سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

آیدا ابوترابی: آدمی‌زاد است و اشتباه! حتی اگر این اشتباه درباره‌ی شمردن باشد. شمارش، یکی از اولین فعالیت‏های ریاضی است که انسان بعد از تولد و رشد مغزش با آن مواجه می‌‏شود. یک، دو، سه... اما همیشه هم شمردن به این راحتی‏‌ها نیست!

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 650

وقتی پای حیوانات وسط باشد، نمی‌‏توان آن‌ها را به راحتی شمرد. این اتفاق به چند دلیل متفاوت می‌‏افتد؛ یکی این‌که ما آدم‏‏‌ها به راحتی نمی‌‏توانیم تفاوت‏های ظاهری حیوانات را تشخیص بدهیم؛ مثلاً به‌‌ همان راحتی که ما می‌‎فهمیم قیافه‌ی این دوستمان با دیگری فرق دارد و یا در یک مهمانی با چه کسی سلام و احوالپرسی کردیم و یا چه کسی را نمی‌‏شناسیم، این درک را از ظاهر حیوانات نداریم. با این‌که آن‌ها هم خیلی با یکدیگر فرق دارند و مثلاً ظاهر هیچ دو گربه‏ای شبیه هم نیست!

موضوع دوم این است که شمارش حیوانات در حیات وحش به دلیل بزرگ بودن فضا به راحتی امکان‌پذیر نیست. چرا که حیوانات جاهای زیادی برای پنهان شدن دارند و بسیاری از اوقات رنگ پوستشان و مطابقت آن با طبیعت (استتار) به آن‌ها این امکان را می‌‏دهد که به راحتی دیده نشوند. علاوه براین، دسترسی به حیوانات هم همیشه راحت نیست! مثلاً دشواری‌های رفتن به اعماق جنگل یا قطب و بررسی حیوانات ساکن آن‌جا را تصور کنید!

برای همین دانشمندان و کار‌شناسان محیط‏زیست از روش‏های مختلفی برای شمارش حیوانات بهره می‌‏گیرند که در بیش‌تر اوقات کارشان را راحت می‌‏کند، مثل علامت‏گذاری یا تخمین و یا روش‏های آماری. به تازگی جمعی از محققان مرکز مطالعات قطب جنوب و اقیانوس‌شناسی باهمکاری پژوهشگران دانشگاه «می‌نه‌سوتا» راه‌حل متفاوتی برای شمارش پنگوئن‌ها پیدا کرده‌اند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که شمارش پنگوئن‏های قطب، کار راحتی نیست و احتمال خطای آن‌ زیاد است.

به همین دلیل دست به دامان تصاویر ماهواره‏ای شدند. آن‌ها با این روش توانستند حدود ۶۰۰ هزار پنگوئن امپراتور را بشمارند که حدود دو برابر آخرین سرشماری پنگوئن‏هاست! تازه، موضوع فقط این نیست. آن‌ها با این روش متوجه هفت گروه جدید از پنگوئن‏‌ها شدند که تا به حال از وجود آن‌ها بی‏خبر بودند. به این ترتیب ما هم اکنون ۴۴ گونه پنگوئن در دنیا داریم.

این سرشماری فضایی بسیار دقیق و پیچیده عمل می‌‏کند. به طوری که به کار‌شناسان این امکان را خواهد دادکه پنگوئن‏‌ها را از سایه‏شان تفکیک کنند. یعنی آن‌ها را دو بار نشمارند!

اما موضوع مهم دیگری که این وسط وجود دارد این است که دانشمندان امیدوارند با این روش مسئله‌ی گرم شدن زمین و پیامدهای آن را به‌طور دقیق‏تری پیگیری کنند. چرا که پنگوئن‏های امپراتور نسبت به این موضوع بسیار حساس هستند و چون زندگی‏شان به وجود یخ‏‏های قطب وابسته است، کوچک‏‌ترین اثری روی آن‌ها، می‌‏تواند جمعیتشان را تحت تأثیر قرار دهد.

کد خبر 170623
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز