همشهری آنلاین: در ادامه بررسی کلیات لایحه بودجه کل کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی،تعداد دیگری از نمایندگان مخالف و موافق دیدگاههای خود را پیرامون این لایحه اعلام کردند.

به گزارش خانه ملت،دیدگاههای نمایندگان موافق و مخالف در خصوص کلیات لایحه بودجه سال 1386 کل کشور به شرح زیر است.

محجوب:مخالف

علیرضا محجوب گفت :باید دید بودجه سال 86 تا چه حد موجب کاهش فقر می‌شود

نماینده تهران که به عنوان آخرین مخالف با کلیات لایحه بودجه سخن می گفت افزود: در لایحه بودجه سال 86 باید دید تا چه حد ثروت متناسب توزیع می‌شود و تا چه حد شکاف فقر طبقاتی کاهش می‌یابد.

محجوب در خصوص بودجه‌های عمرانی گفت: متاسفانه بودجه‌‌های عمرانی موجب تولید ثروت نمی‌شود و بودجه سال 86 یک بودجه حجمی است و این بودجه نسبت به سال 81 رشد فزاینده‌ای داشته است.

وی همچنین گفت: در بودجه سال 86 باید به نیازهای استان‌ها و مشکلات آنها توجه خاصی شود.

محجوب با اشاره به اعداد و ارقام عریض و طویل بودجه سال آینده گفت: باید دید این ارقام به طور واقعی تا چه حد مانع توزیع ناعادلانه ثروت می‌شود و تا چه حد موجب کاهش فقر می‌شود.

وی همچنین گفت: کانون‌های بحران کارگری باید سرفصل قرارداد و باید در نظر گرفت 40 میلیارد دلار واردات برای سال 86 یقینا موجب پیدایش 4 میلیون بیکار می‌شود.

در ادامه مخالفت با بودجه سال 86 موسی الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در ادامه وقت علیرضا محجوب گفت: بیشتر مشکلات لایحه بودجه از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است و این بودجه قابل اطمینان نیست و برای توسعه مناطق محروم راهکار اجرایی ندارد.

 فهیمی:موافق

سلیمان فهیمی نماینده پارس آباد مغان معکوس شدن روند اختصاص یارانه بنزین را از نقاط قوت بودجه سال 86 دانست.

نماینده پارس آباد  که در حمایت از لایحه بودجه سخن می‌گفت، افزود: پرداخت یارانه‌ها یکی از مباحث مهم در بودجه‌ریزی می‌باشد و از آن جایی که ارزان بودن انرژی انگیزه صرفه جویی را کاهش می‌دهد لذا توجه دولت به بحث یارانه بنزین از ویژگی‌های مثبت لایحه بودجه است.

وی با اشاره به اینکه دستیابی به رشد اقتصادی نیازمند داشتن درآمد کافی برای دولت در بودجه است، افزود: لذا بنظر می‌رسد افزایش قیمت بنزین نیاز فعلی کشور می‌باشد.

ولی ملکی:موافق

ولی ملکی نماینده مشکین شهر افزایش مالیات‌ها در بودجه 86 را از نقاط مثبت لایحه دانست.

وی که در موافقت با لایحه بودجه سخن می‌گفت، افزود: دولت در بخش درآمدها در بودجه سال آینده در مقایسه با سال 85، 183 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به درآمدهای دولت در بخش مالیات‌ها که در بودجه سال 86، 4/18 درصد رشد داشته است،  افزود: ارقام فوق نشان می‌دهد دولت تلاش ویژه‌ای بکار گرفته است تا از اتکاء به درآمد نفت بکاهد.

وی در ادامه با اشاره به شرایط خاص جامعه و تاثیر آن بر بودجه ریزی اظهار داشت: در پاسخ به مخالفین باید اعلام کرد که ایرادات موجود در بودجه به خاطر وضعیت خاصی است که کشور در حال حاضر در آن قرار دارد.


ولی الله دینی:مخالف

نماینده اهر و هریس به عنوان یکی از مخالفان لایحه بودجه عنوان کرد: مخالفت به معنی آن نیست که دولت هیچ تلاشی را انجام نداده است.

ولی الله دینی پنج محور اساسی را به عنوان بارزترین مشکلات لایحه بودجه عنوان کرد.

وی گفت: اولین نگرانی نسبت به بودجه نفت و نادیده گرفتن نقش درآمدهای مالیاتی و کم تر شدن ارقام مالیاتی نسبت به سال 85 است.

دومین نقص در چارچوب رویکرد اسناد چشم انداز برنامه چهارم و اصل 44 قانون اساسی و واگذاری سهام است.

وی سومین مورد را دور شدن رویکردهای لایحه بودجه با رویکردهای عدالت‌های اجتماعی خواند و عدم توجه به امر یارانه‌ها خصوصا بنزین که از مشکلات دولت‌های پیشین بوده را نیز به عنوان سومین عامل برشمرد.

وی همچنین افزود: در بودجه سال 86 حرکت محسوسی که بیانگر خروج از وضعیت بیکاری و پاره‌ای مشکلات اجتماعی باشد دیده نمی‌شود.

دینی آخرین مورد را کاهش اعتبارات استانی خواند که موجب نگرانی و شکاف طبقاتی خواهد بود.

محصل همدانی در ادامه وقت ولی الله دینی با اشاره به مسئولیت مجلس در تصویب لایحه بودجه گفت: مجلس باید در تصویب بودجه اولویت انسانی را برنامه ریزی کند.

غضنفر آبادی:موافق
 
غضنفر آبادی نماینده بم گفت: در لایحه بودجه 86 شاهد نوآوری و ابداع از سوی دولت هستیم به گزارش خبرنگار پارلمانی خانه ملت، وی افزود: برخی از مخالفین در صحبت‌هایشان به کسری بودجه اشاره کردند در پاسخ به دوستان باید گفت نباید از داشتن کسری بودجه وحشت داشت مگر بودجه سنواتی سال‌های گذشته بدون کسری بسته شده است؟

نماینده بم در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در جامعه از جمله بیکاری و گرانی اظهار داشت: نباید از بودجه سالیانه انتظار معجزه برای حل همه مشکلات داشت.

 حاجی بابائی:موافق

حمید رضا حاجی بابائی نماینده همدان در دفاع از لایحه بودجه ضمن مقایسه این بودجه با بودجه سالهای گذشته اظهار داشت: به عکس آنچه گفته شد در بودجه سال آینده از اتکاء به نفت کاهش یافته است.

وی افزود همچنین در بخش درآمدهای دولت از محل مالیاتها شاهد افزایش 4/11 درصد در لایحه بودجه 86 می باشیم.

عضو کمیسیون تلفیق اظهار داشت: در رابطه با بحث شرکتهای دولتی یکی از ایرادات مهم این بود که بودجه این شرکتها در سال 85 افزایش یافته اما در بودجه سال آینده این ایراد کمرنگ شده است . وی افزود بودجه سال آینده یک بودجه انضباطی و در راستای مبارزه با تورم است.

حاجی بابائی در ادامه از توجه دولت بر بودجه رایانه ها در بودجه سال آینده اشاره کرد و افزود : 5/34 درصد اعتبارات بودجه را هزینه یارانه ها شامل می شود.

رئیس فراکسیون آموزش و پرورش همچنین از توجه ویژه مجلس به بودجه آموزش و پرورش خبر داد و افزود: این افزایش قابل مقایسه با سالهای قبل نیست.

 کوچک زاده:موافق

مهدی کوچک زاده نماینده تهران در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 86 گفت: یکی از نکاتی که در سخنان مخالفین کلیات لایحه وجو داشت این بود که در نحوه تنظیم بودجه، انحراف از اسناد بالادستی مشاهده می شود و این اسناد بالا دستی، سند چشم انداز و برنامه چهارم و سیاستهای کلی اصل 44 عنوان می گردد.

وی با اشاره به ادعای انحراف از سند چشم انداز مخالفان دائم و با بیان اینکه باید هم با تمسک به این سند عددی را که برای بیست سال آینده کشور ترسیم شده تعقیب کنیم گفت: سئوالم این است الان و در شرایط فعلی تا چه حد از حالت توصیفی به کمی تبدیل شده که ما می توانیم با مقایسه بودجه یک ساله 86 با این قطعیت بگوئیم که از سند چشم انداز انحراف حاصل شده است. معیار انحراف از این سند چیست؟

کوچک زده ادامه داد: نکته دوم در سخنان مخالفین با کلیات لایحه بودجه سال 86 انحراف از سیاستهای کلی اصل 44 می باشد. معیار این انحراف را این می دانید که دولت پیش بینی کرده که 7 هزار میلیارد تومان از درآمدهای خود را از فروش سهام شرکت های دولتی تأمین کند. آیا این انحراف است؟ اگر می گفتید که به نظر ما این امر محقق نخواهد شد این چیز دیگری است اما اگر سیاستهای کلی اصل 44 عمدتاً متمرکز بر این است که شرکتهای دولتی به بخش غیر دولتی واگذار می شود. این معنایی که دولت در بودجه دیده و کمیسیون تلفیق هم تأئید کرده و به تصویب رسانده است چه چیزی را به ذهن متبادر می کند؟ این مخالفت غیر دقیق است.

وی افزود: نکته دیگر تخطی از برنامه چهارم در موارد متعدد است. اگر در برنامه چهارم پیش بینی شده است که رشد متوسط نقدینگی در طی برنامه 20 درصد بماند، آیا این انحراف است که گفته می شود در سال 84 این 36 درصد بوده و در سال 85،  34درصد و در سال 86 نیز همین می باشد. آیا نگاه به این سه رقم در این سالها حاکی از این نیست که یک توقف در سبد رشد نقدینگی در سالهای گذشته دارد حاصل می شود. کدامیک از متخصصین علم اقتصاد گفته است که پدیده اقتصادی با یک اقدام کوتاه مدت 6 ماهه یا یکساله قابل تغییر جهت و یا کاملا تحول صد در صدی است؟

کوچک زاده در مورد تبصره 13 و 6 لایحه بودجه سال 86 گفت: من ادعا می کنم که نه تنها در دوران جمهوری اسلامی بلکه در کشور سابقه نداشته موادی اینچنینی با این جامعیت در مورد مسکن و ساماندهی حمل ونقل عمومی در لایحه بودجه گنجانده شود.

کامران:موافق

حسن کامران،نماینده اصفهان در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 86 گفت: سوالم این است که دولت گفته است هر کسی در هر شهری که زندگی می‌کند ساختمان می‌تواند بسازد، یعنی کسانی که در شهرهای مختلف زندگی می‌کنند نباید در تهران ویلا داشته باشند و یا بسازند.

وی افزود: کسانی که در این ساختمان‌ها زندگی می‌کنند مرفهین بی‌درد هستند. خروجی کار ما باید صرفه‌جویی باشد و در واقع اگر انضباط مالی در تبصره 19 و 20 آمده که ساختمان‌های جدید ساخته نشود، این حسن لایحه سال 86 می‌باشد.

کامران خاطرنشان کرد: دولت در لایحه خود گفته وزارتخانه‌ها حق پژوهش ندارند، کار پژوهش مربوط به دانشگاه‌هاست. دانشگاه‌ها نیز دارای هیات علمی هستند. وزارتخانه‌ها حق ندارند دانشکده و پژوهشکده داشته باشند و این بسیار خوب است.

وی گفت: برخی مخالفان می‌گویند اعتباری برای پژوهش دینی اختصاص داده نشده است. آیا 3 درصد از یک هزار و 250 میلیارد تومان که برای پژوهش دینی تخصیص داده شده، کم است. بارها گفته‌اند بحث یارانه‌ها، آیا توانستیم یارانه مرغ را به خلق الله بدهیم، نتوانستیم. شما قول کارهایی که می‌توانید انجام دهید را به مردم بدهید و حرفش را بزنید.

کامران افزود: مردم هیچ گاه نمی‌خواهند پول کلاه نمدی‌ها به جیب کسی برود. با وجود تبصره 13 هم در بودجه سال گذشته و هم در سال آتی خروجی این تصمیمات این است که مردم را با خود نگه داریم اگر مردم را با خود داشته باشیم هفت جد آمریکا هم نمی‌تواند کاری بکند. اگر مردم را هم نداشتیم که علی (ع) هم سر در چاه کرد.

وی در مورد قاچاق کالا گفت: متاسفم در این کشور مشروب را وارد و یک مرتبه جریمه می‌کنند. این جریمه لیتری 30 هزار تومان است. ماشین هم مصادره می‌شود. چرا در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی 4 نفر را تنگ دیوار نمی‌گذاریم تا چشم چند نفر دیگر هم باز شود. در تبصره 7 نیز آورده‌ایم هر کس کالای یارانه‌ای را قاچاق کند 5 برابر، کالای عمومی 2 برابر و کالای ضروری نیز 5 برابر جریمه شود.

کامران ادامه داد: سال آینده در مبارزه با مفاسد اقتصادی حداقل بر 2 مورد قاچاق کالا نظارت خواهیم کرد. خروجی آن نیز عدالت و اطمینان مردم خواهد بود و گر نه شما می‌گویید قانون برنامه، آنها را که در برنامه آمده رعایت کنید.

زمانی: موافق

حسن زمانی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 86 گفت: تحکیم بر اجرای بودجه بر مبنای عملکرد پرداخت عبارات هزینه‌ای و تملک دارایی سرمایه‌ای براساس کنترل نتیجه و محصور با کمیت مشخص از ویژگی‌های لایحه بودحه 86 می‌باشد.

وی افزود: همچنین در این لایحه استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در سه مرحله شفاف سازی، ارتقای بهره وری و افزایش اثربخشی انجام گرفته است. همچنین در زمینه بررسی برنامه‌های اجرایی، تعیین اهداف کمی برنامه‌ها، تعیین و احصاء فعالیت‌ها، توزیع و تخصیص هزینه‌های دستگاه‌ها برحسب فعالیت‌ها مد نظر قرار گرفته است.

زمانی در مورد اقداماتی که در رابطه با بودجه سال 86 انجام شده گفت: این موارد عبارتند از: انجام مطالعات تطبیقی، تعیین استانداردهای برآورد هزینه، اصلاح نظام حسابداری بودجه، اصلاح نظام نظارت بر ارزشیابی، آموزش و اشاعه فرهنگ بودجه ریزی در کشور، افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش سهم نفت در منابع بودجه عمومی، افزایش سهم درآمدهای مالیاتی و کاهش سهم نفت در منابع بودجه عمومی، افزایش سهم درآمدهای غیرنفتی از کل منابع از 3/37 درصد در سال 85 به 7/42 درصد، کاهش سهم نفت از 3/58 درصد در سال 85 به 9/49 درصد و... می‌باشد.

عسگری:مخالف

علی عسگری نماینده مشهد در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 86 گفت: اشکال کار در این است که مجلس مانند اکثر کشورها مسئول بودجه‌ریزی نیست.

نماینده مشهد گفت: ما می‌توانیم پیش بینی‌های دولت را مورد ارزیابی قرار دهیم، نظر کارشناسان و مرکز پژوهش‌ها می‌تواند تعیین کننده باشد.

وی با اشاره به این مطلب که بودجه پیشنهادی دولت به سوی تاسیس شرکت های دولتی کشش دارد گفت: این کشش دولت به سوی تاسیس شرکت‌های دولتی تشدید اقتصاد دولتی را در پی دارد.

وی با بیان این مطلب که دولت از تخصیص اعتبار به لایحه خدمات مدیریت کشوری طفره‌ می‌رود گفت: کسری بودجه در لایحه دولت قابل پیش بینی است.

علی عسگری در مخالفت خود گفت: کارشناسان اقتصادی اعلام کرده‌اند سقوط بهای نفت بودجه 86 را مورد مخاطره قرار می‌دهد.

وی گفت: تعیین قیمت نفت به شکل غلط و کم برای کشور مشکل ساز است. استفاده بیش از حد از درآمدهای نفتی و تبدیل ریال به دلار و آثار سیاست‌های مالی در حوزه مربوط به شرکت‌ها فشار تورمی را برای اقشار کم درآمد ایجاد می‌کند.

نصیری:مخالف

ناصر نصیری با اشاره به مواردی از عدم شفافیت بودجه گفت: هنگام بررسی تبصره‌های بودجه از اصل بودجه به دور می‌مانیم و این نکته بسیار منفی برای مجلس و دولت است که متاسفانه تبصره‌های کل بودجه را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

نماینده گرمی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 86 گفت: در لایحه بودجه 86، منابع پیش بینی شده و غیرواقعی و تحقق نیافتنی هستند.

وی افزود: در بخش هزینه‌ها متاسفانه کم گویی شده و بخشی از هزینه‌ها در بودجه 86 روشن نشده است و همین موضوع موجب آمدن متمم‌های مختلف در طول سال خواهد بود.

نماینده گرمی افزود: ما مطمئن خواهیم بود که با متمم مواجه هستیم. این نحوه تنظیم بودجه، کل بودجه را زیر سوال می‌برد و غیر کارشناسی بودن بودجه را دلالت می‌کند.

اخوان:موافق

نیره اخوان بیطرف در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 86 گفت: در این لایحه توجه خاصی به محرومیت زدایی شده است که در نتیجه آن موجب کم شدن حاشینه نشینی در شهرها خواهد شد و این موضوع تحت عناوینی از بابت اعتبارات ویژه توسعه روستایی، توسعه متوازن روستایی و خدمات روستایی مشاهده می کنیم.

وی در مورد اعتبارات ویژه توسعه روستایی گفت: در این لایحه 150 میلیارد تومان و تخصیص صد در صدی برای مناطق محروم همچنین 40 درصد از اعتبارات عمرانی هر استان برای آب، راه و بهسازی روستا و نواحی صنعت روستایی در نظر گرفته شد. 

اخوان بیطرف ادامه داد: خدمات روستایی نیز از جمله در تبصره 11 و محاسبه آب شرب روستا است که به انصاف و عدالت نزدیک است. در این تبصره شرکتهای گاز استانی موظف هستند تا 90 میلیارد تومان از منابع داخلی خود را بدون دریافت مدد یاری هزینه کنند.

وی در مورد توجه لایحه بودجه به بخش ورزش گفت: 50 درصد از اعتبارات مصوب 40 درصدی اعتبارات سیگار به روستاها و ورزش روستایی اختصاص می یابد.

نماینده اصفهان خاطر نشان کرد: افزایش 180 میلیارد تومانی جهت ساماندهی 300 هزار نفر از افراد بی سرپرست، اعتبارات مناسب جهت مسکن معلولان،  توجه به خانواده هایی که سرپرست آنان زندانی است، 56 میلیارد تومان وام قرض الحسنه معرفی شده از کمیته امداد به بانکها،  توجه به بیماریهای خاص هموفیلی، سرطانی ، ام اس و بیماریهای قلبی و عروقی از نقاط قوت لایحه 86 می‌باشد.

وی گفت: توجه به مسکن ، ازدواج، اشتغال جوانان ، تخصیص 14 میلیون تومان جهت طرح سازمان بسیج سازندگی ، احداث ومرمت مدارس، مساجد و کتابخانه های روستایی، تخصیص اعتبار برای راهیان نور در اختیار نیروی مقاومت بسیج، استفاده دانشجویان از وام، توجه به پژوهش کاربری در دستگاهها و سازمانها و حمایت از ابداعات، اختراعات و کمک به تولید انبوه نیز از دیگر نکات مثبت این لایحه می باشد.

محسنی بند پی: مخالف

محسنی بند پی گفت:در لایحه بودجه سرانه سلامت کاهش یافته است.

به محسنی بندپی در مخالفت با کلیات بودجه سال 86 گفت : در لایحه بودجه نارسایی های فنی و مالی مغایر با سیاستهای اصل 44 قانون اساسی و برنامه چهارم دیده شده است.

نماینده نوشهر گفت: واقعی نبودن تعرفه ها بیمارستانهای دولتی را به بن بست می کشاند.

وی تصریح کرد در لایحه بودجه سرانه سلامت کاهش یافته است تأمین سلامت مردم یک نیاز اساسی است.

نماینده نوشهر افزود: شاخص عدالت در سلامت مجدداً پائین می آید که این سانحه نشانه بی عدالتی در بخش بهداشت است.

وی در خاتمه تصریح کرد یارانه دارو در بودجه کم شده و بیماران تالاسمی، کلیوی، سرطانی و ms ، باید از فروش لوازم خود، دارو را تهیه کنند شاید این هم یک نوع عدالت محوری می باشد.

دلخوش:مخالف

سیدکاظم دلخوش مخبر کمیسیون اقتصادی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: هدف از تدوین بودجه سالیانه جلوگیری از فساد مالی و حفظ حقوق مردم و ایجاد انضباط مالی است.

وی گفت: متاسفانه مشکل بودجه نویسی کشور ما سنتی نوشتن بودجه و استناد به روش‌های گذشته است که مشاهده می‌کنیم کسری‌هایی را پی در پی به همراه دارد.

مخبر کمیسیون اقتصادی گفت: سوگند مجلس و دولت این دو را مجاب می‌کند که در رسیدگی به لایحه بودجه دقت بیشتری کنند.

وی تصریح کرد: کمیسیون تلفیق تا حدودی از وظایف خود دور شده و دیدگاه‌های منطقه‌ای را مدنظر قرار داده است.

وی با اشاره به هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: دولت باید در رابطه با هدفمند کردن یارانه‌ها برنامه بیاورد و ما نظارت کنیم که متاسفانه تحقق نیافته است.

دلخوش گفت: تا چه میزان توانسته‌ایم این لایحه بودجه را با اهداف چشم انداز 20 ساله هماهنگ کنیم؟ ما اصلا نتوانسته‌ایم به این اصل ورود کنیم. میزان انطباق لایحه بودجه با برنامه چهارم توسعه به چه میزان است؟

مخبر کمیسیون اقتصادی گفت: لایحه بودجه از اهداف برنامه چهارم دور است.

قاسم زاده:مخالف

قاسم زاده نماینده بابل در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: از جمله نقاط ضعف که همیشه در بودجه‌ها قابل مشاهده است عدم توجه به محدودیت منابع و تامین وظایف بر دستگاه‌های مختلف است.

قاسم زاده با اشاره به عدم تامین اعتبار مناسب برای انسان‌ها گفت: ما احساس می‌کنیم که حق و حقوقی که باید احیا شود باید در ردیف‌ها احیا شود چیزی (اعتباری) در بررسی تبصره‌ها به دست نمی‌آید.

وی گفت: اگر روزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رعایت انصاف را نمی‌کرد ما رجوع به کمیسیون تلفیق می‌کردیم حالا باید به کجا رجوع کنیم.

نماینده بابل در ارتباط با بودجه تحقیقات کشور گفت: باید سرمایه‌گذاری در پژوهش به میزان حداقل 2 درصد تولید ناخالص عمومی افزایش یابد چنانچه سهم تحقیقات را در نظر بگیریم تامین این سهم ایجاب می‌کند 33 درصد سهم تحقیقات افزایش یابد. متاسفانه در لایحه بودجه نه تنها سهم پژوهش افزایش نیافته بلکه برای دومین سال پیاپی کاهش نیز یافته است.

قاسم زاده در خاتمه تصریح کرد: سهم پژوهش در سال 86، 27 هزار میلیارد ریال می‌باشد در صورتی که سهم آن در لایحه بودجه زیر 10 هزار میلیارد ریال می‌باشد.

گلدی برمک: موافق

گلدی برمک در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 86 گفت: بودجه در ایران بیشتر بیانگر درآمدها و هزینه های جاری دستگاههای اجرایی است بنابراین نباید حل مشکلات بیکاری و نرخ تورم و رشد اقتصادی و سایر شاخص های کلان اقتصادی را از بودجه انتظار داشت.

وی افزود: بلکه بودجه می تواند بسترسازی مناسب برای فعالیت های بخش غیر دولتی را فراهم کند به همین دلیل در بودجه سال 86 قرار داده شده است که قیمتها تعدیل گردد و مع الوصف نگاه مجلس و دولت در بودجه باید بیشتر به بخش غیر دولتی باشد.

وی در مورد نکات مثبت این لایحه گفت:

1.  تأمین اعتبار برای پرداخت تسهیلات به زندانیان محکوم به پرداخت دیه جرایم غیر عمدی مبلغ 1200 میلیارد ریال از محل وجوه قرض الحسنه بانکها که در اختیار ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه قرار داده می شود.

2.  تسریع در احداث و تکمیل پروژه های آبیاری و زه کشی و تشویق سرمایه گذاران بخش غیر دولتی اعم از حقیقی و تعاونی های تولیدی در اجرای ماده 18 قانون برنامه چهارم توسعه.

میرتاج الدینی:مخالف

محمدرضا میرتاج الدین نماینده تبریز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 86 گفت: تنها دولتهای قوی با حمایت اکثریت مجلس قادر هستند برنامه های صحیح غیر محبوب را انجام دهند.

میرتاج الدینی گفت: بخش فرهنگی در بودجه چه جایگاهی دارد ؟

وی گفت: آیا در لایحه بودجه رشد 8 درصدی تحقق می یابد ، آیا نقدینگی کنترل می شود ، آیا رویکرد بودجه به نفت و تصدی گری دولت رعایت شده است ، آیا هدفمند کردن یارانه ها دیده شده است؟

نماینده تبریز در ادامه گفت: آیا برای نرخ بیکاری و اشتغال جوانان اعتباری دیده شده است تنها وام اشتغال نمی تواند مشکل بیکاری را حل نماید باید وام اشتغال در کنار مجموعه ای از عوامل دیگر تعریف شود.

عضو کمیسیون فرهنگی افزود: آیا در بودجه 86 برای مصرف انرژی و حاملهای انرژی چاره اساسی شده است، آیا برای اجرایی شدن سیاستهای اصل 44 قانون اساسی و فربه شدن دولت گامی برداشته شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار 10 میلیون نفر از مردم ایران زیر خط فقر هستند و یک میلیون نیز با فقر شدید مواجه هستند برای خروج از این وضعیت چه اندیشیده شده است.

میر تاج الدینی در خاتمه با اشاره به کاهش بودجه بخش فرهنگی گفت: فعالیتهای فرهنگی در کجا قرار گرفته است آیا سهم آنها سیر صعودی دارد؟

ناصری زاده:موافق

ناصری زاده در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 86 گفت: دولت لایحه بودجه سال 86 را با استفاده از توان درآمدی و اولویت های هزینه‌ای به تحقق اهداف برنامه‌های توسعه و سند چشم انداز بیست ساله کشور به مجلس تقدیم کرد.

دولت لایحه بودجه را با اولویت‌های تحقق اهداف برنامه توسعه ارائه کرده است
وی در ادامه گفت: پیشنهادات برای واقعی نمودن درآمدها و شفافیت هزینه‌ها عمدتا به بحث درآمدهای نفتی و تعیین قیمت فرآورده‌های نفتی برمی‌گردد. این موضوع تازه‌ای نیست و طی سالیان متوالی بر بودجه کشور سایه انداخته و هر ساله با اختلاف قیمت‌های واقعی نفت و فرآورده‌های آن و قیمت‌های عرضه یارانه آن بر بهت مشکلات آن افزوده است.

نماینده بابل خاطرنشان کرد: بدیهی است رفع این مشکل در چارچوب بودجه‌های سالانه نمی‌گنجد چرا که بودجه برنامه مالی یکساله دولت است که بایستی منطبق با برنامه‌های 5 ساله توسعه و سند چشم انداز باشد. مجلس نیز بایستی از دولت درخواست می‌کرد تا در لایحه جداگانه‌ای به صورت کاملا تخصصی راه‌های برنامه برون رفت از این مشکل را به مجلس تقدیم تا سیاست‌ها و برنامه‌ها برای این موضوع شاخص و مصوب گردد.

وی گفت: بحث در مورد درآمدهای نفتی قیمت آن در قالب بودجه سنواتی نوعی تلاش بیهوده‌ای برای حل معضل بزرگ کشور در چارچوب کوچک است. دولت نیز به عنوان قوه مجریه قادر نخواهد بود مشکل را در یک بودجه یکساله حل نموده و پیشنهادات مصوب در کمیسیون تلفیق نیز راه‌حل مناسبی برای برون رفت از این مشکل ارائه نمی‌نماید.

وی در مورد نکات مثبت این لایحه گفت:

1- لایحه بودجه سنواتی یک برنامه یکپارچه مالی است که انقطاع یا انحراف در آن موجب عدم تحقق اهداف آن شده و هزینه‌های متعددی را بر جامعه و دولت تحمیل نموده بدون آنکه منافع خاصی را به دنبال داشته باشد.

2- بودجه سال 86 تداوم سیاست تمرکز زدایی دولت و واگذاری بسیاری از امور به خارج از مرکز بوده و بدین طریق مشکلات بیشتری قابل حل می‌باشد.

3- افزایش درآمد مالیاتی و کاهش سهم نفت از منابع عمومی، محدود کردن رشد مصارف بودجه.

هدفمند کردن یارانه‌ها در لایحه بودجه مورد توجه‌ جدی قرار گرفته و به این طریق دهک‌های پایین جامعه از این یارانه‌ها بیشتر استفاده نموده و دهک‌های بالای جامعه نیز هزینه‌های واقعی را پرداخت خواهد نمود.

یحیوی:مخالف

یحیوی گفت: لایحه خدمات رسانی به ایثارگران در بودجه 86 دیده نشده است و و از اعتبارات مورد نیاز قانون خدمات رسانی به ایثارگران در لایحه بودجه خبری نیست.

محسن یحیوی عضو کمیسیون انرژی مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 86 با اشاره به نادیده گرفتن اعتبار لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران گفت: نیازهای ما فراتر از منابع موجود ما است و در اینجاست که اولویت بندی و رعایت آن در تکوین قانون بودجه و رسیدگی به آن حرف اول را می‌زند.

وی گفت: طبیعی است که کارشناسان دولت معتقدند که این اولویت بندی انجام شده است و همچنین کمیسیون تلفیق نیز مدعی هستند که با توجه به این اولویت‌ها بودجه را به مجلس گزارش کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اما به نظر بنده نقاط سیاه و خاکستری در رعایت اولویت بندی چه از طرف دولت و چه از طرف مجلس به عمل آمده است، این نارسایی‌ها غیر قابل چشم پوشی است.

عضو کمیسیون انرژی گفت: یکی از این عدم رعایت اولویت‌ها، رسیدگی به خانواده‌های ایثارگران است اگر امروز با آرامش خیال در این مکان نشسته‌ایم به خاطر خون شهدا و تحمل رنج خانواده‌های شهدا و تحمل رنج لحظه به لحظه جانبازان سرافراز ما است.

وی با اشاره به زمان بررسی لایحه خدمات رسانی به ایثارگران گفت: طی 5/1 سال کار کارشناسی بر روی این لایحه با توجه به بار مالی 400 میلیارد تومانی و تقبل 310 میلیارد تومان از این مبلغ توسط دولت و 90 میلیارد تومان توسط مجلس می‌توان به نکته سیاهی که امروز در گزارش کمیسیون تلفیق مشاهده می‌کنیم اشاره کرد.

وی گفت: از آنچه که خود دولت برای این لایحه تعیین کرده در بودجه خبری نیست و نیز کمیسیون تلفیق هم که دیدگاه مجلس را می‌دانست متاسفانه خبری از تامین اعتبار برای اجرای این قانون در نظر نگرفته است.

یحیوی تصریح کرد: چرا حق ایثارگران در رتبه آخر تخصیص بودجه قرار گرفته است.

سبحانی نیا:مخالف

حسین سبحانی نیا عضو هیات رئیسه مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: از آنجایی که اهداف انقلاب اسلامی اهداف فرهنگی است و رمز گیرایی این نظام در سبقه فرهنگی آن است انتظار می‌رفت که به حوزه فرهنگ اهتمام جدی شود به ویژه اینکه سال‌ها است در نبردی فرهنگی با استکبار جهانی به سر می‌بریم.

سبحانی نیا گفت: سیاست‌ انقباضی دولت قبل از هر بخش دامن بخش فرهنگی و حوزه دینی را گرفته است و بخش فرهنگی و حوزه دینی، اولین قربانی سیاست انقباضی دولت است.

سبحانی نیا تصریح کرد: در لایحه بودجه 86 اعتبارات بخش فرهنگی و دینی مورد کم لطفی قرار گرفته است، نسبت اعتبارات بخش فرهنگی به کل اعتبارات کشور 6/3 دهم درصد کل اعتبارات است، آن هم در شرایطی که به تعبیر مقام معظم رهبری در جنگ رسانه‌ای به سر می‌بریم.

وی تصریح کرد: سیاست انقباضی دولت قبل از هر بخش دامن بخش فرهنگی و حوزه دینی را گرفته است.

سبحانی نیا با ارائه این مطلب که از بودجه برنامه‌ای دستگاه‌های فرهنگی کاسته شده است، گفت: غیر از چند دستگاه فرهنگی، بودجه اکثر دستگاه‌های فرهنگی دیگر به صورت منفی بسته شده است.

وی افزود: بودجه دستگاه‌های حوزه دین عمدتا با رشد منفی و کاهش مواجه شده است.

عضو هیات رئیسه در پایان گفت: با این میزان اختصاص بودجه به بخش فرهنگی، قطعا دستیابی به اهداف کمی و کیفی سند چشم انداز و قانون برنامه توسعه دور از انتظار است.

مرحبا:موافق

شاپور مرحبا در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 86 گفت: برای ارزیابی منصفانه باید شرایط موجود از ابعاد مختلف را در نظر گرفت. شرایط داخلی و خارجی، وضعیت درآمد، توجه به اقشار کم درآمد و پایین ترین دهکهای درآمدی کشور و وجود پروژه های نیمه تمام و سهم هزینه های عمرانی و جاری و توجه به مسائل اشتغال و سرمایه گذاری در کشور، متوازن بودن بودجه و توزیع مناسب آن و از منظر ملی، پولی و ارزی و حمایت را دید.

وی افزود: مجلس حتی المقدور واقع بینی لازم را دارد که در سال آتی چنین زمینه هایی مجدداً ناگریز به اصلاح بودجه نباشد.

وی ادامه داد: برخی از دوستان لایحه بودجه را دور از اهداف برنامه 5 ساله عنوان کردند اما به نظر می رسد تلاش زیادی برای نزدیک شدن به برنامه 5 ساله شده است البته مخالفت برخی از نمایندگان نسبت به برخی مصوبات نباید  مخالفت با کلیات بودجه تلقی شود.

مرحبا اظهار داشت : همه ما باید در حل مشکل سعی و تلاش کنیم نه اینکه آن را به گردن دیگری بیندازیم.

وی در مورد مخالفت برخی نمایندگان مبنی بر عدم شفاف بودن لایحه بودجه گفت: نمی دانم منظور آنها از شفاف سازی چیست ؟ آیا این شفاف سازی نیست که بودجه عمرانی، جاری ، درآمد نفتی، درآمدهای مالیاتی و ... همه مشخص است. انضباط مالی را باید هم دولت و هم مجلس رعایت کنند. قوانینی را که نیازمند منابع مالی است تصویب نکند تا نیازمند به متمم و یا اصلاح بودجه نباشد.

وی در مورد ویژگی این مهم گفت: این لایحه توجه جدی به سیاستهای کلی نظام و با تاکید بر عملی شدن به نامه چهارم توسعه و بر مبنای اصول حاکم بر سند چشم انداز 20 ساله است.

مرحبا گفت: این بودجه در حال تدوین و تهیه شده است که دولت عزم خود را در راستای اصلاح نظام بودجه ریزی به روشنی و هدفمند و عملیاتی اعلام کرده است که شفاف سازی به اجرای برنامه اصلی و واجب دستگاههای اجرایی برای دستیابی به اولویت های تعیین شده و عملی شدن اصول محوری دولت نهم یعنی عدالت گستری ، مهرورزی، خدمت به مردم، پیشرفت تعالی و مادی و معنوی کشور به خوبی در این لایحه جای خود را پیدا کرده و د ر چارچوب سیاستهای کلان دولت با برنامه ریزی دقیق به اهداف مشخصی می باشد.

فرهنگی:مخالف

حسین فرهنگی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 86 گفت: بحث در کلیات بودجه به معنای موافقت یا مخالفت با مصوبه کمیسیون تلفیق یا لایحه دولت نیست. اینکه اساسا بحث در کلیات چه معنایی دارد با دقت در خروجی تصمیم معلوم می‌شود.

وی افزود: اگر مخالفت رای بیاورد به معنای آن است که در مدت باقی مانده سال برای سال بعد بودجه‌ای را تصویب نمی‌کنیم دولت بایستی لوایح دو دوازدهم و سه دوازدهم و بیشتر را به مجلس ارائه کند.

فرهنگی ادامه داد: نتیجه آن انتقاد بحث بودجه به چند ماه بعد در سال 86 خواهد بود و بسیاری از تصمیمات که بایستی بصورت سالانه اتخاذ شود مانند اعتبارات طرح‌های ملی بایستی بصورت تفکیک شده به مجلس ارائه گردد که جز هدر رفتن فرصت‌های زیادی از دولت، مجلس و کشور نتیجه دیگری ندارد.

وی گفت: دوستانی که با متمم‌های مختلف اینگونه مخالفت می‌کنند چگونه بودجه‌های ناکارآمد چند دوازدهم را که به مراتب مشکل سازتر از متمم‌های بودحه است و اختصاص به شرایط اضطراری دارد تجویز می‌نمایند.

فرهنگی گفت: اگر هم موافقت رای آورد برخلاف تفسیر برخی از اعضای هیات رئیسه الزاما به معنی موافقت صرف با مصوبات کمیسیون تلفیق یا لایحه دولت نیست. زیرا آیین نامه راه را برای هرگونه تغییری در صحن علنی بازگذشته است.

وی ادامه داد: بنابراین بعد از تصویب کلیات بازگشت کلیات جزیی به لایحه دولت، رای آوردن پیشنهادهای کمیسیون‌ها و نمایندگان یا تصویب تصمیمات کمیسیون تلفیق از جمله اتفاقات احتمالی بررسی‌های صحن علنی است.

فرهنگی گفت: بنابراین موافقت با کلیات به معنای موافقت با این ایده است که با مجموعه تلاش که خروجی آن برآینده از تصمیمات کمیسیون تلفیق ، دولت ،کمیسیون‌ها و صحن علنی خواهد بود. با این جمع بندی رای موافق به کلیات بودجه 86 کاملا منطقی و دارای توجیهات عدیده است.

وی در مورد اظهارات نمایندگان مخالف با این لایحه گفت: آنها به گونه‌ای صحبت کردند که گویی مجلس تاکنون بودجه‌ای را تصویب نکرده است یا آنکه بودجه‌های سال‌های گذشته خیلی شاهکار بوده است. در قبال استدلال‌های مخالفان می گویم که داوری مردم را نیز در نظر بگیرید. آیا نمی‌گویند اگر اوضاع بودجه کشور اینگونه دچار مشکل است چرای مجلس برای اصلاح آن اقدامی نکرده و نمی‌کند؟ مگر دست مجلس برای هرگونه تغییری باز نیست؟ مگر مجلس برای اصلاح این اصلاح هیچ فرصتی نداشته و ندارد؟ آیا پاک کردن صورت مساله کمکی به حل آن می‌کند؟

فرهنگی گفت: مجلس باید با قاطعیت به کلیات این لایحه رای موافق دهد و بعد هر اصلاحی را در حذف و یا جایگزینی را لازم می‌داند انجام دهد.

کد خبر 17101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز