یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه سیاسی: ایران و 6 قدرت جهانی روز چهارشنبه پای میز مذاکره می‌نشینند؛ مذاکراتی که در ادامه نشست استانبول است و تمام نگاه‌ها را به‌خود معطوف کرده است.

در آستانه این مذاکرات یوکیا آمانو دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در راس هیأتی متشکل از هرمان ناکارتس معاون امور پادمان‌های آژانس و رافائل گروسی مرد شماره 2 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد ایران شد تا دیداری با سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان انجام دهد.

برخی تحلیلگران می‌گویند بعد از 3دور مذاکره آژانس و ایران، حالا آمانو آمده است تا اجازه بازرسی از منطقه نظامی پارچین را از مقامات ایران بگیرد اما بنا به بیانیه‌ای که آژانس انرژی اتمی منتشر کرده آمانو درباره مسائل مربوط به منافع متقابل با مقامات بلند پایه ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

پیش از این رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه کشورمان به‌طور جداگانه از مدیرکل آژانس برای سفر به ایران دعوت به عمل آورده بودند تا او از نزدیک در جریان فعالیت‌ها و تاسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان قرار گیرد اما آمانو به دعوت‌‌ها در زمان خود پاسخی نداده بود.موضوع نشست ایران و گروه موسوم به 1+5 در محور مذاکرات نشست سران 8 کشور بزرگ صنعتی هم قرار گرفت. باراک اوباما در نشست گروه ۸ در کمپ دیوید گفت که سران کشورهای عضو گروه ۸ حق ایران برای برنامه صلح آمیز هسته‌ای را پذیرفته‌اند.

به گزارش پرس تی وی اوباما در حالی این اظهارات را بیان کرد که روزنامه نیویورک تایمز 29 اردیبهشت در گزارشی به نقل از منابع آمریکایی نوشت، کشورهای گروه 1+5 (انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا به علاوه آلمان) آماده هستند در مذاکرات آتی در بغداد به ایران بسته‌ای از مشوق‌ها را پیشنهاد کنند. بر پایه این گزارش، این مشوق‌ها ممکن است شامل کاهش محدودیت‌ها در رابطه با قطعات هواپیماها شود. اوباما البته مدعی شده است که تحریم‌ها علیه ایران ادامه خواهد داشت.

شاید از همین رو هم بود که گاردین در گزارشی نوشت که غرب نسبت به تعهداتی که در مذاکرات استانبول داده است پایبند نیست.پیش از این سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه آنچه در بغداد می‌بایست مطرح شود، گفت‌وگو برای همکاری، مبتنی بر حقوق مسلم ملت ایران است گفته بود امروز آنچه رو به پایان است، زمان برای راهبرد فشار است و این راهبرد جواب نداده است.

فشار صهیونیست‌ها

در آستانه مذاکرات هسته‌ای تلاش رژیم صهیونیستی برای سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات شدت گرفته است. وزیر دفاع اتریش در این باره گفته است اسرائیل سعی دارد با بزرگنمایی مسئله برنامه انرژی هسته‌ای ایران، توجهات را از مشکلات داخلی خود منحرف کند.نوربرت دارابوس، با اشاره به این واقعیت که برنامه انرژی هسته‌ای ایران به سمت تولید سلاح‌های اتمی منحرف نشده است، تهدیدهای رژیم اسرائیل علیه این کشور را غیرضروری دانست و در مصاحبه با روزنامه اتریشی دی‌پرس بیان کرد: هرگونه حمله احتمالی اسرائیل به ایران جنگی را در منطقه خاورمیانه رقم خواهد زد که کنترل کردن آن امری مشکل خواهد بود.

تغییر تقابل به تعامل

203 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای ضمن حمایت از مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای در بغداد تأکید کردند گروه 1+5 سیاست تقابل را به تعامل تغییر دهد و نوبت غرب است که در برابر ملت ایران اعتماد‌سازی‌ کند و به رفتارهای خصمانه خود پایان دهد.

نمایندگان در این بیانیه نوشته‌اند: هشدار ما به گروه 1+5 این است که به حقوق ملت ایران احترام بگذارند و بر مبنای معاهده ان.‌پی.‌تی که یک هنجار پذیرفته‌شده بین‌المللی است به دور از فشارهای صهیونیستی عمل کنند. نمایندگان ملت در مجلس تصریح کردند که ما با دقت فرایند مذاکرات را پیگیری می‌کنیم و از گروه مذاکره‌کننده ایرانی می‌خواهیم که در برابر زیاده‌خواهی برخی از کشورها با قاطعیت از حقوق ملت ایران دفاع کنند و بدانند که از حمایت مردم برخوردار هستند.

کد خبر 171326
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز