سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

گروه سیاسی: نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در آستانه آغاز روز دوم مذاکرات وین اظهار داشت که گفت‌وگوها با آژانس در موضوع هسته‌ای ایران به نحو مناسبی در جریان است.

علی‌اصغر سلطانیه در آستانه ورود به محل مذاکرات با نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین از برگزاری موفقیت آمیز این گفت‌وگوها خبر داد. وی اظهار داشت: مذاکرات خوبی برگزار شد، همه چیز در جای خودش قرار داشت و فضای گفت‌وگوها نیز بسیار مثبت بود. روز اول مذاکرات پنج ساعته ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین مورد توجه بسیاری از رسانه‌های منطقه قرار گرفته است.

هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها نیز روز دوشنبه در آغاز نشست دوروزه با مقامات ایرانی در وین درحالی‌که به محل هیات نمایندگی ایران در وین وارد می‌شد، به خبرنگاران گفت: هدف از ‌این مذاکرات‌ دو روزه رسیدن به توافقی درخصوص یک رویکرد برای حل کلیه مسائل باقیمانده با ایران است و به‌ویژه شفاف‌سازی درباره ابعاد نظامی احتمالی همچنان اولویت ماست. ناکارتس که ریاست هیات آژانس را در مذاکرات با ایران بر عهده دارد، گفت: ما برای تداوم گفت‌وگوها با ایران با روحیه مثبت اینجا هستیم. وی افزود: اکنون این مهم است که بتوانیم درخصوص اساس مسائل مذاکره کنیم و ایران دسترسی به افراد، اسناد و اطلاعات و سایت‌ها را برای ما فراهم سازد.

در آستانه مذاکرات بغداد قرار داریم؛ مذاکراتی که به‌عنوان آخرین فرصت غرب برای تصمیم‌گیری در رابطه با برداشتن یک گام ملموس و پایدار، تعیین کنیم. وزیر امور خارجه کشورمان بار دیگر با بی‌تاثیر خواندن تحریم‌های دشمنان علیه نظام و انقلاب گفت که آینده‌ای روشن و تابنده در انتظار ملت ایران است.

همچنین سفیر ایران در لبنان درباره هشدار اخیر سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی کشورمان به کشورهای غربی در زمینه عواقب فشار بر ایران پیش از مذاکرات بغداد اظهار داشت که این اظهارات در واکنش به گروه 1+5 بود تا به توافقات ایجاد شده در
3 دور مذاکرات ژنو پایبند باشند و درباره نکات مشترک گفت‌وگو و همکاری کنند. وی با اشاره به اذعان غرب به حق غنی‌سازی‌ اورانیوم از سوی ایران، ابراز امیدواری کرد مذاکرات بغداد همچون نشست استانبول موفقیت‌آمیز برگزار شود.

بازتاب رسانه‌ای مذاکرات

روزنامه الحیات چاپ لندن دیروز در گزارشی به فضای بدبینی پیش از مذاکرات 1+5 و ایران در بغداد اشاره کرده و نوشته: مقامات ایرانی به مسائل اخیر پیش از مذاکرات بغداد خوشبین نیستند. رسانه‌های ایرانی نیز تلاش غربی‌ها برای طرح ادعا در مسئله سایت پارچین را یک اقدام شیطانی توصیف کردند.

روزنامه الشرق‌الاوسط نیز دیروز در گزارشی به مذاکرات ایران و آژانس در وین پرداخت و نوشت: سومین دور از گفت‌وگوهای ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته به‌مدت 5 ساعت پشت درهای بسته در پایتخت اتریش برگزار شد. در ادامه این گزارش الشرق‌الاوسط به نقل از منابع آگاه نوشته است: احتمالا ایران و آژانس حداقل درباره یادداشت تفاهم مشترک و یا یک نقشه راه به توافق رسیده‌اند تا از این طریق همکاری‌های دوجانبه را تداوم بخشند.

روزنامه الاهرام مصر نیز دیروز به اظهارات هرمان ناکارتس معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرده و این تیتر را برای خبر خود انتخاب کرده است: «آژانس خواستار همکاری فوری و پذیرش سفر بازرسان از سوی ایران شد.» الاهرام در ادامه به شکست 2 دور قبلی مذاکرات ایران و آژانس اشاره کرده است.

پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره قطر دوشنبه شب گذشته در گزارشی با اشاره به اظهارات اخیر ناکارتس تاکید کرد: آژانس در تلاش است که فشارها بر ایران را در زمینه بازدید بازرسان از برخی سایت‌ها در این کشور تشدید کند. روزنامه السفیر لبنان دیروز در گزارشی نوشت: ایران به کشورهای غربی درباره ارتکاب هر گونه اشتباهی پیش از مذاکرات بغداد هشدار داد. این روزنامه به پرتاب یک ماهواره جدید از سوی ایران در آستانه مذاکرات بغداد نیز اشاره کرده است.

کد خبر 170667
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز