند طولانی شدن سال‌های خشکسالی، اهالی آن مجبور به استفاده از آب‌شور در بخش مصارف خانگی و آب‌شرب هستند.

شهر قنوات دارای حدود هزار و 400خانوار است که بخشی از جمعیت آن در فصل بهار و تابستان به‌دلیل عزیمت حدود 2هزار نفر از جمعیت جوان شهر به استان‌هایی از جمله قزوین، لرستان، همدان، مرکزی و زنجان برای انجام کشت صیفی کاهش می‌یابد اما با وجود این تنزل جمعیت در ماه‌های گرم سال، اهالی شهر برای تامین آب شرب خود دچار مشکلات بسیاری هستند.

آب چاه واقع در مدار، شور است

در خصوص مشکلات آب‌شرب شهر قنوات رئیس شورای اسلامی این شهر بیان داشت: در فصل پاییز و زمستان به‌دلیل افزایش میزان بارندگی و کاهش تبخیر آب در تامین آب شرب شهر مشکل چندانی وجود ندارد و آب مورد نیاز از همان چاه قدیمی واقع در جاده کاشان تامین می‌شود.

علی حسن‌پور اضافه کرد: مشکل تامین آب‌شرب شهر، در فصل گرما شدت می‌گیرد. برای رفع مشکل قطعی آب برای ساعت‌های طولانی، در سال گذشته پیگیری‌هایی از سوی شورای شهر انجام شد و با مساعدت نمایندگان قم، در نهایت چاه قدیمی در محله والیجرد احیا شد که در برخی از ساعت‌ها در مدار قرار می‌گیرد.

وی به شوری آب این چاه اشاره کرد و گفت: برای حل مشکل قطعی آب شهر و جبران کمبود منابع آبی، مجبور به در مدار قرار دادن این چاه شدیم که به‌دلیل شوری آب آن، در حال حاضر آب شرب شهر از کیفیت لازم برخوردار نیست. رئیس شورای اسلامی شهر قنوات افزود: در حال حاضر آب‌شرب شهر تنها به مصارف غیر از نوشیدن اختصاص دارد و اهالی برای تامین آب شرب از یک دستگاه آب‌شیرین کن واقع در خیابان امام خمینی(ره) شهر و چند دستگاه آب شیرین کن خصوصی، استفاده می‌کنند.

وی یادآور شد: برای تامین آب‌شرب مردم شهر قنوات، حداقل 3دستگاه آب‌شیرین‌کن دیگر در محله‌های والیجرد، خیابان شهید باهنر و محله آب‌شیرین نیاز است که در این خصوص شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قول‌هایی داده است.حسن‌پور افزود: امیدواریم با قول‌های مساعدی که از سوی مدیرعامل آب منطقه‌ای قم داده شده است با تکمیل پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز و سهمی که به این شهر اختصاص داده می‌شود، این وضعیت بهبود یابد.

فرسودگی شبکه آبرسانی

البته مشکلات شهر قنوات در بخش آب به همین جا ختم نمی‌شود و فرسودگی شبکه آبرسانی این شهر مسئله دیگری است که باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد. یکی از اعضای شورای اسلامی شهر قنوات نیز در این خصوص گفت: در مسیر بلوار ورودی شهر قنوات هفته‌ای نیست که ضایعات شبکه آب و فاضلاب نداشته باشیم، به خصوص از محور سه‌راه اسلام‌آباد تا میدان اولیه شهر، مکرر ضایعات و تخریب شبکه آب را شاهد هستیم.

مهدی سعادت‌رئیسی افزود: در بلوار ورودی شهر و در لاین سمت چپ در 27 نقطه ضایعات شبکه آب را داشتیم که باعث نابودی بلوار در آن قسمت شده است و با توجه به توسعه و تعریض جاده قم به قنوات مقرر شده شرکت آب و فاضلاب روستایی نسبت به احداث شبکه جدید آب و فاضلاب از میدان اصلی شهر تا روستای مبارک‌آباد اقدام کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر همکاری بیشتر شرکت آب و فاضلاب روستایی با شهروندان قنواتی اظهار داشت: شهروندان قنواتی که قصد احداث ساختمانی را در یک کوچه جدیدالاحداث دارند باید با هزینه خود نسبت به خرید اتصالات، لوله و حفاری تا انشعاب اصلی آب اقدام کنند که این هزینه زیادی را به آنان تحمیل می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر قنوات با اشاره به اینکه این مسئله علاوه بر صرف هزینه مضاعف، از نظر فنی نیز درست نیست، یادآور شد: اهالی نسبت به خرید لوله و اتصالات استاندارد آگاهی ندارند یا با توجه به بودجه خود لوازم ارزان قیمتی را می‌خرند که بعد از مدت‌کوتاهی فرسوده می‌شود و این باعث بروز مشکلات بعدی ازجمله ترکیدگی لوله و پرت آب می‌شود. وی اضافه کرد: مجموعه شورا پیگیری‌های بسیار زیادی را در این خصوص انجام داده ولی تاکنون هیچ گونه نتیجه مثبتی را نداشته است.

سعادت‌رئیسی بیان داشت: برای رفع اینگونه مشکلات و جلوگیری از اجحاف در حق شهروندان، شورا در برخی از موارد از شهرداری درخواست می‌کند تا برای شهروندان خدمات حفاری را انجام دهد؛ درحالی‌که شهرداری نباید خدمات آب و فاضلاب روستایی را انجام دهد.

کد خبر 171350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز