گروه دانش و سلامت - حمید ضیایی‌پرور: دولت الکترونیک ایران 30سال از سنگاپور عقب است، پورتال‌های سازمانی در ایران به‌روز نیست و این پورتال‌ها از فناوری‌های جدید وب 2 استفاده نمی‌کنند.

این مطلب در هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک اعلام شد. در این همایش که همزمان با روز جهانی ارتباطات و روز ملی روابط عمومی برپا شد استادان برجسته ارتباطات ازجمله پروفسور کاظم معتمد نژاد پدر علم ارتباطات در ایران، پروفسور یحیی کمالی‌پور رئیس دپارتمان ارتباطات دانشگاه پوردوی آمریکا، دکتر شهیندخت خوارزمی، دکتر محمد سلطانی‌فر و دکتر داوود زارعیان اساتید رشته روابط عمومی الکترونیک و بیش از 500 نفر از مدیران و کارشناسان روابط عمومی حضور داشتند.

 

اساتید ارتباطات

پروفسور یحیی کمالی‌پور رئیس دپارتمان ارتباطات و هنرهای زیبای دانشگاه پوردوی آمریکا سخنران آغازین کنفرانس بود که بر ضرورت عملی شدن تئوری‌ها و اقدامات فرهنگسازانه در حوزه روابط عمومی الکترونیک تاکید کرد و افزود: در نتیجه تلاش‌های فردی وگروهی شما عزیزان، روابط عمومی به نقطه عطفی رسیده که من آن‌را گذار از مرحله تئوری به مرحله عملی می‌دانم.وی با اشاره به اینکه حوزه عملکردی روابط عمومی‌ها بسیار وسیع است و منحصر به یک بخش خاص نمی‌شود، گفت: روابط عمومی‌ها در ایران باید از امکانات تکنولوژیکی برای ارتباط و پاسخگویی مناسب به مردم استفاده کنند.

علی اسماعیل‌زاده نیز با مقاله «درگاه‌ها و دریچه‌های عددی شهر تهران: نگاهی بر توسعه پورتال‌های شهری» به بررسی پورتال‌های شهرداری تهران پرداخت و از راه‌اندازی 7شبکه اجتماعی مجازی در این سازمان از سال گذشته خبر داد و گفت: محور اصلی این شبکه‌های مجازی، ایجاد بستر مشارکت شهروندان در تولید و بارگذاری اطلاعات و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شبکه‌های اجتماعی برای ارائه خدمات، اطلاعات، محتوای مناسب و ملی و بومی به شهروندان است.

وی افزود: در شهر تهران زیرساخت‌های فناوری اطلاعات توسعه یافته‌اند و بیش از 600کیلومتر فیبر نوری و پارک‌های فناوری که امکاناتی از قبیل وای فای را برای دسترسی به خدمات آنلاین هر روز بهبود می‌بخشد راه‌اندازی شده است. وی رئوس این فعالیت‌ها را شامل این موارد ذکر کرد:

ایجاد و توسعه شبکه‌های بی‌سیم شهرداری تهران، تهیه و به‌روزرسانی نقشه‌ها، اطلس‌ها و داده‌های مکانی، تامین تجهیزات دیتا سنتر، توسعه شبکه دیتا ( Wan , Lan )، ایجاد و توسعه تلفن‌های VoIP، شبکه‌های شهروندی WiFi، توسعه سرویس‌های شهروندی و پرداخت الکترونیک، توسعه پورتال اینترنتی و نسخه موبایل شهر تهران.

وی گفت: از جشنواره‌هایی که به پویایی کاربران محلات و سراهای شهر تهران در جهت شهروند الکترونیک کمک شایانی می‌کند جشنواره شکوفاست که با راه‌اندازی کانون‌های تخصصی در خانه‌های آی‌تی و ساماندهی 7کانون توام است و از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در حوزه فناوری اطلاعات در سطح محله‌های شهر تهران است.

این کانون‌ها عبارتند از: بازی‌های رایانه‌ای، روباتیک، وبلاگ نویسی، طراحان گرافیکی، برنامه نویسی موبایل، مهارت‌های رایانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال.همچنین دکتر محمد سلطانی‌فر رئیس گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات از تصویب رشته کارشناسی روابط عمومی الکترونیک در دانشگاه جامع علمی و کاربردی خبر داد و گفت: از مهر ماه سال‌جاری این رشته در ایران راه‌اندازی می‌شود.

دکتر علی اکبر جلالی استاد دانشگاه علم و صنعت نیز در سخنان خود بر ضرورت استقرار کامل دولت الکترونیک و تعیین جایگاه روابط عمومی در این ساختار تاکید کرد. وی افزود: سنگاپور طی چند سال اخیر رتبه اول دولت الکترونیک را در جهان کسب کرده است و ایران از این نظر حداقل 30سال از سنگاپور عقب است! وی که رئیس کمیته نقشه راه دولت الکترونیک در ستاد تحول اداری کشور نیز هست، اظهار داشت:

در برنامه پنجم توسعه، جایگاه خوبی برای دولت الکترونیک پیش‌بینی شده است اما تا رسیدن به آرمان مطلوب و کشورهای توسعه‌یافته راه بسیار درازی در پیش داریم. پروفسور کاظم معتمدنژاد در آیین گرامیداشت مقام علمی دکتر مهدی محسنیان‌راد با انتقاد از جدی‌نگرفتن فعالیت‌های آموزشی و پ‍ژوهشی در کشور، از محمد‌زاده معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد درخواست کرد زمینه انتشار کتاب «انتقاد در مطبوعات ایران» را فراهم کند و گفت: این کتاب در 3جلد و حاوی تحقیقات دکتر محسنیان‌راد درباره مطبوعات ایران است که می‌تواند مبنای کارهای پژوهشی بزرگی قرار گیرد.

کد خبر 170615
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز