چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۳:۵۹
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: گردوغباری که از 5 روز پیش از غرب کشور وارد شده بود اغلب استان‌های غربی کشور از جمله کرمانشاه، لرستان، کردستان، استان مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، قم، قزوین، فارس، زنجان، خوزستان و بخش‌هایی از استان بوشهر را فراگرفت و مدارس برخی شهرها ازجمله مدارس کرمانشاه و خرم‌آباد و سنندج را به تعطیلی کشاند.

آلودگی هوا- ریزگرد

گردوغبار روز گذشته بر آسمان پایتخت هم غلبه کرد اما بیشترین میزان گردو غبار در استان لرستان گزارش شده است. یک فعال محیط‌زیست ساکن خرم آباد به همشهری گفت: گردوغبار موجود در هوای خرم‌آباد18 برابر و پلدختر 23 برابر بیش از حد مجاز است.

محسن تیزهوش، به نقل از مسئول کنترل پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان افزود: میزان گردوغبار در هوای استان لرستان 2700 میکروگرم بر مترمکعب است درحالی که حد مجاز گرد وغبار 150 میکروگرم بر مترمکعب است. وی با اشاره به اینکه از صبح دیروز هوای شهر خرم‌آباد به‌شدت آلوده شده به‌طوری که دامنه دید به کمتر از 1000 متر کاهش یافته است، تصریح کرد: گردوغبار موجود در هوای خرم آباد به اندازه‌ای است که سفید کوه از مرکز شهر دیده نمی‌شود. همچنین روز گذشته شدت گردوغبار در کرمانشاه جشنواره تولیدات استانی حوزه هنری را به تعطیلی کشاند و مسئولان استانی را برآن داشت تا فرمان تعطیلی مدارس را صادر کنند؛ علاوه بر این، فعالیت‌های اداری متاثر از گردوغبار مختل شد. از سوی دیگر شهریار عسکری کارشناس و مسئول روابط عمومی اداره کل محیط‌زیست استان خوزستان هم درباره وضعیت گردوغبار در استان خوزستان به همشهری گفت: دیروز میزان گردوغبار موجود در اهواز 1630 و در آبادان 1450 و در دزفول 1781 میکروگرم بر مترمکعب بود.

وی تعداد روزهای آلوده استان خوزستان را در سال‌جاری 14 روز با میانگین 1050 میکروگرم بر متر مکعب اعلام کرد و گفت: خوشبختانه گردو‌غبار اختلالی در فعالیت‌های اداری و جاری استان ایجاد نکرده است.
محمود اسفندیاری مدیرکل بحران استان کردستان هم در باره پدیده گردوغبار در این استان به همشهری گفت: گردوغبار از روز دوشنبه گذشته آسمان استان را فرا گرفت و روز سه‌شنبه به حدی رسید که ناگزیر به تعطیلی مدارس شدیم. به گفته وی، از پنجشنبه از شدت گرد وغبار در استان کردستان کاسته می‌شود.

سلطه گردوغبار بر آسمان پایتخت

در همین رابطه، با افزایش شدید غلظت آلاینده ذرات معلق در تهران کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران دیروز تشکیل شد. یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این خصوص به ایسنا گفت: آخرین اندازه‌گیری‌های انجام شده نشان می‌دهد غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2/5 ‌میکرون هم‌اکنون با 150 PSI و غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 10 میکرون با 115 PSI در شرایط ناسالم قرار گرفته است.

وی افزود: گزارش هواشناسی حاکی از ادامه پایداری آلودگی هوا در پایتخت تا پایان هفته است. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نیز به فارس گفت که طی امروز و فردا، در غرب، جنوب غرب، مرکز، دامنه‌های البرز و جنوب کشور آسمان غبارآلود و به تناوب پدیده باد و گردو‌خاک پیش‌بینی می‌شود.

کاهش حجم ریزگرد در پایان هفته

رئیس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که هجوم ریزگردها به شهرهای کشور از 5روز پیش شروع شده و 21 استان کشور را تحت تاثیر قرار داده است. دکتر عباس رنجبر گفت: ریزگردهای کنونی در کشور دارای منشأ خارجی است و در برخی استان‌ها نیز منشأ داخلی دارد. وی افزود: استان‌های واقع در نوار غربی کشور، جنوب و شمال‌غرب که فارس، بوشهر، هرمزگان، کردستان و همدان را نیز شامل می‌شود دارای منشأ خارجی ریزگرد هستند. به گفته وی، شرق کشور همچون استان‌های خراسان‌جنوبی و رضوی نیز درگیر پدیده ریزگرد شده است.

رنجبر ادامه داد: استان‌های واقع در مرکز کشور همچون اصفهان، استان مرکزی و... نیز دارای منشأ داخلی چشمه‌های شکل‌گیری ریزگرد هستند. به گفته رئیس مرکز خشکسالی سازمان هواشناسی کشور بیشترین حجم ریزگرد در کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، فارس و بوشهر قابل مشاهده است. وی افزود: استان تهران و البرز و منطقه فیروزکوه نیز درگیر پدیده ریزگرد شده‌اند که بیشترین حجم ریزگردها با منشأ خارجی در منطقه بالایی آسمان این استان‌ها قرار گرفته و آنچه در پایین دست آسمان دیده می‌شود دارای منشأ داخلی تولید ریزگرد و البته همراه با وزش باد است. به گفته وی، براساس آنچه سازمان هواشناسی اعلام کرده است پدیده ریزگرد امروز نیز ادامه دارد و تنها در روز پنجشنبه از حجم آن در تهران کاسته می‌شود.

کد خبر 170678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز