رییس جمهور در پایان سفر به عربستان از تلاش‌هایی که برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان جریان دارد، سخن گفت و افزود: در این خصوص همه مسلمانان باید با درایت و هوشمندی، مراقب و هوشیار باشند.

به گزارش ایرنا دکتر "محمود احمدی نژاد" که بامداد یکشنبه 13 اسفند در پایان سفری یک روزه به عربستان سعودی، به تهران بازگشته است. در تشریح نتایج سفر خود به عربستان، در جمع خبرنگاران، گفت: با کشور عربستان رابطه خوبی داریم و لازم بود در مورد تحولات جاری در جهان اسلام، با مقام‌های این کشور رایزنی کنیم.

وی اضافه کرد: با مقامات کشور عربستان در مورد مسئله فلسطین و عراق بطور مفصل صحبت کردیم. احمدی‌نژاد گفت: در این مذاکرات، دو کشور دیدگاه‌های مشترکی داشته و هر دو طرف بر مخالفت با تفرقه میان مسلمانان تاکید داشتند.

وی گفت: دراین سفر برای تقویت وحدت اسلام و وجهه مسلمانان هماهنگی‌هایی انجام دادیم و در مجموع، سفر کاری خوبی بود که به این کشور انجام شد.

"محمود احمدی نژاد" که روز شنبه به ریاض مرکز عربستان سعودی عزیمت کرده بود، با "ملک عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان سعودی دیدار و تبادل نظر کرد.

رئیس جمهور همچنین شب گذشته (شنبه شب) در ریاض پایتخت عربستان، در ضیافت شام ملک پادشاه عربستان سعودی شرکت کرد. دراین ضیافت، "سعودالفیصل" و "منوچهر متکی" وزیران امورخارجه و تنی چند از مقامات دو کشور حضور داشتند.

دیدار با ملک عبدالله

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران همچنیندر جریان سفر به عربستان سعودی و در دیدار با "ملک عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان سعودی تاکید کرد: ایران و عربستان به عنوان دو کشور تاثیرگذار اسلامی، مسوولیت‌های فراوان و مشترکی در قبال جهان اسلام و منطقه حساس خاورمیانه دارند.

وی تصریح کرد: اکنون چشم امید ملت‌های ستمدیده به این دو کشور دوخته شده که این مساله مسوولیت ما را در جهان اسلام دو چندان کرده است.
رییس جمهوری با اشاره به شرایط حساس منطقه و جهان اسلام یادآور شد: خوشبختانه با وجود حسن نیت و اراده لازم در مسوولان دو کشور، امروز هیچ مانعی بر سر گسترش روابط دو جانبه وجود ندارد.

وی در این نشست ظرفیت‌های همکاری دو کشور را بسیار بالا دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد ضمن گسترش مناسبات و همکاری‌های مشترک، در همه زمینه‌ها اعم از اقتصادی ، صنعتی ، علمی و انرژی تجربیات خود را در اختیار کشور عربستان قرار دهد.

"ملک عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان سعودی نیز دراین دیدار ضمن گرامیداشت یاد وخاطره ‌امام راحل (ره) تصریح کرد:روابط میان دو ملت عربستان و ایران بر خلاف تمایلات دشمنان بسیار دوستانه است.

وی با اشاره به طرحهای تفرقه‌انگیز دشمنان اسلام یادآور شد: وظیفه داریم در برابر این توطئه‌ها با حسن تدبیر ، درایت و تعقل با دشمنان اسلام برخورد کنیم. پادشاه عربستان همچنین خاطرنشان کرد: مشکلات و مسایل مهمی وجود دارد که دو کشور بزرگ اسلامی ایران و عربستان باید در خصوص آنها گفت وگو کنند.

درجریان نشست روز شنبه12 اسفند(3 مارس) سران عربستان سعودی و جمهوری اسلامی‌ایران، وزرای خارجه دو کشور نیز حضور داشتند.

رییس جمهوری کشورمان عصر شنبه در صدر هیاتی سیاسی وارد ریاض پایتخت عربستان شد و مورد استقبال گرم پادشاه و مقامات سیاسی و امنیتی این کشور قرار گرفت.
بخشی از مذاکرات سران دو کشور پشت درهای بسته انجام گرفت که جزییات آن هنوز منتشر نشده است.

کد خبر 17066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز