یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: نسخه غیرمجاز فیلم جنجال‌برانگیز «خصوصی» از چند روز پیش در پیاده‌روها اکران شده است؛ نسخه‌ای که هیچ‌کدام از حذفیات فیلمی که در اکران عمومی‌اش سروصدا برپا کرد را ندارد و در واقع همان چیزی است که در سی‌امین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

جالب اینکه کارگردان فیلم خصوصی، حسین فرح‌بخش است؛ کسی که چندسال قبل به‌عنوان نماینده اتحادیه تهیه‌کنندگان، نقش مؤثری در ستاد مبارزه با محصولات قاچاق سمعی و بصری داشت. حالا اما ظاهرا نیازی به تحرک سینمایی‌ها نیست و وزیر ارشاد برخورد با این مسئله را وظیفه حاکمیت دانسته است.دیروز همایش حمایت و صیانت از محصولات فرهنگی هنری برگزار شد و درباره مسئله قاچاق فیلم درآن صحبت شد.

خرید فیلم غیرمجاز دزدی است

وزیر ارشاد در این همایش گفت: اگر مردم آثار فرهنگی هنری بدون هولوگرام مخصوص را خریداری نکنند حرکت ارزشمندی انجام داده‌اند. باید قبح عرضه محصولات غیرمجاز معلوم شود؛ چرا‌که این کار برابر با دزدی است. به گزارش فارس، سید‌محمد حسینی ادامه داد: در گذشته کارهای ایجابی و سلبی برای جلوگیری از توزیع غیرمجاز فیلم‌های سینمایی انجام می‌شد اما این اقدامات کافی نبود و فیلم‌های سینمایی که بعضا با سرمایه‌گذاری یک تا 2میلیاردی توزیع می‌شدند با رایت و توزیع غیرمجاز ضرر‌های جبران‌ناپذیری به تهیه‌کنندگان وارد می‌کردند.

این اقدامات غیرقانونی که توسط افراد سودجو یا براساس فعالیت‌های هدایت شده انجام می‌شد، باعث دلسردی و ناامیدی سینماگران بود و شرایطی را فراهم می‌کرد که افراد تشویق شوند کارهای سطحی و دم‌دستی بسازند که اگر به‌طور غیرقانونی تکثیر شد لطمه‌ای نخورند. وی ادامه داد: در ابتدا آقای عباسی در مؤسسه رسانه‌های تصویری این بحث را دنبال می‌کرد اما با گذشت زمان، بحث تکثیر غیرقانونی در موسیقی، انواع انیمیشن‌ها، بازی‌های رایانه‌ای، نرم‌افزارهای مختلف و اسباب‌بازی و حتی مد و لباس گسترده شد و با توجه به تاکیدات رهبری و سخنان رئیس‌جمهور در این راستا به این نتیجه رسیدیم که اگر ستادی وجود داشته باشد به نوعی عامل پیشگیری از این معضلات فراهم می‌شود. حسینی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: شکل‌گیری ستاد به نوعی یک امر بازدارنده محسوب می‌شود و ما به جهت اینکه این امر فراگیر باشد و تنها متمرکز در تهران نباشد از ادارات کل استان‌ها برای همکاری در این امر دعوت کردیم؛ البته دستگاه قضایی نیز نقش بسیار مؤثری دارد. زمانی که کسی بداند اگر تخلفی انجام دهد جریمه می‌شود این خود عاملی بازدارنده است.

در هر حال ما اقدامات خود را انجام داده‌ایم تا هنرمندان متعهد بتوانند در هر جبهه و در بخش تولیدات محصولات خود را داشته باشند و بتوانند پرقدرت‌تر وارد نبرد فرهنگی شوند. حسینی در ادامه تأکید کرد: رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی در امر تبلیغات می‌توانند بسیار مؤثر باشند و با ساخت فیلم‌های خوب تأثیرگذاری خود را افزایش دهند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه عنوان کرد: این وظیفه حاکمیتی است و نمی‌توانیم بگوییم که مربوط به بخش خصوصی است زیرا این ستاد برای تشکیل، مراحل گوناگونی از طرح لایحه مالکیت ادبی، هنری و حقوقی، تدوین آن و نیز برگزاری همایش‌ها را طی کرده است و بعد از بررسی نهادهایی چون وزارت دادگستری، صنعت و معدن و غیره تشکیل شده است. بنابر این باید همه نهادها همکاری کنند تا اجرایی شدن اهداف ستاد به درستی محقق شود. وی ادامه داد: اعضای دفتر حقوقی در کنوانسیون‌های مختلف شرکت کرده‌اند و باید دید که آیا عضویت در این کنوانسیون‌ها به صلاح کشور است یا خیر، البته ما یکسری پیشنهادهای روشنی نیز در این خصوص داده‌ایم.

عرضه سالانه 300میلیون نسخه فیلم غیرمجاز

رئیس اتحادیه ویدئورسانه هم گفت: سالانه 500 عنوان فیلم غیرمجاز و 300 میلیون نسخه غیرمجاز وارد بازار می‌شود.حمیدرضا نوروزی، رئیس اتحادیه ویدئو رسانه در همایش حمایت و صیانت از آثار فرهنگی و هنری بیان داشت: 20موسسه ویدئو رسانه در کشور وجود دارد و با تولید متوسط در سال 110 فیلم داخلی و 400 فیلم خارجی، با تیراژی در حدود 40 تا 50 میلیون نسخه در شبکه پخش ‌نمایش خانگی عرضه می‌شود.وی ادامه داد: در ضمن در طول سال 500عنوان فیلم غیرمجاز‌ و 300 میلیون نسخه غیرمجاز آثار فرهنگی عرصه می‌شود.رئیس اتحادیه ویدئورسانه اظهار داشت: هجوم بی‌نظم فیلم‌ها در سوپرمارکت‌ها باعث شده که برخی محصولات بی‌کیفیت و بعضا غیرمجاز وارد شبکه پخش خانگی شود و این امر موجب شده مخاطبان آثار را پس بزنند و سوپرمارکت‌ها همکاری خود را در این زمینه کاهش دهند.نوروزی در ادامه افزود: در بحث ساماندهی آثار مطرح شد که با یک نظم و انضباط و برنامه شرایط کنترل شود. هدف این بود که ما به نقطه‌ای برسیم که زمانی که مخاطب اطلاعاتی از آثار فرهنگی پیدا کرد محصول را به راحتی با قیمت مناسب خریداری کند.

کد خبر 171173

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز