یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۹:۴۰
۰ نفر

بی‌بی‌سی: داروهای نسخه‌ای تقلبی، بازارهای کشورهای درحال توسعه را پر کرده؛ داروهایی که گاه عواقب مرگبار به دنبال دارد.

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرده است که داروهای نسخه‌ای تقلبی، بازارهای کشورهای درحال توسعه را پر کرده؛ داروهایی که گاه عواقب مرگبار به دنبال دارد.

 در این گزارش همچنین آمده است که اعتیاد به مواد افیونی (تریاک و مشتقات آن) اکنون در کشورهای خاورمیانه بیش از سایر نقاط دنیا رایج است که دلیل عمده آن نزدیکی به مرکز تولید آن یعنی افغانستان است. در بین این کشورها هم ایران بیش از همه در معرض تهدید است.

گذشته از بحث مواد مخدر، گزارش هیأت کنترل بین‌المللی مواد مخدر می‌گوید که تا 50 درصد داروها در بازارهای دارویی کشورهای در حال توسعه تقلبی است. این گزارش همچنین می‌گوید که استفاده نادرست (استفاده به عنوان ماده مخدر) از داروهای نسخه‌ای به زودی از استفاده سوء از مواد مخدر غیرقانونی در جهان پیشی می‌گیرد و دولت‌ها باید قوانین کنونی را به طور جدی اجرا کنند و قوانین تازه‌ای را در مورد فروش اینترنتی دارو وضع کنند.

 این گزارش با تاکید بر این‌که بازار داروهای تقلبی به سرعت در حال گسترش است، هشدار داده است که چنین داروهایی بیماران را در معرض خطرات جدی و در مواردی مرگبار قرار می‌دهد.

 فیلیپ امافو، رئیس هیأت، گفت: «دستاوردهای سال‌های گذشته در کنترل مواد مخدر در جهان ممکن است در اثر این تحول بدیمن به طور جدی تضعیف شود.» او افزود: «بیماران باید باور کنند که داروهای تقلبی به جای شفا دادن ممکن است جان مردم را بگیرد.»

طبق این گزارش،‌ سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی باید در مقابله با داروهای تقلبی و قاچاقچیان آنها به آن دسته از کشورهای عضو که امکانات کافی ندارند کمک کنند. هیأت مستقر در وین همچنین گفته است که سوءاستفاده از داروهای نسخه‌ای در اروپا، آفریقا و جنوب آسیا از اعتیاد به هروئین، کوکائین و اکستسی فراتر رفته است. بنابه این گزارش در آمریکا تنها حشیش است که سوءاستفاده از آن از سوءاستفاده از داروهای نسخه‌ای پیشی می‌گیرد.

نکته بارز دیگری که در گزارش به آن تاکید شده، این است که آمارهای دقیق در مورد سوءاستفاده از داروهای نسخه‌ای به سختی به دست می‌آید زیرا بسیاری از کشورها نمی‌دانند کدام داروها مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 17058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز