همشهری آنلاین: متخصصین روسی در نظر دارند راه اندازی صنعتی نیروگاه اتمی "بوشهر" را در پایان سال 2012 به اتمام برسانند.

"والری لیمورنکو" رییس موسسه "اتم انرگو پرویکت" روسیه، طراح عمده نیروگاه اتمی "بوشهر" در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «ریا نووستی» ضمن دادن پاسخ به این سئوال که راه اندازی صنعتی نیروگاه اتمی در ایران برای چه وقت در نظر گرفته شده است، گفت: "ما در نظر داریم که این کار در پایان سال جاری میلادی صورت بپذیرد".

با این وجود، لیمورنکو خاطر نشان کرد که در این رابطه نوآنس های زیادی موجود است که به تمایل متخصصین روسی بستگی ندارد.

وی گفت: "ما در نظر داریم مرحله آزمایش تجهیزات در این نیروگاه را در سال جاری به پایان برسانیم، و اما مساله امضای اسناد مربوطه به احتمال قوی در سال آینده حل خواهد شد".

پیشتر گزارش داده شده بود که در نظر است مرحله افزایش ظرفیت نیروگاه اتمی بوشهر (از 75 به 100 درصد) روز 23 ماه مه آغاز شود.

ریانووستی یادآوری کرده است:  قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر،ژانویه 1995 در تهران امضا شد. روسیه همچنین موظف شد که یک رآکتور آبی-آبی "و.و.اِ.ار-1000" و سوخت هسته ای برای آنرا به ایران عرضه نموده و متخصصین ایرانی را آموزش دهد.

حجم کل قرارداد حدود 1 میلیارد دلار ارزیابی می شود که از این میان قیمت رآکتور حدود 850 میلیون دلار است. پیمانکار کل کارهای ساخت و مونتاژ واحد اول نیروگاه، موسسه روسی "اتم استروی اکسپورت" است. در ماه فوریه 1998 فدراسیون روسیه و ایران توافق نمودند که روسیه نه تنها در تجهیز نیروگاه به ایران کمک کند، بلکه بطور کل ساخت آن را تکمیل کند.

روز 28 ژانویه 2009 "اتم استروی اکسپورت" از پایان عرضه سوخت هسته ای برای اولین نیروگاه اتمی ایران خبر داد. سوخت هسته ای، طبق مقررات، شش ماه قبل از راه اندازی نیروگاه به آن عرضه شد.

در اواخرژانویه 2011 "اتم استروی اکسپورت" مرحله نوبتی راه اندازی فیزیکی نیروگاه بوشهر را انجام داد. راه اندازی فیزیکی به معنای پایان مرحله آزمایشات تمام سیستم های واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی است و سپس بدنبال بارگذاری سوخت هسته ای و تولید برق در آن شروع می شود.

واحد تولید انرژی نیروگاه اتمی بوشهر روز 8 ماه مه درحداقل سطح ظرفیت قابل کنترل خود قرار گرفت و به این ترتیب واکنش خود انگیخته تقسیم سوخت هسته ای آغاز شد.

این رویداد یکی از مهم ترین مراحل در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهربرای تولید برق است.

 

کد خبر 170538
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز