پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی راسیا-24، اعلام کرد دولت سوریه حاضر است به جهان ثابت کند که مزدوران خارجی در حال جنگ با این کشور هستند.

خبرگزاری فارس نوشت:
در سوریه مزدوران خارجی هستند که خیلی از آنان اتباع کشورهای عربی هستند. آنها پول و سلاح را از خارج دریافت می‌کنند. برخی از آنها زنده مانده‌اند. ما آنها را دستگیر کرده و قصد داریم که به جهانیان نشان دهیم. بسیاری از آنها کشته شده‌اند. ما قبلا از وجود آنها صحبتی نکردیم، برای اینکه سندی نداشتیم که ثابت کند آنها خارجی هستند چون مدرک هویتی همراه نداشتند.

رئیس‌جمهوری سوریه افزود: این مزدوران خارجی که از برخی کشورهای عربی هستند در میان صفوف مخالفان در سوریه از جمله ارتش آزاد می‌جنگند. نه ارتش است نه آزاد. اینها مشتی جنایتکارند که چندین سال علیه قانون عمل می‌کردند و به جرم‌های مختلف محکوم شده بودند.

تروریسم در سوریه کاری به اصلاحات ندارد
به عقیده بشار اسد، مهمترین وظیفه کنونی دولت سوریه مبارزه با تروریسم است.

وی توضیح داد: اکنون در سوریه مشکل تروریسم وجود دارد. بعضی معتقدند که اگر ما اصلاحات را قبلا اجرا کرده بودیم، وضعیت اکنون بهتر بود. ولی مسئله این است که تروریسم کاری به اصلاحات ندارد، آنها فقط برای ترور می‌جنگند.

رئیس‌جمهوری سوریه بطور خلاصه گفت: در خود سوریه بسیاری معتقدند که ما باید پیش از این دست به اصلاحات می‌زدیم، قانون اساسی کشور ظرف 4 ماه مورد تصویب قرار گرفت و این زمان بسیار کوتاهی است. خط مشی سیاسی باعث نمی‌شود تا ما مبارزه با تروریسم را فراموش کنیم. باید با آنها بطور جدی مقابله کرد.

بشار اسد یادآور شد: تعداد اقدامات تروریستی در سوریه بعد از آنکه ناظران سازمان ملل به کشور آمده‌اند، افزایش یافته است.

وی افزود: تنها از یک جهت اوضاع بعد از اعزام ناظران بین‌المللی بهتر شده است و آن مسئله اطلاعات مستقیم است، ولی از لحاظ اقدامات تروریستی، آنها افزایش پیدا کرده و تعداد آنها به مراتب بیشتر از آغاز بحران در کشور شده است. از این جهت وضعیت اصلا بهبود نیافته است.

انتخابات پارلمانی نشان داد مردم از نظام حمایت می‌کنند

رئیس‌جمهوری سوریه همچنین تاکید کرد که انتخابات پارلمانی که اخیرا در این کشور برگزار شده، نشان داده است که مردم سوریه از نظام حاکم بر کشور حمایت می‌کنند.

وی گفت: انتخابات گام بسیار مهمی است و این بخشی از اصلاحاتی است که ما اجرای آن را حدود یک سال قبل آغاز کرده‌ایم. این اقدام پیام جدی به همه افراد چه در داخل و چه در خارج از کشور است که ملت سوریه از تهدیدات تروریسم که سعی در برهم زدن انتخابات دارد، نمی‌هراسد.

در عین حال بشار اسد معتقد نیست که [گروهک تروریستی] شورای ملی سوریه که انتخابات پارلمانی اخیر را تحریم کرده بود، نماینده با نفوذ مخالفان در این کشور باشد.

وی گفت: تحریم کردن انتخابات مانند آن می‌ماند که نظر ملت سوریه را در نظر نگیرند. چگونه می‌توانید ملت سوریه را نادیده بگیرید، در حالیکه خود را نماینده آنها می‌دانید؟ بنابراین فکر نمی‌کنم که آنها وزنه قدرت و با اهمیتی در داخل کشور بشمار آیند.

رئیس‌جمهوری سوریه همچنین اعلام کرد که دولت‌های روسیه و چین با حمایت از سوریه در وهله نخست خواستار ثبات اوضاع در منطقه خاورمیانه هستند که به راحتی ممکن است به هرج و مرج کشیده شود و این مسئله به همه جا سرایت پیدا کند.

روسیه و چین از اسد یا دولت سوریه حمایت نمی‌کنند؛ از ثبات منطقه حمایت می‌کنند

بشار اسد گفت: آنها (روسیه و چین) از من بعنوان رئیس‌جمهوری و یا رژیم حاکم بر دمشق حمایت نمی‌کنند، هرچند من از این کلمه خوشم نمی‌آید، چرا که من دارای یک نظام دولتی قانونی هستم. آنها از این نظام حمایت نمی‌کنند، بلکه از ثبات در منطقه حمایت می‌کنند و اهمیت و نقش سوریه در این خصوص را به خوبی درک می‌کنند.

وی یادآور شد: اگر این حمایت وجود نمی‌داشت، اکنون هرج و مرج کشور را فرا گرفته بود. بعد از سوریه هم این هرج و مرج به همه جا سرایت می‌کرد. برای اینکه من معتقدم که مسئله تنها بر سر سوریه نیست، مسئله بر سر ثبات بین‌المللی است.

عربستان ما را به دموکراسی نصیحت می‌کند؛خیلی مضحک است

اسد در خصوص عربستان نیز اعلام کرد: ما درباره هیچ چیز هرگز با آنان (خاندان سعودی) صحبت نمی‌کنیم. آنان فقط درباره چگونگی ایجاد دموکراسی در سوریه و چگونگی کار آن به ما نصیحت‌هایی می‌کردند. ولی این خیلی مضحک است.

جنگ، جنگ نفت و گاز است

بشار اسد به علت اصلی جنگ علیه کشورش پرداخت و گفت: وقتی، کشور شما در موقعیتی راهبردی و مهم و مشرف بر مدیترانه باشد و همه راه‌های از جنوب به شمال، غرب به شرق از کشور شما بگذرد، پس چنین جنگی را حتما خواهید داشت.

اما مسئله فقط در وجود [منابع] گاز نیست. نقش کشور ما در منطقه نیز هست. نقش سوریه نقشی راهبردی است. آنها (غربی ها) مستمرا تلاش می‌کنند نفوذ ما را قطع و به داخل مرزهای خودمان محدود کنند. اما این کار محال است. نفوذ ما همیشه بیشتر خواهد شد.

اسد تاکید کرد: جنگ برای نفت و گاز حقیقتی است که جاری است. اکنون این جنگ در آسیای میانه مثلا در مرزهای جنوبی سوریه و در برخی مناطق دیگر در جریان است.

ما هیچ‌وقت با قطری‌ها درباره گاز صحبت نکردیم

اسد به قطر نیز اشاره کرد و گفت: ما هیچ گاه درباره گاز با قطری‌ها صحبت نکردیم. اصلا موضوع گاز در جدول برنامه‌های دوجانبه ما نبود حتی در زمانیکه روابط ما طبیعی بود.

رئیس جمهوری سوریه افزود: سوریه همیشه خاک خود را برای انتقال گاز و نفت از عراق و ایران به کشورهای حوزه مدیترانه در اختیار قرار داده بود. همچنین از کشورهای خلیج [فارس] به ترکیه و اروپا.

اسد افزود: ما مسئله انتقال نفت و گاز را با ترکیه و آذربایجان و اردن و عراق مطرح کرده و بررسی کرده بودیم. باخیلی از کشورها اما نه با قطر.

منافع فرانسه در تغذیه آشوب در سوریه و منطقه نیست

اسد به رئیس جمهوری جدید فرانسه نیز اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که فرانسوا اولاند به منافع فرانسه فکر کند.

اسد گفت: این منافع در کاشت بذر آشوب و بحران در خاورمیانه و در جهان عرب نیست.

در سوریه آشوب کنید، دامن شما را خواهد گرفت

بشار اسد در ادامه به موضوع قاچاق سلاح به سوریه نیز اشاره کرد و گفت: بیشتر سلاح قاچاق شده به سوریه از لبنان و ترکیه وارد می‌شود اما دمشق هیچ مدرکی که دخالت مقامات این دو کشور را ثابت کند، در اختیار ندارد.

اسد گفت: این کشورها در دوره اخیر، بخصوص لبنان و اردن تلاش می‌کنند تا با قاچاق سلاح مبارزه و آن را متوقف کنند. نمی‌خواهم بگویم که موضع کشورهای همسایه پس از اتفاقات در سوریه و لبنان و دیگر کشورها تغییر کرد. برای مقامات این کشورها روشن شد که [اتفاقات سوریه] بهار عربی نیست بلکه آشوب است.

اسد تاکید کرد: اگر آشوب در سوریه بکارید، دامن شما را خواهد گرفت.

ما درباره اتهام‌ها تبلیغاتی سکوت می‌کنیم. مردم خواهند فهمید که همه‌اش دروغ است

بشار اسد به جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای علیه کشورش نیز اشاره کرد و گفت: گاهی رسانه‌ها توهمی [علیه سوریه] خلق می‌کنند. اما این حالت خیلی دوام نخواهد آورد. آنان [غربی‌ها] در ابتدای بحران از لحاظ رسانه‌ای بر ما پیروز شدند و حقایق را جعل کردند و اخبار دروغ بسیاری علیه ما منتشر کردند، ولی وضعیت با گذر زمان در بلند مدت تغییر کرد زیرا حقیقت غیر از آن چیزی است که این رسانه‌ها گزارش می‌کنند.

اسد تاکید کرد: این رسانه‌ها نمی‌توانند در بلند مدت پیروز شوند. تکیه ما بر حقیقت است... سوریه تلاش کرد از طریق روزنامه‌نگاران موضع خود را به کشورهای مختلف برساند اما در برخی موارد موفق نشد چون آنان سوریه را تحریم کرده‌اند و فقط خبرنگارانی را به سوریه می‌فرستند که مطمئن هستند اخبار دروغ برایشان ارسال می‌کنند مانند ابتدای بحران.

اسد تاکید کرد: ما تلاش نمی‌کنیم اتهامات دروغ را از بین ببرسم. ما سکوت می‌کنیم. زمانی مردم خواهند فهمید که همه اینها دروغ است.

کد خبر 170834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز